SME

Streda, 11. december, 2019 | Meniny má Hilda

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Riaditeľka inovatívnej školy: Svet už nestojí o jednotkárov, vyhorení sú už deväťroční (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

Vratila som sa do skolstva po materskej dovolenke (skoro 5 rokov) plna idealov, a tie mi zhasli po prvom mesiaci. Chcela by som ucit v takej skole, sucasny slovensky sposob vyucby ma velmi depta.
 

 

prajem vela sily. Verim, že sa najdu deti ktore vasu snahu ocenia.

Co Vam najviac v Slovenskom školstve prekaza?
 

 

prajem vela sily. Verim, že sa najdu deti ktore vasu snahu ocenia.

Co Vam najviac v Slovenskom školstve prekaza?
 

 

Pokial viem, tak na skole mame predpisany obsah uciva, ale formu ucenia si mozem zvolit sam. Samozrejme som stale limitovany, ale vobec to nemusi byt "deti piste si, teraz diktujem". Dolezite je, aby na konci roka zvladli predpisane ucivo.

Mna skor zaujalo, ze na Ukraine musia ucitelia robit. U nas na skole ma dalsiu pracu asi 1/4 ucitelov, cca.10...
 

 

Jeden ucitel plny elanu tazko nieco zmoze, ked zvysok skoly je plny demotivanych alebo zakomplexovanych ucitelov, neschopneho riaditela ci celkovo financne poddimenzoveneho skolstva. V takom prostredi clovek velmi rychlo pride o iluzie, lebo sam a bez podpory ostatnych alebo systemu, nic nezmeni.
 

 

I pri súčasnom štadardizovanom systéme dokáže sám učiteľ svojím výkonom zásadne ovplivniť kvalitu výstupov pri totožných vstupoch. Sám si pamatám, ako zlý učiteľ dokázal určitý predmet totálne znechutiť a naopak dobrý dokázal dať kvantum učiva do správnej štruktúry a súvislostí a budiť v žiakoch zájem
 

 

Je to žiaľ tak. Mnohým ľuďom v školstve tento zdes vyhovuje - použijú X rokov staré informácie/postupy a potom majú fajront, opravy opakujúcich sa testov písomiek a prác vo voľnom čase už nikoho za tú mzdu a "spoločenský rešpekt" nemotivuje. Existuje skupina, ktoré sa snaží niečo zmeniť, ale tí sú zvyčajne ubití neústretovosťou vedenia a kolegov (museli by tiež zmeniť svoje zabehané koľaje...), na SK stačí proste nepomôcť a ste v slepej uličke so svojimi snahami. Pokiaľ tam nemusíte ostávať, hľadajte si prácu inde. Je to v takomto prípade zamestnanie, ktoré prináša len skoré vyhorenie a nechuť zo života. Sama nič nezmeníte, potrebujete podobne naladené prostredie - inú školu, ak nechcete úplne rezignovať na túto profesiu. Verte, viem o čom hovorím. Len by ste bojovali proti veterným mlynom.
 
Hodnoť

To...

... ze firmy chcu kreativnych ludi je fakt, ale zaroven chcu aj ludi ktori maju dobre studijne vysledky, za sebou kopu praxe a su hlavne flexibilni a loajalni. A pokial sa da su slobodni a bezdetni -> cize este flexibilnejsi.
 
Hodnoť

Myslenie žiaka

Článok dáva priame námety ako učiť, ako pristupovať k žiakovi, ako rozvíjať jeho intelekt. Naša súčasna škola je školou memorovania, učenie sa spamäti. Nová je učiť žiaka myslieť, dávať veci do vzťahov, vedieť sa orientovať v situáciách. nadobudnúť poznatky, ktoré žiak potrebuje životu. Náš projekt Učiace sa Slovensko týmto práce týmto otázkam, otázkam poznatkov žiakov, venuje málo pozornosti, hoci práve toto patri k najdôležitejším atribútom školy.
 
Hodnoť

aké jednoduché

a pritom tak ťažko realizovateľné. Chyba ale nie je v deťoch, my dospelí sme zdrevenelí
 
Hodnoť

Nedalo sa mi

to dočítať, pretože som alergický na tie bludy, že memorovať netreba, že väčšina toho, čo sa učia, aj tak zabudnú (vraj 85% učiva deviataka nie je dospelý schopný zvládnuť - totálny blud, ak dotyčná nepôsobí v osadách), že netreba známkovať.
Bez memorovania to nejde, súdruhovia inovátori! Pri vašich sqelých receptoch to vyzerá tak, že decká aj malú násobilku počítajú na mobiloch. Viete si predstaviť ako sa naučiť históriu, či získať vedomosti z prírodných vied bez memorovania?

Samozrejme, že treba hodnotenie vedomostí (nik nič lepšie ako známky nevymyslel), len z neho netreba urobiť cieľ. Je len prostriedkom na rozlíšenie úrovne vedomostí, aby bolo jasné koho treba navigovať k práci rukami, z koho bude dobrý inžinier, z koho vedec.

Mal som možnosť stráviť čas s deťmi sesternice, rodina ktorej roky žije vo Švajčiarsku. Výchova žiadna, lebo deti sa zásadne netrestajú ani výčitkami, či zákazmi, zaucho je trestný čin (ubilo by to v nich tvorivý potenciál). V experimentálnej škole sa neznámkuje, hodiny vyzerajú ako detské "vorkšopy" - učiteľ dá tému a usmerňuje ich.
Netvrdím, že som mal ideálne vzdelanie, ale porovnávaním zisťujem, že sa pozornosť odvádza od dôležitého: dobré osnovy a náplň, dobré učebnice a najmä fundovaný učiteľ, ktorý je na úrovni aj ľudsky (to je možné zaistiť len tak, že učiteľmi budú tí najlepší). Ostatné sú plané postmoderné globalistickofeministickogenderové žvásty.
 

Veru, veru,

veď to Švajčiarsko je kvôli takej výchove plné nešťastných ľudí. Podobne ako v Nórsku či Dánsku, kde je podobný školský systém. Rútia sa tam do záhuby ....
 

 

mozno nie je krajina plna nestastnych ludia, ale uvedom si ze krajina zije z generacie ktora vyrastla na systeme ktory bol v minulosti. hodnoty tam nevytvaraju sucastni ziaci a pubertiaci.
to ze bez memorovania sa neda pohnut, s tym suhlasim. zakladne vztahy, fakty, poucky treba vediet. nasobilku sa tiez neda "pochopit" ale len naucit. a reci o tom ze mi vypocita kalkulacka... ako chces ucit chemiu bez znalosti znaciek a tvorby vzorcov? ci to sa budu ucit az ti co sa rozhodnu chemui studovat na VS? ostatni budu len modru a cervenu vodicku miesat?
ked nepoznam zakladne fakty, tak ich neviem ani spajat a hlavne ma ani nenapadne hladat suvislosti...
 

 

Uistujem ta, ze v minulosti bol velmi podobny system na Zapade, ako je tomu dnes, zalozeny na velmi podobnych hodnotach a tento nikdy nemal s tym slovenskym nic spolocne.
.
Mimochodom, ich vysledky skolskych postupov na ekonomiku a spolocnost v porovnani s tymi nasimi hovoria same za seba.
To je naozaj take tazke pre poniektorych ludi na Slovensku pochopit, ze my to zrejme nerobime spravne?
 

 

...no ja som uz raz taky. niektore veci nie a nie pochopit. asi v skole vo mne zabili tvorivost a volnomysliekńkarstvo....:-)
 

veď aj v slovenskej praxi

je časté, že trojkári či štvorkári sa v praxi uplatnili lepšie ako bifloši. Čo potrebovali sa doučili v praxi, ale neboli to hlúpi ľudia. Samozrejme, že nie všetci - či už jednotkári alebo trojkári. Spomeň si, koľko vecí, čo si sa učil, bez pochopenia súvislostí, si už zabudol alebo či si schopný urobiť test, ktorý robia žiaci ZŠ.
 

 

K+
Nielen vo Svajciarsku, ale na celom Zapade a vsade v civilizovanom svete.
A nejde len o nestastnych ludi, ale taktiez o ich katastrofalne ekonomicke vysledky a celkovu zufalu spolocnost.
.
Esteze my Slovaci vieme najlepsie, ako sa to robi a cely hlupy zvysok tohto sveta sa moze od nas ucit.
Aby sa tak dostali aspon na tu nasu uroven.
 

Keby

pán vedel čítať s porozumením (asi si produktom slovenského školstva nedávnej minulosti) všimol by si si, že moje výhrady sa týkali tzv. experimentálnych a inovatívnych škôl a ich "vynálezov".
Keď nemáš vecné argumenty a do problému nevidíš nechaj tak.
Mám 30 ročnú pedagogickú prax.
 

 

Ok, par commentov/otazok:
- preco treba memorovat, ked dnes clovek 99% potrebnych faktov a informacii (vzorcov, atd.) najde na Internete? Este pochopim memorovanie nasobilky, kedze to je tak maximum, co bezny clovek v zivote pouziva.
- ano, vacsinu toho, co sa ludia ucia zabudnu - co clovek potrebuje do zivota, naucia sa v prvych troch ludovych.
- hodnotit by sa mali nie vedomosti (tie sa daju vygooglit), ale schopnost/zrucnost pouzit vygooglene vedomosti na vyriesenie problemy, t.j. schopnost dat vygooglit si potrebne a dat si to do suvisu. Ano, vediet niektore vzorce pomaha usetrit cas, ale ak ich clovek naozaj potrebuje, tak si ich skor alebo neskor aj tak zapamatat. Kvoli tomu je zbytocne zabit 17 rokov (!) zivota (ZS/SS/VS) studovanim, pricom na vacsinu pozicii je mozne vycvicit opicu do 6-12 mesiacov - vratane manazerskych a specializovanych funkcii.

Vysledkom nasho skolstva je, ziak je sice nakockovany nezmyselne vzorce, autorov a diela z literatury, roky a udalosti z dejepisu, pricom nema ziadnu predstavu a danych dobach (kym si nepozre nejaky tematicky dokument v TV), ale zato:
- si nie je schopny zrarat kolko ho bude stat pozicka/hypoteka
- je schopny dal svoje celozivotne uspory do projektu, ktory slubuje 50+% vynos,
- jeho celkova financna gramotnost je uplne tragicka,
- nevie sa orientovat v beznych zivotnych situaciach a v kontakte s uradni a verejnou spravou,
- povacsine mu chyba akekolvek kriticke myslenie, pokial sa niekolkokrat v zivote nespali,
- voli populistickych dementov, lebo ani jednoducha matika mu nepomoze zratat si, kde je sever.
 

No, keď viete

vycvičiť manažéra za 6-12 mesiacov, tak to si založte firmu, všetci vám budú vďační.

Ale až raz pochopíte, ako človek "poznáva", akými fázami v tom procese prechádza, tak až potom pochopíte, prečo si najprv musíte veci zapamätať.
O vzorcoch tiež máte veľmi jednoduchú predstavu. "Vzorce" totiž primárne nie sú o tom, aby sa ich prostredníctvom dali vypočítať príklady, ale aby sme pochopili, ako svet funguje. "Vzorce" sú abstraktným opisom fungovania sveta. Ak napr. nechápete, čo je za F=ma, môžete ten "vzorec" googliť koľko chcete, nepomôže vám. Ale keď ho pochopíte, verte mi, už ho nikdy nezabudnete :)

Práve si predstavujem, ako emotívne diskutujete s priateľmi o nejakej zaujímavej téme bez toho, aby ste vedeli fakty a každý fakt si budete "googliť". Mimochodom, aké fakty si budete googliť?
Alebo ináč - ako sa chcete rozprávať o nejakej téme, keď ste sa nenaučili terminológiu? Keď neviete, čo ktoré slovo znamená? Toto sa napr. musíte naučiť - nabifliť. Ináč to nejde :(
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Už ste čítali?