SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Zamestnancov vozili na smradľavé plantáže. Aby sami chceli vyrábať inak

Rozhovor s Vincentom Stanleym z Patagonie.

Vincent Stanley je riaditeľom firemnej filozofie spoločnosti Patagonia. Vincent Stanley je riaditeľom firemnej filozofie spoločnosti Patagonia. (Zdroj: Courtesy of Patagonia/ Tim Davis)

Patagonia bola jednou z prvých odevných spoločností na svete, ktoré úplne prešli na organickú bavlnu. Bolo to dávno predtým, než si väčšina ostatných značiek vôbec uvedomovala škody, ktoré konvenčné pestovanie bavlny spôsobuje ľuďom a životnému prostrediu na celom svete.

Spoločnosť zdokonaľuje svoje postupy už takmer päťdesiat rokov a nepoľavuje v odhodlanom záväzku vytvárať produkty, ktoré vydržia desaťročia, dajú sa recyklovať či opraviť.

VINCENT STANLEY pôsobí v spoločnosti od jej začiatkov a dnes riadi celú firemnú filozofiu - tká príbehy o tom, ako sa dá podnikať úspešne a zároveň zodpovedne a inšpiruje nimi aj konkurenciu.

SkryťVypnúť reklamu

Je jedným z prednášajúcich na konferencii CSR Summit, ktorá sa uskutoční 26. októbra, 2021 online a vstup je bezplatný.

Mali ste dvadsať rokov, keď ste sa v roku 1973 stali súčasťou firmy Patagonia a ostali ste s ňou spojený celý svoj život. Neľutujete to?

Vždy bolo pre mňa veľmi dôležité, že moja úloha v Patagonii sa rokmi vyvíjala. To vo mne udržalo zvedavosť a záujem.

Keď som začínal, našimi zákazníkmi boli najmä horolezci a surferi. Ja som nebol ani jedno z toho, keď boli dobré vlny, jediný som ostával v kancelárii a zdvíhal telefóny. Prischla mi pozícia manažéra predaja, hoci som ani netušil, čo to je. Zistíš, ani my ešte netušíme, povedali mi.

Vždy som však túžil byť spisovateľom, po dvadsiatich rokoch som sa rozhodol firmu opustiť. Ak by som to neurobil, nikdy by som nič seriózne nenapísal. Na dlhý čas som s firmou ostal v spojení len ako copywriter a vďaka vášni pre písané slovo som sa stal hlavným rozprávačom spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Posledných sedem rokov pôsobím ako riaditeľ firemnej filozofie, čo znamená, že zamestnancov, ale aj vysokoškolských študentov, absolventov obchodných či environmentálnych štúdií a mnohé B korporácie (spoločnosti, ktoré chcú byť dlhodobo udržateľné a priateľské k životnému prostrediu, pozn. red.) učím hodnoty a históriu našej firmy.

Takže dnes ste skôr poradenským hlasom firmy?

Áno, som ako taký starý strýko, ktorý rozdáva rady. Či už lepšie, alebo horšie.

Spoločnosť dostala koncom 80. rokov tvrdú ranu. Zistila, aké veľké škody spôsobuje životnému prostrediu odpadovou vodou z procesu farbenia a aj zamestnancom, ktorí dýchali formaldehyd a iné ťažké chemické látky z bavlny. Čo sa vtedy udialo?

O environmentálnej kríze sme tušili pravdepodobne ešte predtým než väčšina ostatných. Asi preto, že sme boli tak pevne prepojení s outdoorovými aktivitami. Horolezec, ktorý sa po desiatich rokoch vráti na Kilimandžáro, vnímal, ako za ten čas ustúpili ľadovce, rybári si zas všímali každým rokom čoraz menej rýb.

SkryťVypnúť reklamu

No až dovtedy sme nevenovali pozornosť environmentálnym dopadom našich činov. To bolo niečo, čo firmy v 70. a 80. rokoch proste nerobili. Každý sa spoliehal na to, že vláda by mala nastaviť regulácie, ktoré prinútia ľudí, aby si po sebe upratali.

Keď sme sa ponorili hlbšie do odevného priemyslu, začali sme sa zaujímať o vplyvy na životné prostredie. Vedeli sme, že patríme medzi znečisťovateľov, to nám bolo jasné. Začali sme jedno percento z predaja dávať malým environmentálnym organizáciám, robíme to dodnes.

No to, čo nami skutočne otriaslo a prinútilo nás zapojiť sa a hľadať riešenia, bolo, keď sme sa dozvedeli, že bavlna je skutočne škodlivý materiál a že na jej rast treba intenzívne využívanie chemikálií. Preto sme urobili prvý veľký krok. Zaviazali sme sa, že nebudeme používať konvenčne pestovanú bavlnu.

SkryťVypnúť reklamu

Do roka a pol sme chceli prejsť na organickú bavlnu a mysleli sme si, že si splníme našu domácu úlohu, ak budeme skupovať bavlnu z celej Kalifornie. Zistili sme však, že sme tým narušili spojenie s globálnym dodávateľským reťazcom.

Čo bolo potom?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  2. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Tento rok turizmu neprial
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 178
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 14 109
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 9 533
  4. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 7 856
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 754
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 783
  7. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 226
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 4 608
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 486
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 531
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nerozumiem, prečo nemôžeme aspoň chvíľu fungovať ako normálna koalícia.


a 1 ďalší 3 h
Ilustračná fotografia.

Nová štúdia ukazuje, čo sa v tele deje.


4 h
Skryť Zatvoriť reklamu