V jeho fotografiách bol každodenný život Bratislavčanov spred viac než polstoročia, a predsa v nich nebola socialistická sivosť. Pulzoval v nich život, pohyb, nechýbal humor.
Hoci sa Anton Šmotlák špecializoval na divadelnú fotografiu, vo voľnom čase pre radosť zachytával momentky zo zákulisia života v Bratislave aj na iných miestach Slovenska a vytvoril tak vzácny archív.
Tieto snímky, ktoré nazýval náladovkami, dokumentujú od polovice 50. rokov dvadsať rokov dobového diania aj atmosféru v Bratislave. Či už je to vodný lyžiar s improvizovaným športovým výstrojom na Dunaji, hrajúce sa deti pri mlákach alebo flirtujúci kombajnista.
Mnohé snímky zostali roztrúsené v rôznych časopisoch a potom sa na ne zabudlo. Mohli zostať zabudnuté dodnes, nebyť úsilia jeho syna Antona Šmotláka mladšieho, ktorý zdigitalizoval otcov rozsiahly archív.
Nedávno výber z týchto fotografií vyšiel v publikácii Šmotlák vydavateľstva Slovart. V novembri ubehlo sto rokov od fotografovho narodenia.
Pri práci sa bavil
Anton Šmotlák patril podľa kurátora Slovenskej národnej galérie Aurela Hrabušického k prvým slovenským fotografom, ktorí sa postarali o uvoľnenie z dogiem socialistického realizmu.
„Do fotografie vniesol hybný moment, akceleráciu diania, razanciu v záberoch, akýsi fotografický drajv,” píše Hrabušický v publikácii Šmotlák.
„V čase, keď si fotografi dávali dobrý pozor na to, čo a akým spôsobom zachytia vo svojich snímkach a postupovali veľmi opatrne, Šmotlák prichádzal so zábermi, na ktorých dobre vidieť, že sa ,pri práci‘ naozaj zabával a fotografovanie si užíval. Pracoval bez predpojatosti, bez zábran a v uvoľnenom stave mysle,“ píše.