SME

Kde sú staré dobré časy lietania? Nikdy neboli

Dnes lietame lacnejšie i bezpečnejšie. Aspoň čo sa technológií týka.

Model Boeingu 747 spoločnosti Air France v roku 1966 mal veľkorysý priestor na nohy aj na chodenie v uličkách. (Zdroj: Profimedia)

Nikto dnes nemôže presne predpovedať, ako súčasná situácia s koronavírusom zasiahne budúcnosť leteckej prepravy. Pokiaľ sa všetko utrasie a my znovu začneme bezstarostne lietať, môžeme si zaspomínať na to, ako sa nám lietalo ešte pred pár týždňami a ako to bolo kedysi.

Let na trase Madrid - Viedeň, jedna z desiatich najlepších leteckých spoločností v Európe. Letuška bez úsmevu inštruuje pasažierov, aby si dali maximum batožiny pod nohy. Niet veľmi kam.

Priestor v ekonomickej triede je stiesnený, pasažieri sú radi, keď sa vojdú na sedadlo sami, netrú sa lakťami o suseda a kolenami nenarážajú do sedadla pred sebou.

Najbližšie tri a pol hodiny ich nečaká žiadne jedlo ani nápoj zadarmo. Záchody sú také miniatúrne, že je lepšie vydržať bez ich návštevy až do cieľovej destinácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Kde sú tie časy, keď bolo v lietadle dosť miesta na nohy, letušky boli milé a krásne, prostredie čisté," sťažuje sa zvýšeným hlasom po slovensky jeden z pasažierov svojej spolusediacej, ktorá mu rozhorčene pritakáva. Na záver letu sa zaprisahávajú, že s touto spoločnosťou leteli poslednýkrát.

Je pravda, že pasažieri si nevymýšľajú, že sedadlá a priestor na nohy, ako aj šírka uličiek sa v priebehu rokov zmenšili.

Ešte začiatkom milénia podľa agentúry Bloomberg bývali uličky v ekonomickej triede 86 až 89 centimetrov široké.

Súvisiaci článok Odkedy ľudstvo trpí jet lagom a ako ho poraziť Čítajte 

Dnes je normou 76 až 79 centimetrov a na krátkych letoch to môže byť pokojne aj 71 centimetrov. Zúžili sa aj sedadlá, v priemere zo 47 na 43 centimetrov. To všetko v čase, keď sú ľudské postavy, jemne povedané, čoraz menej šťúple.

Lietanie dnes má však oproti minulosti množstvo nesporných výhod a spomínanie na staré zlaté časy je do veľkej miery ilúziou.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6QEZ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako keby riadili krajinu s konsolidovanými verejnými financiami.

Ako neznižovať počet úradníkov.


Pizzeria Roberto

Začína sa konanie na odstránenie stavby.


Peter Tkačenko

Nádej na ozdravenie sa upiera na um a šikovnosť Ladislava Kamenického.


Ruská raketová paľba na mesto Černihiv si vyžiadala už 18 mŕtvych

Zelenskyj nalieha na Západ, aby poskytol rakety pre systémy Patriot a Iris-T.


a 1 ďalší

Neprehliadnite tiež

V Primaciálnom paláci

Mesto chystá stovky podujatí, najväčší záujem je o komentované prehliadky.


Vakcíny pre čierny kašeľ nie sú najmä pre trinásťročné deti a dospelých. Ilustračný obrázok.

Vakcíny chýbajú najmä pre mladistvých a dospelých.


Ilustračné foto.

Rada reagovala na vyjadrenia premiéra.


TASR
Keby sa po Slaneckej bude takto jazdiť?

Zazmluvnená cena je 17,8 milióna eur.


SITA

Sportnet

Slovenský hokejový reprezentant Martin Marinčin

Slovensko na MS v hokeji 2024 neposilní Martin Marinčin.


a 1 ďalší
HC Prešov - Vlci Žilina: ONLINE prenos z 3. zápasu finále play-off SHL.

Sledujte ONLINE prenos z 3. zápasu finále play-off SHL: HC Prešov - Vlci Žilina.


Carlos Sainz z Ferrari na tlačovej konferencii po Veľkej cene Japonska.

Audi vstúpi do formuly 1 v roku 2026.


Na snímke zľava rozhodcovia stretnutia Tomáš Roszbeck, Peter Ziemba a Tomáš Vorel.

Musíme komplexne zhodnotiť situáciu, reagoval Ružbarský.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu