SME

Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Thriller podľa kubickej rovnice. V jednej z hlavných úloh zjazvený i zajakavý

O matematických mýtoch.

Zbyněk Kubáček (57) absolvoval matematickú analýzu na Matematicko-fyzikálnej fakulte (dnes Fakulta matematiky, fyziky a informatiky) Univerzity Komenského v Bratislave. Od ukončenia štúdia v roku 1985 pôsobí na tej istej fakulte. Je docentom a vedúcim katedry matematickej analýzy a numerickej matematiky a venuje sa didaktike matematiky. Takisto vedie Cisársky a kráľovský dychový komorný orchester, ktorý sa špecializuje na hudbu z čias Rakúsko-Uhorska a vystupuje v dobových uniformách. (Zdroj: SME - Marko Erd)

V histórii poznáme matematikov, ktorí mali vypočítať dátum vlastnej smrti, aj takých, ktorých príbeh by sa dal sfilmovať ako thriller.

Docent matematiky ZBYNĚK KUBÁČEK vie nielen o nich, ale aj o iných netušených zákutiach tejto prírodnej vedy rozprávať pútavo ako málokto.

V rozhovore hovorí aj o matematikovi, ktorý prispel k ukončeniu náboženských vojen vo Francúzsku, dodnes nevyriešených problémoch matematiky, či o tom, ako matematika pomohla tomu, aby hudba dobre znela vo všetkých tóninách.

Čo hovoríte na výrok "nemám bunky na matematiku”? Rodíme sa už ako dobrí alebo slabí v matematike?

Podobne sa hovorí aj o bunkách na jazyky, ale keď sa človek presťahuje do Španielska, žije tam dvadsať rokov a neuzavrie sa do česko-slovenského prostredia, tá španielčina sa naňho nakoniec nalepí, či chce, alebo nechce.

Je to 99 percent driny a jedno percento nadania. A podobné je to podľa mňa s čímkoľvek iným, teda aj s matematikou. No musí vás to zaujímať.

Stále sa hovorí, aj keď je to často zosmiešňované, že je dobré, aby deti vyučovanie bavilo. No to neznamená, že to má byť zábava.

Keby to bola zábava, a popritom sa niečo naučili, bolo by to úplne perfektné, ale to "bavenie" znamená, aby to deti robili so zaujatím. Vtedy sú ochotné do toho investovať energiu. Keď vás niečo zaujíma, často je nádej, že v tom budete dobrý.

Aké sú mýty o učení sa matematiky?

Jeden z mýtov je, že častým opakovaním niečoho, drilom, dokážete nejakú vec pochopiť. Vnútorne som presvedčený, že to nie je pravda. Naučíte sa len postup.

Aj keď budem opakovane používať holiaci strojček, neprídem na to, ako je skonštruovaný.

Ako to teda robiť lepšie? Traduje sa, že matematika patrí medzi najnenávidenejšie predmety na základnej škole.

Teraz mi niekto zo Štátneho pedagogického ústavu hovoril, že to nedávno v prieskume vyšlo úplne naopak. Že telocvik a matematika sú úplne najobľúbenejšie predmety.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6JX3 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6JX3 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Víkend, História, SME Plus, história, Školy, Staroveký Rím, Matematika, Starovek, Antika

Už ste čítali?