Okamžite prepustite oficiálneho fotografa Vatikánu, šokuje už na prvom stretnutí radikálna hlava katolíckej cirkvi Pius XIII. šéfku marketingu.
S myšlienkou hrnčekov, tričiek, tanierov či dečiek s jeho podobizňou sa tiež môže rozlúčiť. Akoby to nestačilo, ani veriaci pri jeho prvom verejnom vystúpení nesmú uvidieť jeho tvár. Iba tieň.
Slová šéfky marketingu Sofie, že to bude mediálna samovražda, neuznáva.
„Kto je najvýznamnejší spisovateľ za posledných dvadsať rokov? Pozor, nie najlepší. Virtuozita je pre arogantných. Najvýznamnejší. Autor, ktorý vzbudil toľko zvedavosti, že sa stal najvýznamnejším,“ pýta sa Pius XIII.
„Philip Roth?“ skúša Sofia.
Je to J. D. Salinger, tvrdí pápež. A režisér? Stanley Kubrick. Súčasný umelec? Banksy. Elektronická kapela? Daft Punk.
„Viete, aká neviditeľná červená niť ich všetkých spája? Všetky najvýznamnejšie postavy v ich odboroch? Nikto z nich sa nenechal vidieť. Nikto z nich sa nenechal fotografovať,“ triumfuje Pius XIII.
Scéna z oceňovaného seriálu Mladý pápež dokonale vystihuje anomáliu, ktorú žiaden agent či producent nedosiahne. Musí prísť spontánne. Tak ako v prípade ľudí, ktorých si fiktívny pápež vzal ako príklad.
Nechcú výhody celebrít
Ich mená skutočne hýbu trhmi a zároveň zanechávajú za sebou stopu, podľa ktorej budú jedného dňa deti dnešných tridsiatnikov a štyridsiatnikov charakterizovať dobu, v ktorej žijeme.
Budú hovoriť, že to boli časy, v ktorých provokoval sprejer z Bristolu, po parkete behali postavy v prilbách, speváčke Sii nebolo vidno do tváre a ženy si posúvali romány Eleny Ferrante.
Všetci títo umelci by si mohli užívať výhody celebrít, no rozhodli sa inak. Niektorí svoju identitu úzkostlivo taja, iní si vytvorili alter egá, ktoré vystupujú za nich, ďalší skrývajú svoju tvár, či sa v maximálnej miere vyhýbajú fotografovaniu a rozhovorom.
Vieme o nich len málo, no ich kariére to nijak neškodí. Práve naopak.
Keď sa v priestore, kde sme dennodenne zaplavení banálnymi informáciami zo životov tých druhých, objaví pútavý autor či umelec bez tváre a mena, je to vítané osvieženie a anonymita neraz pomôže aj komerčnému úspechu.
Ide len o taktiku, ktorá pomáha biznisu alebo je za tým niečo iné? A dá sa taký efekt dosiahnuť aj v našich podmienkach?
Maliar a natierač
Posledný rozhovor, ktorý dal slávny tvorca graffiti so spoločenským či politickým odkazom Banksy zoči-voči novinárovi, sa odohral v roku 2003 pre britský denník Guardian.