Banksy, Ferrante, Daft Punk, pápež. Jedna taktika, milióny obdivovateľov

Kto sa skrýva za hviezdami bez tváre či mena.

Vieme o nich len málo, no ich kariére to nijak neškodí. Práve naopak. (Zdroj: Adobe Stock)

Okamžite prepustite oficiálneho fotografa Vatikánu, šokuje už na prvom stretnutí radikálna hlava katolíckej cirkvi Pius XIII. šéfku marketingu.

S myšlienkou hrnčekov, tričiek, tanierov či dečiek s jeho podobizňou sa tiež môže rozlúčiť. Akoby to nestačilo, ani veriaci pri jeho prvom verejnom vystúpení nesmú uvidieť jeho tvár. Iba tieň.

Slová šéfky marketingu Sofie, že to bude mediálna samovražda, neuznáva.

„Kto je najvýznamnejší spisovateľ za posledných dvadsať rokov? Pozor, nie najlepší. Virtuozita je pre arogantných. Najvýznamnejší. Autor, ktorý vzbudil toľko zvedavosti, že sa stal najvýznamnejším,“ pýta sa Pius XIII.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Philip Roth?“ skúša Sofia.

Je to J. D. Salinger, tvrdí pápež. A režisér? Stanley Kubrick. Súčasný umelec? Banksy. Elektronická kapela? Daft Punk.

„Viete, aká neviditeľná červená niť ich všetkých spája? Všetky najvýznamnejšie postavy v ich odboroch? Nikto z nich sa nenechal vidieť. Nikto z nich sa nenechal fotografovať,“ triumfuje Pius XIII.

Scéna z oceňovaného seriálu Mladý pápež dokonale vystihuje anomáliu, ktorú žiaden agent či producent nedosiahne. Musí prísť spontánne. Tak ako v prípade ľudí, ktorých si fiktívny pápež vzal ako príklad.

Nechcú výhody celebrít

Ich mená skutočne hýbu trhmi a zároveň zanechávajú za sebou stopu, podľa ktorej budú jedného dňa generácie dnešných tridsiatnikov a štyridsiatnikov charakterizovať dobu, v ktorej žijeme.

Budú hovoriť, že to boli časy, v ktorých provokoval sprejer z Bristolu, po parkete behali postavy v prilbách, speváčke Sii nebolo vidno do tváre a ženy si posúvali romány Eleny Ferrante.

Všetci títo umelci by si mohli užívať výhody celebrít, no rozhodli sa inak. Niektorí svoju identitu úzkostlivo taja, iní si vytvorili alter egá, ktoré vystupujú za nich, ďalší skrývajú svoju tvár, či sa v maximálnej miere vyhýbajú fotografovaniu a rozhovorom.

Vieme o nich len málo, no ich kariére to nijak neškodí. Práve naopak.

Keď sa v priestore, kde sme dennodenne zaplavení banálnymi informáciami zo životov tých druhých, objaví pútavý autor či umelec bez tváre a mena, je to vítané osvieženie a anonymita neraz pomôže aj komerčnému úspechu.

Ide len o taktiku, ktorá pomáha biznisu alebo je za tým niečo iné? A dá sa taký efekt dosiahnuť aj v našich podmienkach?

Maliar a natierač

Posledný rozhovor, ktorý dal slávny tvorca graffiti so spoločenským či politickým odkazom Banksy zoči-voči novinárovi, sa odohral v roku 2003 pre britský denník Guardian.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5THR na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5THR na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Slovenská národná galéria


Článok je zaradený aj do ďalších tém JD Salinger, Najlepšie seriály, Film, Umenie, Výtvarné umenie, SME Plus, Literatúra, Víkend

Už ste čítali?