Spolu so zábermi na búranie Berlínskeho múra je snímka osamelého muža, ktorý stojí zoči-voči tankom na pekinskom Námestí nebeského pokoja azda najsymbolickejším zobrazením udalostí z roku 1989. Rozdiel je v tom, že kým v Európe sa komunistické režimy podarilo zvrhnúť, čínsky režim utopil protesty v krvi.
Fotografie dodnes neidentifikovaného muža s neznámym osudom existujú najmenej štyri - všetky vznikli z toho istého pekinského hotela. Najznámejšia je tá, ktorú vytvoril Jeff Widener pre agentúru Associated Press a na druhý deň sa objavila na titulnej stránke mnohých svetových novín. V roku 1990 za ňu dostal Pulitzerovu cenu. Zrejme len málokoho prekvapí, že fotografia je na čínskom internete zablokovaná.
Zobudili ho tanky
Muž pred tankom istým spôsobom pripomína muža s odhalenou hruďou z fotografie Laca Bielika. V obidvoch prípadoch vidíme jednotlivca, civilistu, ako čelí hrubej vojenskej sile. Kým na Bielikovej fotografii vidíme silné emócie a mimiku, čínsky muž nám stojí chrbtom, je ďaleko, a tak si môžeme len domýšľať, čo sa zračí v jeho tvári.
Pekinská snímka vznikla 5. júna 1989, deň po potlačení protestov, pri ktorých zahynuli stovky ľudí. Widenerovým pôvodným zámerom bolo zachytiť finále celej udalosti - ako čínska armáda „vyčistila“ a obsadila celé námestie. Widener sa v ten deň vôbec necítil dobre. Mal chrípku a deň predtým ho niekto trafil kameňom do hlavy, keď fotografoval horiace obrnené vozidlo.