Mala to byť obyčajná vernisáž diel medzinárodne úspešného umelca na domácej pôde. Prejav mala aj kultúrna radkyňa mesta Viedeň a študenti dôstojne čakali na otvorenie výstavy.
Naraz sa však Friedensreich Hundertwasser, hlavná postava večera, vyzliekol a hodil na stenu a strop dve vajcia naplnené farbou.
Jeho krátky prejav sa nezachoval. Neskôr na policajnej stanici však vypovedal, že v ňom študentov vyzval, aby sa „postavili proti takému útlaku, ktorý ich núti študovať v miestnostiach, ktoré sa podobajú väzenským celám“.
Budova, v ktorej vystavili jeho obrazy, bola ukážkovým príkladom povojnovej architektúry, ktorú Hundertwasser kritizoval ako „bezduchú“, píše Caro Wiesauerová o udalosti z roku 1968 v knihe 100 x Hundertwasser.
Moderná architektúra preňho bola agresívna, uhladená, sterilná, chladná a neromantická. Vyzýval na novú profesiu „architektonického doktora“. Ten mal za úlohu napríklad zaviesť zelené strechy, fasády či nerovné podlahy.
„Každý dom, akokoľvek škaredý alebo chorý, sa dá uzdraviť,“ veril Hundertwasser.
Ženám nevedel odolať
Pohľad na budovy tohto excentrického a avantgardného umelca vyvolá úsmev na tvári. Tí konzervatívnejší krútia hlavou. Divoká skrumáž farieb a tvarov a záplava zelene vrátane stromov trčiacich z okien však málokoho nechá chladným.
Hundertwassera považovali za čudáka, no bol fenoménom a k tomu bol aj komerčne úspešný.
Maľoval obrazy, plagáty, navrhoval známky, vlajky, vodu čistiace rastlinné systémy, organizoval ekologické a politické happeningy, ale najviac ho preslávila bizarná architektúra.
Jeho najznámejšia stavba Hundertwasserhaus, ktorá je od svojho vzniku sociálnym bývaním, patrí dodnes medzi najväčšie turistické atrakcie rakúskej metropoly.
„Bol to veľmi vážny človek. Nebol klasickým bohémskym umelcom, ktorý vtipkuje a prepíja noci s množstvom vína,“ upozorňuje Eva Engelberger, marketingová riaditeľka galérie Kunst Haus Wien, ktorá je aj Hundertwasserovým múzeom.
Jediné, v čom potvrdil klišé o bohémskych umelcoch, boli ženy. Nevedel im odolať a nikdy s nimi dlho nevydržal.