Na Slovensku sa čoraz viac diskutuje o potrebe systémovej reformy školstva. Kritici žiadajú zmenu zastaraných učebných osnov a problém vidia aj v nezmyselných nárokoch na študentov. Žiaci podľa učiteľov neraz memorujú množstvo faktov bez toho, aby medzi nimi hľadali logické súvislosti. O tom, ako funguje vzdelávací systém bez týchto nedostatkov, hovorí pre SME Kolumbijčanka VICKY COLBERT, spoluzakladateľka vzdelávacieho modelu Escuela Nueva (Nová škola).
Študovali ste na prestížnej Stanfordskej univerzite. Uvedomovali ste si vtedy, že len málo vašich rovesníkov v Kolumbii malo také šťastie?
"Videla som výrazné rozdiely medzi možnosťami, ktoré som mala ja a iné deti nie. Mnohí mladí ľudia z najizolovanejších oblastí Kolumbie a celej Latinskej Ameriky vtedy nemali vôbec prístup ku vzdelaniu a ak ho aj mali, išlo o veľmi nekvalitné vzdelávanie. Tento problém sa týkal najmä detí zo sociálne slabších rodín."
Kedy ste sa rozhodli, že zmenu prinesiete práve vy?
“Politici a byrokrati potrebujú empirické, hmatateľné dôkazy. Musia vidieť, že niečo funguje a zároveň to prináša výsledky.
„
"V prvom rade treba povedať, že za veľkými zmenami nikdy nestojí jeden človek. Rozhodnutie prišlo v momente, keď som sa vrátila zo Stanfordu. Som vyštudovaná sociologička a ľudia z tohto odboru sa vždy snažia o stieranie rozdielov v spoločnosti. Predovšetkým som chcela sprístupniť základné vzdelanie v rovnakej kvalite pre všetkých bez rozdielu. V Kolumbii aj v celej Latinskej Amerike.
Stále som mala na zreteli, že bez kvalitného základného vzdelania nemôže nič poriadne fungovať. Sociálny a kultúrny rast či ekonomický vývoj krajiny, to všetko závisí od kvality základných škôl."
Čím sa model Escuela Nueva, ktorý ste presadili, najvýraznejšie odlišuje od štandardného spôsobu výučby?