Hollywood: Ako sa z reklamy na bývanie stala ikona

Mesto Los Angeles nezvládalo nápor nového obyvateľstva, potrebovalo novú štvrť. Tam niekde siahajú dejiny najslávnejšieho nápisu sveta.

Nápis nadobudol kultový štatút až pomerne nedávno. (Zdroj: Fotolia)

Spýtajte sa dnes niekoho, čo symbolizuje nápis Hollywood, a veľmi pravdepodobne sa vynoria stále tie isté slová: Filmy. Hviezdy. Lesk.

Ibaže tento nápis neznamenal vždy slávu a bohatstvo. Tak, ako sa menilo mesto, menil sa aj význam ikonického znaku. V istej chvíli ho dokonca považovali za verejný problém.

Článok pokračuje pod video reklamou

Poďte do … Hollywoodlandu?

Kalifornia už dlho vábi ľudí vidinou materiálneho a osobného naplnenia. To, čo spočiatku vyzeralo ako cieľová stanica pre nádejných zlatokopov, sa koncom 19. storočia stalo mekkou pre každého, kto mal skutočné alebo imaginárne choroby. Mierna klíma a prírodné zdroje tejto krajiny mali – podľa knižných sprievodcov – „regeneračné účinky na oslabené konštitúcie“.

Zlato sa v tomto štáte odvtedy už vyčerpalo a honba za dokonalým zdravím sa rozšírila aj na zvyšok Spojených štátov. Vztýčenie slávneho hollywoodskeho nápisu v roku 1923 znamenalo začiatok ďalšej fázy, ktorá trvá až dodnes.

V tom desaťročí postavila realitná developerská skupina, jedným z hlavných podporovateľov ktorej bol vydavateľ Los Angeles Times Harry Chandler, veľký nápis – v zásade plagát – na bezmennú horu medzi losangeleskú kotlinu a údolie San Fernando Valley.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Nápis znel: Hollywoodland. Jeho 40-tisíc blikajúcich žiaroviek bolo reklamou na nové bývanie, ktoré stavali s cieľom ubytovať prudko rastúce obyvateľstvo mesta, ktoré sa v dvadsiatych rokoch minulého storočia viac ako zdvojnásobilo, až sa stalo piatym najväčším v USA. Počasím, otvorenými priestranstvami a pracovnými miestami lákalo ľudí z celej krajiny.

Los Angeles pohltilo mesto Hollywood len desať rokov predtým. Vtedy to bola bohatá oblasť, ktorá iba zdráhavo prijímala filmovú brandžu. Mnohé sídla boli roztrúsené po úbočiach pod nápisom a utopistické spoločenstvá ako Krotona či americké sídlo mystickej organizácie menom Teozofická spoločnosť sa vynárali na úpätiach a na rovinách.

V súlade s tým zdôrazňovali prvé reklamy na Hollywoodland exkluzívnosť tejto výstavby. Vraj mala ponúkať únik od smogu, špiny a nevítaných susedov v centre Los Angeles.

Záchrana nápisu

Keďže tento nápis dnes zaujíma také popredné miesto v kultúrnej predstavivosti národa, zistenie, že svoj kultový štatút nadobudol až pomerne nedávno, môže prekvapiť.

V tridsiatych a štyridsiatych rokoch minulého storočia sa symbol objavuje iba v niekoľkých filmoch, ktoré sa týkajú Hollywoodu alebo filmového priemyslu. Filmový svet skôr reprezentovali iné hollywoodske inštitúcie, napríklad reštaurácia Brown Derby.

V štyridsiatych rokoch sa Los Angeles – aj ako mesto, aj ako symbol – začalo meniť. Nad metropolou sa usadil hustý smog, ktorý sa stal pochmúrnou, temnou lokáciou vo filmoch noir ako Hlboký spánok a Poistka smrti.

Nápis, už trochu ošumelejší, trochu nevzhľadnejší, odrážal meniace sa mesto. Keďže bol pôvodne myslený ako reklama, iba málokoho trápilo, ako dlho vydrží, alebo aký je jeho dlhodobý význam.

Kopec, na ktorom ho ukotvili, bol nebezpečne strmý – robotníci vyrezali písmená z tenkého tabuľového plechu, ktorý pripevnili na telefónne stožiare. Silný vietor písmená ľahko odtrhol a koncom štyridsiatych rokov sa situácia tak zhoršila, že mesto Los Angeles navrhlo nápis strhnúť, pričom ho nazvalo nebezpečným verejným problémom.

Tento zamietavý postoj k nápisu sa začal meniť v roku 1949, keď Hollywoodska obchodná komora mestu povedala, že prevezme jeho vlastníctvo a údržbu. Vtedy vypustili aj príponu „land“.

Dalo by sa povedať, že toto je bod, kedy sa v skutočnosti zrodil symbol Hollywoodu, ako ho poznáme dnes.

Koniec fušerských prác

Logo sa vylepšovalo vo viacerých vlnách. Začiatkom sedemdesiatych rokov minulého storočia sa vytvorili výbory na „záchranu“ nápisu, ktoré ho mali obnoviť viac ako len fušerskými premaľovačkami a zlepencovými opravami.

Až napokon v roku 1978 vyzbieral výbor na čele s Hughom Hefnerom a Aliceom Cooperom asi 27-tisíc dolárov na jedno písmeno. Nielen na opravu, ale na prebudovanie nápisu.

Dnes sú veľké biele písmená trvalou súčasťou krajiny okolo Los Angeles a odolali dokonca aj pokusom dobrodruhov a vandalov napodobniť študenta umenia, ktorý v roku 1976 vylepšil nápis do tvaru Hollyweed (weed je hovorový výraz pre marihuanu).

Mnoho iných si svojským spôsobom snaží vyrezať si vlastný kus hollywoodskeho sna. Nehľadajú zlato či zdravie, ale uznanie a slávu, či už pomocou talentu, ambície alebo selfie.


Už ste čítali?