AUTORSKÁ STRANA TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Odhalili triky, ktorými propaganda poráža vedu

Nová štúdia ukazuje, ako sa dá manipulovať politikmi.

Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

Asi ste už narazili na podobný príbeh. Známi jedného môjho priateľa nechceli zaočkovať dieťa. A v čakárni u lekára vtedy stretli inú rodinu – určite ste o nej už počuli – tak u nich, presne u nich, sa po očkovaní objavil autizmus.

Alebo iný: klimatická zmena nejestvuje. A ak jestvuje, nespôsobujú ju ľudia, a ak ju aj ľudia spôsobujú, čo to tu rozprávate o nových daniach. Lebo podporovať treba iné, uhlie je tiež príroda a keď je to príroda, musí byť zeleným zdrojom energie. Pri výrobe veterných turbín sa tiež používajú škodlivé materiály. A metán je problémom, no nik nechce zakázať chov hovädzieho dobytka.

Článok pokračuje pod video reklamou

Takže nevymýšľajte a nespájajte nám tu fajčenie cigariet s nejakou rakovinou.

Ako vyhráva propaganda nad vedou

Práve rakovinu a fajčenie môžeme použiť ako modelový príklad, ako funguje propaganda, ktorá sa snaží poraziť vedu a jej výsledky. Propaganda, ktorá sa pokúša ovplyvniť rozhodovanie politikov - v prospech rôznych záujmových skupín alebo firiem.

Začiatkom päťdesiatych rokov už medzi vedcami zavládol konsenzus, že fajčenie spôsobuje rakovinu. Napriek tomu trvalo ďalšie desaťročia, než sa podobnými tvrdeniami začali vážne zaoberať rôzne úrady po celom svete.

Ako je možné, že aj keď veda mala na nejaký problém jednoznačný názor, môže trvať veľmi dlho, než sa vo verejnom živote presadí? A ako je možné, že niekedy sa mu presadiť nepodarí: napriek jasnej zhode vedcov časť verejnosti neverí na klimatickú zmenu a aj keď biológovia jasne hovoria o prínose očkovania, časť ľudí radšej uverí rôznym konšpiráciám?

Na vzťah medzi propagandou a vedou a na spôsob, akým môžu propaganda, lobisti a firmy ovplyvňovať rozhodnutia sa v novej štúdii pozrel tím výskumníkov. Trojica vedcov vďaka modelom a sledovaniu šírenia informácií skúmala, ako možno poraziť vedu a meniť názory ľudí.

Na prvý pohľad to vyzerá ako návod.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C588H na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C588H na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Hoax


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autorská strana

Už ste čítali?