Logopedička: Nikdy nie je neskoro odnaučiť sa ráčkovať

Detí s rečovými problémami je čoraz viac. Niekomu stačí pár sedení u logopéda, iným trvá náprava reči roky

Ľubica Prokešová (39) ukončila štúdium logopédie na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave v roku 2005. Pracuje v súkromnom centre špeciálno-pedagogického poradenstva v Bratislave, kde sa venuje poruchám reči najmä u detí predškolského a mladšieho školského veku. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Niektorí rodičia sú premotivovaní a riešia už trojročné dieťa, ktoré nevie povedať hlásku „r“, iní zas prídu po odbornú pomoc až na poslednú chvíľu. Logopedička ĽUBICA PROKEŠOVÁ hovorí o tom, prečo je dnes detí s rečovými problémami viac, aj o tom, ako zistíte, či potrebujete ísť k logopédovi, či ako doma cvičiť.

V predškolskej triede nie je výnimočné, že hoci dievčatá zväčša rozprávajú čisto, mnohým chlapcom nie je takmer vôbec rozumieť. Je to všeobecné pravidlo?

Sama mám viac klientov chlapcov ako dievčat, v pomere približne šesťdesiat ku štyridsať. Oproti minulosti však vidíme celkovo nárast detí s problémami vo vývine reči, pribúdajú deti s oneskoreným vývinom reči.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo je čoraz viac detí s rečovými problémami?

Dnešné deti trávia veľmi veľa času pri pozeraní televízie, rozprávok, pri hraní počítačových hier, pri hraní na tablete či mobilných telefónoch už v útlom veku. Treba si uvedomiť, že vtedy je dieťa len pasívnym prijímateľom informácií.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

V minulosti neboli takéto formy zábavy a rodičia deťom venovali viac času, hrali sa s nimi a hru komentovali, učili sa riekanky, básničky, pesničky a čítali si s nimi knižky. Pri čítaní rodič intuitívne zjednodušuje svoju reč na úroveň dieťaťa tak, aby mu rozumelo a poskytuje mu tiež rečový vzor. Dieťa zas má možnosť reagovať, pýtať sa. Rodič mu tak rozvíja slovnú zásobu, porozumenie aj schopnosť viesť dialóg.

Čo však vtedy, keď sa rodičia s deťmi rozprávajú, a predsa je rozprávanie nezrozumiteľné?

Sú, samozrejme, aj iné príčiny, napríklad genetické predispozície, skrytá ľahká porucha sluchu a mnohé ďalšie. Ak dieťa dobre nepočuje, nemôže odpočuť ani správnu výslovnosť. Takisto je dôležité, nakoľko je jazyk obratný, niektoré deti majú veľmi dobrú oromotoriku, mnohé však nie.

Majú oslabené svaly jazyka, prípadne aj skrátenú jazykovú uzdičku. Veľa detí má myofunkčnú poruchu, teda poruchu funkcie jazyka, často otvorený zhryz. Na rozprávanie tiež vplýva aj správny rečový vzor. Ak má dieťa dvoch ráčkujúcich rodičov, je veľká pravdepodobnosť, že samo bude ráčkovať.

S akými rečovými problémami prichádzajú deti najčastejšie?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C57FN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C57FN na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: SME Plus


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend, Rozhovory z denníka SME

Už ste čítali?