SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

Sme národ, ktorý ľahko prijíma niečo zahraničné ako to svetové. No superpotraviny k nám nemusia cestovať cez celú planétu.

Igor Bukovský je slovenský lekár, ktorý sa od roku 1992 venuje otázkam výživy a trendom v oblasti zdraviu prospešnej životosprávy. (Zdroj: SITA)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Známy slovenský lekár a odborník na zdravú výživu IGOR BUKOVSKÝ vydal nedávno knihu s radami a receptmi pre rekreačných bežcov. Je podľa neho dôležité upozorniť, že netreba, aby sme každé dva - tri mesiace menili stravovanie preto, že príde nový trend, nová diéta.

V čom robia rekreační športovci najčastejšie chyby pri stravovaní?

Veľmi častá chyba je, že experimentujú na pretekoch s niečím, čo nemajú vyskúšané. Majú pocit, že toto je zázračná pomôcka, pretože im to niekto poradil. Pritom netušia, čo to môže obsahovať.

Povedzme, že pôjde o sacharidy, ktoré spôsobujú plynatosť, a tým je potom celý efekt, ktorý chcete dosiahnuť, vygumovaný tráviacim diskomfortom. Preto vravím – zdravý rozum do hrsti a nájdite si model stravovania, ktorý vám vyhovuje.

Čo by malo byť základom stravy pre vytrvalostných športovcov?

Celosvetový trend u nich je založený na komplexných sacharidoch. Ešte v roku 1995, keď som sa rozprával s fínskymi bežkármi, hovorili mi: Naši lekári nám predpisujú ako základ stravy celozrnné cestoviny, veľa zeleniny, veľa ovocia a nejaké mliečne výrobky. A takto to je.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Severania majú výborných vytrvalcov najmä na lyžiach. Ja nepoznám vrcholových športovcov, ktorí by mali svoje výkony vďaka slanine. Jednoducho metabolicky je neobhájiteľné tvrdiť, že môj výkon bude lepší, ak spaľujem prednostne tuky, pretože sacharidy sú metabolicky jednoduchšie dostupné z hľadiska okysličenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nejde teda o to, koľko kalórií získam z jedného gramu, ale koľko kyslíka potrebujem spáliť na oxidáciu tohto substrátu a v tomto sú jednoznačne sacharidy lepšie.

Náš olympijský víťaz Matej Tóth v posledných rokoch využíva nízkosacharidovú diétu a vraví, že práve ona mu pomohla obmedziť energetické krízy na súťažiach. Je to tak?

Vždy musíme zvážiť komplexný účinok toho, čo jeme, alebo toho, čo nejeme. Rozprával som sa s ním a on sám priznal, že má dni, keď je viac na sacharidoch a keď ich má menej.

Ale ukážte mi športovca, ktorý by povedal, že svoje výkony dosiahol vďaka slanine.

Sám som bývalý vrcholový športovec. Neviem si predstaviť, že by sa to dalo predstaviť bez sacharidov. A dokonca bez tých jednoduchých. Iste, je rozdiel medzi šprintérom a medzi vytrvalostným bežcom.

Do istej miery treba rešpektovať špecifickosť športu a jednotlivca. Ale ukážte mi športovca, ktorý by povedal, že svoje výkony dosiahol vďaka slanine.
No existujú predsa aj dobré tuky.

Samozrejme. Avokádo, orechy, olivový olej, repkový olej sú fantastické zdroje dobrých zdravých tukov. Ale ani na tom nedosiahnete ten výkon. Mozog potrebuje sacharidy, črevná mikroflóra potrebuje sacharidy. V črevách máte dva kilogramy mikróbov, ktoré žijú zo sacharidov. Ony potrebujú komplexné sacharidy. Ak ich nemajú, tak sa to mení a má to obrovský dosah.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čiže ak niekto vylúči cukor zo stravy, môže si poškodiť zdravie?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia sa opaľujú na pláži na španielskom ostrove Malorka.

Počet nakazených rastie, niektoré štáty chcú návrat covid pasov.


5 h
Peter Tkačenko

Štát má možnosť vybrať si, komu pomôže.


3 h
Mesto Rab z vrchu Kamenjak.

Ostrov si obľúbili nudisti.


27. jún
Hadí ostrov po útoku ukrajinským dronom.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 6 ďalší 18 h
SkryťZatvoriť reklamu