Jednorožci v škôlke: Myslia si o nich, že sú školníci alebo učiteľkini frajeri

Žijú v ženskom kolektíve a pracujú za nízku mzdu. Byť učiteľom v materskej škole však má aj výhody.

Deti v Kozárovciach sa tetovania pána učiteľa neboja. Ten sa naopak nebojí zapletania vrkočov. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Mladý učiteľ s tetovaním a v športovom oblečení stojí pred tabuľou s magnetkami členov rodiny a pozerá sa naňho pätnásť detí. Sú to druháci v materskej škôlke v Kozárovciach a preberajú tému rodina.

„Čo robí mamina a ocino?“ pýta sa učiteľ Martin Lenard. Deti sa navzájom prekrikujú: „umývajú“, „ocino varí“, „a deti idú do izby!“. Jeden z chlapcov si počká na chvíľku ticha a vyhlási: „Môj ocino varí, a preto mamina ani nemôže variť.“

Vidieť, že medzi najmenšími rodinné stereotypy už až tak nefungujú. Zato rodičia ostanú často zaskočení, keď vidia vo dverách triedy muža. Myslia si, že je asi školník, robotník, ktorý niečo opravuje, alebo prišiel za svojou priateľkou učiteľkou. Muž v škôlke je pre nich úkaz. Potvrdzujú to aj štatistiky.

Mužov v školstve, s výnimkou univerzít, je na Slovensku ako šafranu. A najmenej ich učí práve najmenšie deti. Ak máte v škôlke jedného učiteľa, je to výnimočné, ak sú dvaja, je to priam zázrak.

Na celom Slovensku je ich podľa najaktuálnejších údajov v súkromných aj štátnych materských školách dovedna 49. Ani pol percenta, a stále to je najvyššie číslo v histórii.

Príbehy tých, ktorých štatút jednorožca neodradil, búrajú stereotypy o tom, že muž do škôlky nepatrí.

Martin Lenard, 31 rokov, materská škola, Kozárovce

„Môžem si kresliť?“ „Môžem si utrieť soplík?“ „Môžem ísť cikať?“ Na Martina Lenarda sa valí neustály prúd otázok. Nedá sa vyviesť z miery a pokojne všetkým odpovedá: „Choď a nezabudni si umyť ruky.“

Zrazu sa dve deti pobijú o autíčko. Na učiteľovu výzvu „Matúš, poď sem. Vieš prečo.“ chlapec hneď prichádza. Porozpráva sa s ním, rozoberú, čo sa stalo a že nie je správne, aby bil spolužiaka. Chlapec sa vracia k hre.

V tejto triede, kde momentálne Lenard zastupuje kolegyňu, má viaceré deti, ktoré nerozprávajú. Poznajú ho z minulého roka, keď bol ich učiteľom. „Naši „romáci“ rozumejú, keď ich napomeniem, ale nerozprávajú.“

Má aj nerómskeho chlapca, ktorý nekomunikuje, hrá sa sám, ani inak sa nezapája. Učiteľ mu donesie tabuľku na kreslenie a posadí ho vedľa seba. Pošteklí ho po vlasoch. Medzitým mu na kolená vysadne jedno z dievčat.

„Poď sem, spravím ti sponky,“ vyzve ju inokedy. „Človek sa tu naučí aj vrkoče zapletať. Aj zadky umývam, v niektorých prípadoch dávam plienky na denné spanie,“ opisuje Lenard.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

„Decká, môžete začať upratovať,“ povie, keď sa čas na hru skončí. A naozaj začnú, nemusí to opakovať.

Rodák z Tlmáč mal byť pôvodne telocvikárom, no nevyšlo to. „Študoval som v Banskej Bystrici, ale rozišiel som sa s priateľkou a nechcel som v tom meste zostať.“

Chvíľu bol na úrade práce, kým jeho mama náhodou nestretla riaditeľa škôlky v Kozárovciach a zistila, že majú akurát voľné miesto učiteľa.

Na strednej škole študoval učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo, takže bol kvalifikovaný a do škôlky ho prijali. „Vlastne plním mamin sen, pretože sama veľmi chcela študovať pedagogiku, ale nemala vo svojom okolí také možnosti,“ hovorí s úsmevom.

S tetovaním na oboch rukách a v športovom oblečení rozhodne nevyzerá ako typický učiteľ v materskej škole. Deti sa ho však neboja.

„Pán učiteľ, aké máš pekné tetovanie! Aj ja mám!“ ukazujú mu podľa jeho slov škôlkari svoje ‚tetovačky‘.

Prekvapil ma neskutočný nával povinností, čo všetko pedagóg musí stíhať.

Martin Lenard, Kozárovce

Chcel si dať pôvodne potetovať celú ruku, no priateľka ho odhovorila, že by sa to asi rodičom detí nepáčilo. Na tetovania sa však zatiaľ žiadny rodič nesťažoval.

Keď nastúpil do škôlky, mali aj dieťa s Downovým syndrómom. „Prekvapil ma neskutočný nával povinností, čo všetko pedagóg musí stíhať.“

Dodnes sú v škôlke deti z rôznych sociálnych prostredí, aj z rómskej osady. „S deťmi, ktoré si vyžadujú väčší individuálny prístup, musím pracovať. Dá sa to, len si treba nájsť nejaký systém.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C54E8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C54E8 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Už ste čítali?