Ako hamburgre a hranolčeky spravili z päťdesiatnika milionára

Jednoduchú reštauráciu povýšil Ray Kroc na globálne impérium McDonald’s. S bratmi, čo dali podniku meno, sa rozišli v zlom.

Značka McDonald´s má dnes podľa portálu Statista hodnotu takmer 98 miliárd dolárov (opravené 7.10., 22:31). (Zdroj: SITA/AP)

Až do päťdesiatky nič nenaznačovalo, že sa z neho stane jeden z najvplyvnejších ľudí na svete.

Syn českých imigrantov v Spojených štátoch Ray Kroc však urobil z hamburgerovej reštaurácie bratov McDonaldovcov národnú a neskôr globálnu sieť rýchleho občerstvenia, ktorú pozná takmer každý. Dnes McDonald’s denne obslúži 69 miliónov zákazníkov v sto krajinách. Ako sa mu to podarilo?

Kroc, muž s agresívnym podnikateľským štýlom, ktorý sa neskôr neskromne označoval za zakladateľa najúspešnejšej fastfoodovej siete na svete, sa narodil 5. októbra pred 115 rokmi.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Bol obchodníkom telom i dušou. Už v základnej škole mal stánok s limonádou, neskôr predával platne či zmrzlinu. Strednú školu nedokončil, aby sa mohol stať podomovým predavačom. Dlhých sedemnásť rokov predával papierové poháriky.

Jeho obľúbeným heslom bola vytrvalosť, ktorá podľa neho bola oveľa cennejšia než talent alebo vzdelanie. Vo svojej autobiografii spomína na jednu z prvých zásad, ktorú sa naučil. „Ľudí dokážete ovplyvniť úsmevom a entuziazmom a predať im zmrzlinový pohár s ovocím, aj keď si prišli dať len kávu.“

Neuveriteľne rýchla obsluha

Vďaka predaju mixérov, ktoré dokázali vyrobiť päť mliečnych kokteilov naraz, prišiel zlom, ktorý mu navždy zmenil život.

Malá reštaurácia v Kalifornii si totiž od neho objednala dovtedy nevídané množstvo prístrojov. „Asi ste sa pomýlili, sekretárke sa zdá, že ste si objednali šesť mixérov,“ hovorí v telefóne Kroc majiteľovi reštaurácie vo filme The Founder (Zakladateľ), ktorý zobrazuje dramatické začiatky siete rýchleho občerstvenia.

„Áno, máte pravdu, pošlite ich radšej osem,“ odpovedá mu majiteľ Dick McDonald.

Kroc nedokázal pochopiť, aký podnik môže vyrábať naraz štyridsať mliečnych kokteilov. Vybral sa preto na druhý koniec krajiny, aby ho videl na vlastné oči.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53KB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C53KB na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: história


Článok je zaradený aj do ďalších tém SME Plus, História, Víkend

Už ste čítali?