SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Ako Jim Morrison napľul cenzorom do kamier

Pred päťdesiatimi rokmi zaznelo v televízii zakázané slovo, ktoré provokovalo viac než sex.

Jim Morrison, jašteričí kráľ, ako si rád zvykol hovoriť, zomrel vo veku 27 rokov. (Zdroj: Profimedia)

The Doors čakali v šatni a chystali sa na svoje veľké televízne vystúpenie. Bola nedeľa 17. septembra 1967. Doháralo leto lásky, čas, ktorý navždy zmenil Ameriku a dal svetu deti kvetov, psychedéliu, LSD, sexuálnu revolúciu a priniesol odsúdenie konzumu a ostrý nesúhlas s vojnou vo Vietname.

Tá umiernenejšia a „slušnejšia“ časť mládeže si ešte stále nadšene pospevovala aktuálny hit The Beatles All You Need Is Love. Ale rebeli, tým horela v hlave iná melódia.

Light My Fire bola ako zjavenie. Od konca júna sa v rebríčku Billboard Hot 100 držala tri týždne na prvom mieste a zo štyroch neznámych chlapcov spravila hviezdy.

Preto nebolo prekvapením, že si ich čoskoro pozval do svojej šou sám veľký Ed Sullivan. Pri jeho programe v tom čase takmer povinne sedela každá domácnosť. Sedemdesiatim miliónom divákov vždy servíroval to najčerstvejšie, čo aktuálna scéna ponúkala.

Dievča, rozpáľ ma

V ten deň to boli Jim Morrison, Ray Manzarek, Robby Krieger, John Densmore a pesnička, ktorá je na prvé počutie o vášni a telesnej nespútanosti (You know that it would be untrue/ You know that I would be a liar/ If I was to say to you/ Girl, we couldn´t get much higher/ Come on baby, light my fire/ Come on baby, light my fire/ Try to set the night on fire), no v druhom pláne koketuje so smrťou (The time to hesitate is through/ No tome to wallow in the mire/ Try now we can only lose/ And our love become a funeral pyre).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sex však cenzorov zo spoločnosti CBS nepobúril. Ich precitlivenému uchu a bujnej fantázii prekážalo čosi úplne iné. A bol z toho škandál sezóny, chvíľa, ktorá sa stala v histórii hudby legendárnou.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Nečakaný zvrat

Všetko prebiehalo hladko, no asi pol hodiny pred živým prenosom sa kapele zrazu prihovoril chlapík z produkcie. Bol to Bob Precht, Sullivanov zať. A už oslovenie, ktoré použil, naznačilo, že sa chýli ku katastrofe.

„Povedal: chlapci... Neznášali sme, keď nám niekto hovoril ‚chlapci‘,“ spomína v dokumente The Very Best of The Ed Sullivan Show Vol. 1 Ray Manzarek, klávesista The Doors.

„Precht pokračoval: Máme problém. Pozreli sme sa na seba a pomysleli sme si – čo teraz?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu