Farma a spol. Prečo nám aj v televízii stačia hlúposti

Prepnúť z Nikto nie je dokonalý na Farmu je bežný údel televízneho diváka. Prečo televízie vysielajú toľko stupídností a ako vyberajú programy?

Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME)

Autor:Martin Poláš / Trend

Večer si sadáte k televízii so smartfónom a v kvíze si overujete vlastné vedomosti, ktoré porovnávate so zvyškom Slovenska. Kvízšou RTVS Čo ja viem je príkladom televíznej zábavy s hodnotou navyše.

Stále však ide skôr o výnimočný jav, v televízii naďalej dominuje množstvo prázdnoty, ktorá diváka doslova ohlupuje.

Aj keď sa z televízií už vytratili úplné úlety ako Extrémne rodiny či Mama, ožeň ma, na komerčných staniciach stále beží množstvo programov, ktoré diváka podceňujú, útočia na prvú signálnu, prípadne pracujú s emočným kalkulom či ponúkajú lacné veci, napríklad „realitu“, ktorá sa na skutočnosť nepodobá ani náhodou a ešte je aj „podporená“ tragickými výkonmi nehercov.

Cieľ: osloviť masu

Podarilo sa nám vytvoriť formáty, ktoré oslovia celé rodiny v rôznom veku, rôznej vzdelanosti

Roland Kubina, šéf programu TV Joj

Televízie argumentujú, že vysielajú to, čo chcú diváci. Riadia sa číslami sledovanosti, ktoré získavajú z peoplemetrov umiestnených na Slovensku v asi 1 200 domácnostiach.

Niet pochýb o tom, že v mase prevažujú priemerne vzdelaní a zastúpenie divákov s vysokou školou je menšinové.

Viac ľudí žije na vidieku ako vo veľkých mestách a priemerný vek televízneho publika stúpa. Tomu sa prispôsobuje aj programová ponuka. Ako sa ukázalo, ani predstava o bonitnejších divákoch, sledujúcich iba kvalitné relácie, nemá veľa spoločného s realitou.

Šou ako Farma či Zámena manželiek pozerajú ľudia často bez rozdielu vzdelania a príjmu. „Dlhé roky sa nám vďaka nim úspešne darí oslovovať väčšinového diváka,“ hovorí programová riaditeľka Markízy Martina Lišková.

Ako príklad zábavného formátu, ktorý zaujal aj vzdelanejších a bonitnejších divákov, uvádza imitačnú šou Tvoja tvár znie povedome. Ide o jednoduchú zábavu celebrít, prezliekajúcich sa za slávnych hudobných interpretov.

Aj Joj uvádza pri programoch ako Inkognito či novinke Všetko, čo mám rád, ktorá je na prvý pohľad šitá skôr pre starších divákov, zásah u skoro celého publika.

„To nám dokazuje, že sa nám podarilo vytvoriť formáty, ktoré oslovia celé rodiny v rôznom veku, rôznej vzdelanosti, z rozličných slovenských miest,“ približuje šéf programu Roland Kubina.

Múdri pozerajú hlúposti

Aj pre vzdelanejších divákov sú istým spôsobom lákadlom hlúposti z reality šou. Vidia v nich, čoho všetkého sú normálni, priemerne vzdelaní a zarábajúci ľudia schopní.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZKX na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZKX na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: RTVS


Článok je zaradený aj do ďalších tém SME Plus

Už ste čítali?