Autor: Martin Poláš / Trend
Večer si sadáte k televízii so smartfónom a v kvíze si overujete vlastné vedomosti, ktoré porovnávate so zvyškom Slovenska. Kvízšou RTVS Čo ja viem je príkladom televíznej zábavy s hodnotou navyše.
Stále však ide skôr o výnimočný jav, v televízii naďalej dominuje množstvo prázdnoty, ktorá diváka doslova ohlupuje.
Aj keď sa z televízií už vytratili úplné úlety ako Extrémne rodiny či Mama, ožeň ma, na komerčných staniciach stále beží množstvo programov, ktoré diváka podceňujú, útočia na prvú signálnu, prípadne pracujú s emočným kalkulom či ponúkajú lacné veci, napríklad „realitu“, ktorá sa na skutočnosť nepodobá ani náhodou a ešte je aj „podporená“ tragickými výkonmi nehercov.
Cieľ: osloviť masu
“Podarilo sa nám vytvoriť formáty, ktoré oslovia celé rodiny v rôznom veku, rôznej vzdelanosti
„
Televízie argumentujú, že vysielajú to, čo chcú diváci. Riadia sa číslami sledovanosti, ktoré získavajú z peoplemetrov umiestnených na Slovensku v asi 1 200 domácnostiach.
Niet pochýb o tom, že v mase prevažujú priemerne vzdelaní a zastúpenie divákov s vysokou školou je menšinové.
Viac ľudí žije na vidieku ako vo veľkých mestách a priemerný vek televízneho publika stúpa. Tomu sa prispôsobuje aj programová ponuka. Ako sa ukázalo, ani predstava o bonitnejších divákoch, sledujúcich iba kvalitné relácie, nemá veľa spoločného s realitou.
Šou ako Farma či Zámena manželiek pozerajú ľudia často bez rozdielu vzdelania a príjmu. „Dlhé roky sa nám vďaka nim úspešne darí oslovovať väčšinového diváka,“ hovorí programová riaditeľka Markízy Martina Lišková.
Ako príklad zábavného formátu, ktorý zaujal aj vzdelanejších a bonitnejších divákov, uvádza imitačnú šou Tvoja tvár znie povedome. Ide o jednoduchú zábavu celebrít, prezliekajúcich sa za slávnych hudobných interpretov.
Aj Joj uvádza pri programoch ako Inkognito či novinke Všetko, čo mám rád, ktorá je na prvý pohľad šitá skôr pre starších divákov, zásah u skoro celého publika.
„To nám dokazuje, že sa nám podarilo vytvoriť formáty, ktoré oslovia celé rodiny v rôznom veku, rôznej vzdelanosti, z rozličných slovenských miest,“ približuje šéf programu Roland Kubina.
Múdri pozerajú hlúposti
Aj pre vzdelanejších divákov sú istým spôsobom lákadlom hlúposti z reality šou. Vidia v nich, čoho všetkého sú normálni, priemerne vzdelaní a zarábajúci ľudia schopní.