SME

V mene boha, proti moslimom. Ako sa bojovalo proti Maurom

Kapitulácia Granady. (Zdroj: Francisco Pradilla Ortiz)
V mene boha, proti moslimom. Ako sa bojovalo proti Maurom

V 8. storočí Mauri obsadili väčšinu Pyrenejského polostrova, a zlikvidovali tak ríšu Vizigótov. Čo nasledovalo.

Autor: Pavol Kosnáč / Historická Revue

V roku 710 do vizigótskej Hispánie vtrhli Mauri, poddaní Ummájovského kalifátu, a v priebehu niekoľkých rokov dobyli takmer celý polostrov. Na východnom pobreží sa dostali až do Akvitánie v dnešnom Francúzsku, kde ich v roku 732 zastavil Karol Martel v bitke pri Tours.

Z bývalej Hispánie si udržali nezávislosť iba niektoré horské oblasti v Pyrenejách. Hoci pacifikácia polostrova bola rýchla a tvrdá, Ummájovský kalifát bol pomerne tolerantný k monoteistom, takže zakladatelia moslimskej dŕžavy v Al-Andalúse, ako začala byť nazývaná Hispánia po svojom obsadení Maurmi, boli schopní sa s miestnym obyvateľstvom dohodnúť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reconquista sa tradične počíta od roku 718 (alebo 722, nevieme presne), keď sa odohrala bitka pri Covadonge, ktorá bola prvým víťazstvom kresťanskej armády nad ummájovskými jednotkami od roku 710.

Vizigótsky šľachtic Pelagius, ktorý stál na čele povstania (to nevzniklo z ideových, ale veľmi prozaických dôvodov drastického zvýšenia daní), následne založil prvý kresťanský štát v horách Pyrenejského polostrova – Astúrske kráľovstvo, predchodcu Leónu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Kresťania proti moslimom alebo opačne?

Reconquista ako ideový koncept neexistovala úplne od začiatku, aj keď španielska historiografia až do 19. storočia na tom trvala, a bola aj súčasťou španielskeho národného mýtu.

Reconquista začala byť vnímaná ako povinnosť kresťanských panovníkov, splynula s ideálom ochrany kresťanstva a boja proti neveriacim.

Reconquistu, ako ucelený a dlhotrvajúci koncept spoločného odporu proti moslimským okupantom, ktorí boli chápaní ako spoločný nepriateľ kresťanských kráľovstiev na Pyrenejskom polostrove, nachádzame v dobových kronikách až koncom 9. storočia.

Pozerať sa na politicko-mocenskú situáciu na Pyrenejskom polostrove ako na prostredie, jasne podelené na kresťanské štáty a moslimskú dŕžavu, je však zjednodušujúce.

Kresťanské štáty zvykli bojovať medzi sebou (často išlo o nástupnícke spory) a rovnako medzi sebou intrigovali aj moslimskí generáli a veľmoži, inokedy zasa vznikali spory na etnickej línii medzi Berbermi (Maurmi) a Arabmi, no ani aliancie medzi kresťanskými štátmi a moslimskými veľmožmi (po rozpade Córdobského kalifátu s vládcami niektorého z 34 emirátov, ktoré ho nahradili) neboli výnimočné.

Navyše, žoldnierske skupiny, zložené z kresťanov aj moslimov, bojovali na strane toho, kto zaplatil viac bez ohľadu na vierovyznanie. Až v 11. storočí sa línie vyrysovali jasnejšie, a to na oboch stranách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V tomto období pomerne tolerantná dynastia Ummájovcov bola dávnou minulosťou a Al-Andalús ovládla berberská imperiálna dynastia Almoravidov z Maroka. Tá mala k náboženskej homogenite oveľa tvrdší prístup a riadila sa agresívnou interpretáciou džihádu, cez ktorý začala vnímať aj vzťahy s kresťanskými kráľovstvami na Pyrenejskom polostrove.

Na opačnej strane reconquista začala byť vnímaná ako povinnosť kresťanských panovníkov, splynula s ideálom ochrany kresťanstva a boja proti neveriacim, ktorú vyvolala výzva pápeža Urbana II. na križiacku výpravu.

Ťaženia proti Maurom tak nadobudli charakter svätého boja a začali sa prelínať s dejinami samotných križiackych výprav do Svätej zeme. V 11. – 13. storočí sa od Maurov podarilo vydobyť najväčšiu časť polostrova, keďže tunajším kresťanským štátom sa dostávala výdatná vojenská pomoc predovšetkým od križiakov.

Zástupná svätá vojna

Príslušníci niektorej zo siedmich veľkých križiackych výprav, ale aj rôzne osoby, ktoré sa s križiackou motiváciou (úprimnou či predstieranou) zapájali do rôznych menších ťažení, pri obsadzovaní Pyrenejského polostrova zohrali významnú rolu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Katolícka cirkev už koncom 11. storočia uznala, že charakter boja kresťanských kráľovstiev proti Maurom na Pyrenejskom polostrove má spoločné rysy s civilizačným bojom proti islamským mocnostiam v Levante a v Afrike.

Obyvateľstvo polostrova preto bolo oslobodené od účasti na krížových výpravách do Svätej zeme a dostalo posvätenie bojovať proti Maurom, čo zahŕňalo aj získanie odpustkov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4YRP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Články prevzaté z časopisu Historická revue.

Čítajte ďalej

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu