SME

Armáda ustúpila. Oranžová je krásna i nezvyčajná

Most Golden Gate sa stal jedným z moderných divov sveta a stále priťahuje pozornosť miliónov ľudí. Nedávno oslávil osemdesiatku.

Most Golden Gate nestratil nič zo svojej majestátnosti. (Zdroj: FOTOLIA)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Keď sa slávna pilotka Amelia Earhartová v marci 1937 pri pokuse obletieť zemeguľu vznášala nad San Franciscom, zo svojho dvojplošníka mohla vidieť takmer dokončený most Golden Gate.

Pre verejnosť ho otvorili 27. mája 1937. Slávnostný deň nazvali Deň pre chodcov. Autá naň nesmeli.

Ľudia pobehovali, korčuľovali sa, tlačili sa pred objektívy fotoaparátov, aby boli na nesmrteľných snímkach. Taký veľkolepý most v Amerike nebol. Ani čo do dĺžky, ani čo do krásy.

Počas Dňa pre chodcov po moste prešlo 200-tisíc ľudí. Na druhý deň prezident Franklin D. Roosevelt otvoril most celému svetu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Hlad, drina, choroby a smrť. Krvavý most nikdy neexistoval Čítajte 

Policajné eskorty viedli autá v šíkoch. Medzi mostovými vežami preleteli desiatky dvojplošníkov. Ľudia nevedeli, kam sa skôr pozrieť.

„Most Golden Gate, ten, ktorý nemal byť postavený, tu teraz stojí pred vami vo svojej majestátnej kráse,“ povedal pri otvorení šéf inžinierskeho tímu Joseph Strauss.

Earhartová zem vtedy neobletela. Keď to dva mesiace po dokončení mosta skúsila opäť, stratila sa nad Tichým oceánom. Už ju nikto nikdy nevidel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Obrátenú pascu na myši nechceli

Úžina Golden Gate je spojením sanfranciskej zátoky s Tichým oceánom.

V dôsledku enormného ekonomického rastu po objavení zlata v 19. storočí začal byť vtedajší spôsob dopravy nedostatočný. Na uliciach rýchlo pribúdali autá, ktoré sa zo San Francisca na druhú stranu úžiny, do Marin County, dostávali trajektmi. Ročne medzi pobrežiami absolvovali 123-tisíc plavieb.

V jednom momente však prestali stačiť, niekedy sa na prepravu čakalo aj dvadsať hodín. Keď chceli vodiči prejsť do Marin County po súši, museli sa pripraviť na celodennú cestu.

V roku 1916 nadhodil stavebný inžinier James Wilkins v článku pre San Francisco Call Bulletin myšlienku na spojenie oboch strán úžiny mostom.

Vedenie mesta poverilo hlavného inžiniera San Francisca Michaela O’Shaughnessyho, aby vykonal štúdiu uskutočniteľnosti. Oslovil mostových architektov a inžinierov.

„Zvládnem to,“ prihlásil sa poet a inžinier Joseph Strauss. Mestská rada odobrila návrh, že úžinu Golden Gate bude spájať najväčší most, aký v USA mali.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4YMB na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu