Autor: Martin Poláš / Trend
Neúčinkoval v seriáli, nenahral album ani nepriniesol medailu z olympiády – medzi mladými je však dnes celebritou číslo jeden. Daniel Štrauch je najúspešnejší slovenský youtuber, jeho tvorbu sleduje skoro 1,6 milióna ľudí na Slovensku a v Česku.
Decká dnes na otázku, čím chcú byť, odpovedajú – youtubermi. Prečo?
Daniel Sebastián Štrauch (20)
Najznámejší slovenský youtuber, je autorom najsledovanejšieho domáceho YouTube kanála GoGoManTV, kde má takmer 1,6 milióna odberateľov.Tvorbe sa venuje od roku 2011, za ten čas nazbierali stovky jeho videí vyše 487 miliónov pozretí. V roku 2015 napísal knihu o živote youtubera Chalan z internetu.
Študoval na Súkromnej strednej umeleckej škole animovanej tvorby.
Baví ich sledovanie videí, sú v tom dosť ponorení a predstavujú si, že by to mohli robiť aj sami. Vekom však už väčšinou inklinujú iným smerom – keď niekto študuje medicínu, asi nebude chcieť byť youtuberom.
A ani ich tu nemôže byť milión na päťmiliónový národ. Mladší sa v tom však vidia. Je to klasické vzhliadanie k ideálom a inšpirácia úspechom.
Napokon aj u mňa to tak bolo. Tiež som si našiel svoj vzor, amerického youtubera Tobyho a chcel som byť ako on. Vtedy to ešte u nás celé bolo v plienkach.
Bol to kľúčový faktor, že ste sa presadili?
Priniesol som veľa vecí, ktoré boli v zahraničí, nové trendy, ktoré ľudí bavili. Snažil som sa to robiť trochu inak ako tých pár tvorcov, čo tu bolo. Bavilo ma strihať, robiť postprodukciu, vyhral som sa s tým viac a bolo to cítiť. Videá boli kratšie, efektnejšie.
Samozrejme doba, v akej som začínal, mi pomohla. Teraz by som to mal buď ťažšie, alebo by som sa nepresadil vôbec. Nejaký youtuber už dnes číha na každom rohu. Keď chce niekto preraziť, musí robiť niečo iné ako ostatní, čo mnohí začínajúci tvorcovia nechápu.
Boom youtuberov je asi výraz namieste.
Pribudlo veľa tvorcov, z youtuberov je prakticky mainstream. Zaujímajú sa o nich aj tradičné médiá. Ľudia navyše zistili, že sa na tom dá zarobiť, takže aj to je motivujúce. Vývoj ide rýchlo – vyššia konkurencia tlačí na skvalitňovanie contentu a na rozširovanie žánrov.
Tým, že vzniká viac typov videí a kanálov, sa rozširuje aj zásah. Cieľovka na jednej strane mladne – videá pozerajú aj menšie deti, na druhej strane sa rozširuje aj na hornej hranici. Youtuberov sledujú vysokoškoláci, veľa dospelých ľudí. Nepozerajú síce všetko, ale sú tam.
Prečo to zaujíma toľko ľudí, hlavne mladých?