PRÍBEHY MOSTOV

Bron alebo broen. Škandinávsky klenot preslávila vražda

Öresundský most zblížil dve mestá, dve krajiny a celý kontinent. Škandinávsky polostrov a Európa sú prvýkrát od ľadovej doby opäť spojené.

Öresundský most spája Kodaň a Malmö. (Zdroj: FOTOLIA)

Na moste, ktorý spája dánsku metropolu Kodaň so švédskym prístavným mestom Malmö, sa v jednu noc objavia rozpolené telá dvoch žien. Jedna polovica patrí švédskej političke, druhá dánskej prostitútke. Ležia presne na čiare označujúcej hranice oboch krajín – nohy v Dánsku a hlava s trupom vo Švédsku.

Prípad vraždy spojí dvoch charakterovo úplne odlišných vyšetrovateľov – bodrého Dána Martina Rhodeho a chladnú a patologicky racionálnu Švédku Sagu Norenovú.

Seriál Most (Bron vo švédčine a Broen v dánčine) sa stal medzinárodným hitom, ktorý odvysielali vo viac ako 150 krajinách sveta (dvojka RTVS ponúka v súčasnosti tretiu sériu). Milióny divákov vďaka tomu objavili impozantnú stavbu.

Öresundský most má minimálne dva prívlastky naj. Ide o najdlhší most na svete, ktorý spojuje dva štáty, a najdlhší most, po ktorom sa dá prejsť autom i vlakom. Spojnica medzi Kodaňou a Malmö má dve poschodia – železnica vedie pod diaľnicou.

Chýbal ostrov. Vybudovali ho

Švédi a Dáni sa na seba pri peknom počasí pozerali odjakživa, ale premostiť prieliv medzi Baltským a Severným morom sa podarilo až na prelome druhého a tretieho tisícročia.

Prvé plány na vybudovanie mosta medzi Dánskom a Švédskom sú staré už viac než 110 rokov. Už v 30. a 50. rokoch 20. storočia sa zvažovali rôzne možnosti spojenia cez ostrov Saltholm a prvú dohodu medzi oboma štátmi podpísali v roku 1973. Z tej však zišlo. Problémom bolo kodanské letisko Kastrup situované na pobreží. Dáni ho odmietli presťahovať. Most s vysokými pylónmi by predstavoval pre lietadlá riziko, nízky most by zasa komplikoval dánsku lodnú dopravu.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Stavali Brooklynský most Slováci? V americkom románe áno

Dopyt po moste však narastal. V Kodani chýbali lacnejšie byty, Malmö zasa potrebovalo viac pracovných miest. Keby sa obe mestá spojili, bol by to impulz pre ekonomiku. K rokovaciemu stolu sa vrátili severania na začiatku 90. rokov.

Výsledkom bol jeden z najodvážnejších stavebných projektov 20. storočia.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Už ste čítali?