SME

Šéfka dizajnérov Ikea: Zbytočne nás kopírujú, vieme to urobiť aj inak

Slováci majú radšej tmavé farby, Škandinávci milujú bielu. A matrac, ten chcú všade iný dizajnérka IKEA hovorí Evamaria Rönnegård.

Evamaria Rönnegård je produktová dizajnová manažérka, ktorá od začiatku tohto roka vedie tím dizajnérov Ikea. Pracuje pre firmu dvadsať rokov. Začínala ako predavačka v Ikea obchode v Štokholme, neskôr ako produktová manažérka a developerka v Älmhulte na rôznych pozíciách. Rok strávila ako manažérka maloobchodu Ikea v Taliansku. (Zdroj: Ela Rybárová)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Aké je bývať v mestečku, kde je všetko spojené s Ikea?

Žijem v Älmhulte s troma deťmi a manželom šestnásť rokov. Hoci je tu len desaťtisíc ľudí a väčšina pracuje v Ikea, máme tu viac než štyridsať národností. Nie je to bežné malomesto, ale veľmi zaujímavý mix ľudí. Je to skvelá kombinácia. Môžem pracovať vo veľmi zaujímavom zamestnaní, no stále viem večerať doma s deťmi, odviesť ich do škôlky, vyzdvihnúť ich. Je to vzácne prepojenie globálnej práce a možnosti byť blízko rodiny.

Čo sa zmenilo za ten čas v meste?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som začínala ako produktová developerka, väčšina obyvateľov bola Švédov, ľudia okolo Ingvara Kamprada (pozn. red. zakladateľ Ikea). Dnes zamestnanci menia krajiny pôsobenia aj úlohy. Preto som aj ja šla na niekoľko rokov do Talianska, chcela som sa naučiť žiť v inej kultúre a spoznať inú časť Ikea.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Vnímali talianski zákazníci Ikea inak?

U nás každý pozná Ikea, každý k nej má vzťah. Podobne je to v Taliansku. No švédska a talianska kultúra sú dosť odlišné. Spoločné hodnoty Ikea v inej kultúre interpretujú trochu inak. Napríklad je rozdielne, ako pracujete v tíme. Vo Švédsku máme kultúru viac založenú na kompromise, každý sa zúčastňuje na navrhovaní nápadov a rozhodovaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Mnohým krajinám sa to zdá zložité. V južnej Európe záleží viac na tom, kto čo hovorí – je viac hierarchická. Zároveň nie je tajomstvom, že Taliani sú svetovými lídrami v dizajne s vysokou kvalitou. Ich očakávania sú vyššie ako inde vo svete. V Taliansku má Ikea výzvu, aby obnovila svoju pozíciu na trhu.

Keď dizajnujete produkty, myslíte na rozdiely medzi krajinami?

Áno aj nie. Máme asi desaťtisíc produktov, každý rok pribúda dvetisíc nových. Väčšina je rovnakých na celom svete. Potreba spánku je podobná na celom svete aj potreba uskladnenia vecí. Ľudia stále žijú na menších a menších plochách. To je všade, či už idete do mesta vo Švédsku, do Šanghaja, alebo do New Yorku. Rozdiely zohľadňujeme vtedy, keď boli zákazníci vychovaní s určitými očakávaniami.

Napríklad matrace. Niektoré kultúry sú zvyknuté spať na penových alebo latexových matracoch, iné sú zvyknuté na taštičkové pružinové, u nás v Škandinávii zas na pružinové matrace s dreveným rámom. Túto predstavu o komforte je veľmi ťažké zmeniť, hoci z hľadiska kvality sú všetky na rovnakej úrovni. Iný príklad: keď dizajnujete kuchyne v Európe, používate centimetre, no v USA majú inú metriku – palce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čo východná Európa alebo Slovensko, aké sú tam špecifické produkty?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4Y55 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu