PIVNÝ ŠPECIÁL

Sládok: Viete, čo pijete? Dobré pivo neurobí každý krčmár

Pivná kultúra Slovákov sa zlepšuje, ale pomalým tempom, myslí si skúsený sládok.

Karol France zasvätil pivu takmer celý život. Ako obchodný sládok sa v súčasnosti stará predovšetkým o kvalitu piva na trhu. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Pivu zasvätil takmer celý život. Stal sa jeho ambasádorom a propagátorom. „Čudovali by ste sa, ako málo o pive ľudia vedia, hoci si myslia opak,“ tvrdí obchodný sládok spoločnosti Heineken Slovensko Karol France.

Byť sládkom v pivovare je snom mnohých ľudí. Čo je vlastne náplňou vašej práce? Asi to nie je len o ochutnávaní piva…

Moja pozícia sládka má prívlastok obchodný. Ten – ak má za sebou viac rokov praxe vo výrobe v pivovare – sa predovšetkým stará o kvalitu piva na trhu.

Čo to znamená?

Navštevujem náhodne prevádzky, ochutnávam ponúkané pivo, ovoniavam ho – niekedy naozaj stačí ovoňať, lebo napiť sa už je riziko. Okrem toho odovzdávam svoje skúsenosti ľuďom, ktorí sa starajú o kvalitu piva na trhu, čiže krčmárom, ako ich ľudovo voláme. Robím tiež prehliadky pivovaru, venujem sa programu pivného somelierstva, kde prezentujeme ako správne kombinovať pivo a jedlo, lebo to nie je také jednoduché, ako sa môže na prvý pohľad zdať. A v rámci projektu abeceda pivára sme robili pivnú osvetu a propagáciu tohto nápoja v rôznych prevádzkach.

Ako to vyzeralo?

Za dva roky sme navštívili asi štyridsať prevádzok. Došli sme večer na dve hodiny do krčmy a prezentovali sme zábavnou formou základné informácie o pive. Čudovali by ste sa, ako málo o ňom ľudia vedia, hoci si myslia opak. Večer sme zavŕšili vysvetlením, ako má vyzerať správne načapované pivo.

To muselo mať medzi návštevníkmi úspech...

Stalo sa, že mi o tri dni neskôr volal krčmár a ponosoval sa, že odkedy sme u neho boli, tak ho každý druhý štamgast cvičí, ako má čapovať.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Najmladší pivovar na Slovensku má rozlohu dvojizbového bytu

V čom robia výčapníci najčastejšie chybu?

Najmä v udržiavaní dobrého hygienického stavu výčapného zariadenia. Mnohí to podceňujú. Výčap je potrebné čistiť denne minimálne prepláchnutím studenou vodou. To robí málokto. Raz za týždeň treba použiť na čistenie aj chemikáliu, natlačiť ju do systému. Mnohí prevádzkovatelia si myslia, že stačí, keď raz za mesiac pustia dnu technika, ktorý vykoná pravidelnú údržbu a čistenie. Nestačí! Nevyčistené trubky sú ideálnym miestom na párty mikroorganizmov a je otázkou času, kedy ovplyvnia kvalitu piva. V sude je ešte dobré, v pohári už nie. Áno, tak málo stačí, viackrát som sa o tom presvedčil. Ďalšie chyby už súvisia so samotným čapovaním.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4W5M na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4W5M na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Už ste čítali?