SME

Nedeľa, 7. jún, 2020 | Meniny má RóbertKrížovkyKrížovky

Prežil zrážku dvoch lietadiel. Bolo to chladnokrvné

Michal Oravec bol jedným z parašutistov, ktorí sa pri tragédii pri Červenom Kameni zachránili. Vedel, čo musí urobiť, aby spracoval posttraumatický šok.

Michal Oravec má na konte viac ako 3000 zoskokov padákom. Za nebezpečnejšiu považuje aj jazdu autom. (Zdroj: Ján Krošlák - SME)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Keď 20. augusta 2015 obehla médiá tragická správa o zrážke dvoch lietadiel pri Červenom Kameni, ktorú neprežilo sedem ľudí, prečítal si ju aj Michal Oravec. Bol doma a rozmýšľal, čo sa stalo. Pred pár hodinami ešte sedel v jednom z lietadiel aj on.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pár sekúnd na rekord

Štvrtkové ráno sa začalo ako každé iné. Len mierna nervozita, či sa podarí hromadný zoskok a či bude potrebný jeden pokus, alebo viac. Michal Oravec a ostatní nadšenci skákania s padákom chceli prekonať slovenský rekord v počte naraz sa držiacich ľudí vo voľnom páde. Pri prvom pokuse mali padať v 33-člennej a pri druhom v 40-člennej formácii.

„Pokusov sme mohli mať niekoľko, ale vždy len necelú minútu na to, aby sme vyskočili z dvoch lietadiel, prileteli k sebe, chytili sa, pustili a postupne začali otvárať padáky,“ opisuje Michal Oravec.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Choreografia bola daná a presne dohodnutá. Usporiadanie sa vo formácii malo zabrať 40 až 50 sekúnd, pričom sa stačilo dotknúť všetkými paragánmi, aby bol rekord platný.

Dva L-410 Turbolety boli rozdelené podľa farieb. Modrý a červený. Vlastnú farbu mala aj každá posádka. Postup bol jasný. Najskôr vyskočia červení, potom modrí. Poradie určovala ich hmotnosť. Najťažší boli prví, postupne sa mali pridávať ľahší a ľahší. Bez mien, označovali sa podľa pozície vo formácii. A1, A2, B3, B16, SF.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Priebeh bol premyslený do posledného detailu. Výskok z lietadla naplánovali vo výške 4000 metrov nad povrchom, rozchody z formácie vo výškach 1800, 1500 a 1300 metrov. Ak by otvárali padáky všetci naraz, mohli by jeden do druhého naraziť.

Ostávalo vystúpať do potrebnej výšky. Sedemnásť parašutistov a dvaja piloti v každom lietadle plus jeden kameraman. Dokopy tridsaťosem ľudí.

Kusy lietadla vo vzduchu

Lietadlá sa odlepili od zeme a začali stúpať. Jedno vedľa druhého. O dvadsaťpäť minút mali byť v požadovanej výške.

Niektorí paragáni sa rozprávali, Michal Oravec bol ticho a mal zatvorené oči. Opakoval si choreografiu.

„Priblížim sa k A9 a chytím ho za nohu. Potom podám pravú ruku A10, nechám sa chytiť za nohu a počkám, kým prilba zapípa, že je čas rozdeliť sa a otvoriť padák.“

Automatický výškomer si nastavil ešte na zemi. Teraz čakal na povel, kedy zasvieti zelené svetlo. Nedočkal sa. Po necelých desiatich minútach sa 1300 metrov nad zemou začalo lietadlo triasť a hýbať doľava, doprava, hore, dole. Taký let nezažil nikdy predtým.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

„Heeej!“ kričali parašutisti na pilota. „Čo robíš?!“

Michal otvoril oči a otočil sa. Sedel chrbtom k dverám. Keď zbadal blížiace sa vedľajšie lietadlo, pochopil, že rekord sa dnes nepodarí. Že bude vôbec úspech, ak sa celá posádka v akejkoľvek formácii dostane späť na zem.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4VWP na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4VWP na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Víkend

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
SME Plus, Lietadlá

Už ste čítali?