Autor: Ján Kováč / Trend
M artin Smrek sa práve vezie berlínskym mestským vlakom S-Bahn, keď si na facebookovom profile TRENDU prečíta otázku, či niekto zaznamenal v bratislavskej verejnej doprave zlepšenie.
Otázka pripomína aj staršie predvolebné heslo primátora Iva Nesrovnala.
„Náramne sa bavím na tomto prísľube,“ reaguje okamžite M. Smrek. Neskôr pridáva k berlínskej doprave ďalšie postrehy. „Expresné presuny na veľké vzdialenosti, nikde nečakám viac ako päť minút, nadväzujúce spoje, čistota, milý personál a celkovo bezkonkurenčný dopravný prostriedok, skvele kombinovateľný s bicyklom, za ktorý ochotne zaplatím pomerne nízku cenu,“ vymenúva M. Smrek výpočet výhod.
Berlín, ale aj Frankfurt a Mníchov sa pravidelne umiestňujú v rebríčkoch miest s najlepšou verejnou dopravou na svete. I. Nesrovnal si z nich berie príklad aj z jedného špecifického dôvodu. Ich nosnú časť tvoria železnice. A Bratislava má hustú sieť železníc.
O ich oživení už dlhé roky snívajú politici, projektanti aj obyvatelia.
Tunel alebo estakáda
Primátor Nesrovnal pred voľbami povedal, že prímestské vlaky by malo využívať až 150-tisíc dochádzajúcich za prácou do Bratislavy.
„Predpokladom toho je však vybudovanie novej železničnej stanice a prepojenie severnej a južnej časti Bratislavy cez Starý most,“ napísal na svojej stránke. Kedysi tadiaľ železnica šla. Potom však pozemky kúpili developeri a postavili tam výškové budovy.
“Mesto malo veľkú šancu zmeniť organizáciu dopravy.
„
Ministerstvo dopravy v roku 2012 takmer spustilo obnovu trate v tunelovom variante. Dokonca už vybralo stavebnú firmu, ktorá mala vybudovať jej prvý úsek. Napokon však projekt zrušil nastupujúci minister Ján Počiatek (Smer-SD) so zdôvodnením, že ho nepreplatí Európska komisia.I.
Nesrovnal často hovoril pred voľbami o obnovení tejto myšlienky. Má veľa výhod. Na pomedzí Starého Mesta a Ružinova je obrovská a čoraz väčšia kancelárska štvrť. Je najvýznamnejším cieľom dochádzania za prácou z Bratislavy aj z jej satelitov. Väčšina týchto ľudí cestuje autom.
Ak by tam jazdil priamy vlak, jazda ním by mohla byť výrazne kratšia ako autom. Lenže mesto si teraz s touto železnicou akosi nevie dať rady. V novej koncepcii rozvoja MHD už chýba. Koncepcia ju nespomína medzi prioritnými projektmi a ani medzi tými, o ktorých sa uvažuje len výhľadovo. Nepočíta s ňou ani dopravný generel.
Predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler TRENDU v rozhovore povedal, že táto trať je stále primátorovou „srdcovkou“ a perspektívne s ňou počítajú. Prekážkou sú podľa neho vysoké investičné náklady. Tým, že je územie už zastavané, železnica môže ísť buď tunelom, alebo na estakáde.
Oživenie koľajových tratí pripravujú Železnice SR. Dali si vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá má byť hotová budúci rok.MHD je výrazne pomalšia ako jazda autom. A to aj v čase dopravných zápch
Bez vlakov
Aj južnú časť tejto spojnice, petržalskú trať, mesto oklieštilo. Plánuje tam postaviť už len električku. Pôvodným zámerom bolo vybudovať trať tram-train. Na nej by boli koľajnice s užším rozchodom pre električku, ale aj so širším pre vlaky.
Tak to je na Starom moste, ktorý je súčasťou už dokončeného úseku novej petržalskej trate. Mesto však rozhodlo, že pokračujúci úsek vlakový rozchod nedostane.