Ako vytlačiť autá z Bratislavy? Parkovné je len začiatok

Že z Bratislavy nie je Berlín, je jasné každému. Ale čo spravilo mesto, aby sa k modernej metropole aspoň o kúsok priblížilo?

Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Autor: Ján Kováč / Trend

M artin Smrek sa práve vezie berlínskym mestským vlakom S-Bahn, keď si na facebookovom profile TRENDU prečíta otázku, či niekto zaznamenal v bratislavskej verejnej doprave zlepšenie.

Otázka pripomína aj staršie predvolebné heslo primátora Iva Nesrovnala.

„Náramne sa bavím na tomto prísľube,“ reaguje okamžite M. Smrek. Neskôr pridáva k berlínskej doprave ďalšie postrehy. „Expresné presuny na veľké vzdialenosti, nikde nečakám viac ako päť minút, nadväzujúce spoje, čistota, milý personál a celkovo bezkonkurenčný dopravný prostriedok, skvele kombinovateľný s bicyklom, za ktorý ochotne zaplatím pomerne nízku cenu,“ vymenúva M. Smrek výpočet výhod.

Berlín, ale aj Frankfurt a Mníchov sa pravidelne umiestňujú v rebríčkoch miest s najlepšou verejnou dopravou na svete. I. Nesrovnal si z nich berie príklad aj z jedného špecifického dôvodu. Ich nosnú časť tvoria železnice. A Bratislava má hustú sieť železníc.

O ich oživení už dlhé roky snívajú politici, projektanti aj obyvatelia.

Tunel alebo estakáda

Primátor Nesrovnal pred voľbami povedal, že prímestské vlaky by malo využívať až 150-tisíc dochádzajúcich za prácou do Bratislavy.

„Predpokladom toho je však vybudovanie novej železničnej stanice a prepojenie severnej a južnej časti Bratislavy cez Starý most,“ napísal na svojej stránke. Kedysi tadiaľ železnica šla. Potom však pozemky kúpili developeri a postavili tam výškové budovy.

Mesto malo veľkú šancu zmeniť organizáciu dopravy.

Tatiana Kratochvílová

Ministerstvo dopravy v roku 2012 takmer spustilo obnovu trate v tunelovom variante. Dokonca už vybralo stavebnú firmu, ktorá mala vybudovať jej prvý úsek. Napokon však projekt zrušil nastupujúci minister Ján Počiatek (Smer-SD) so zdôvodnením, že ho nepreplatí Európska komisia.I.

Nesrovnal často hovoril pred voľbami o obnovení tejto myšlienky. Má veľa výhod. Na pomedzí Starého Mesta a Ružinova je obrovská a čoraz väčšia kancelárska štvrť. Je najvýznamnejším cieľom dochádzania za prácou z Bratislavy aj z jej satelitov. Väčšina týchto ľudí cestuje autom.

Ak by tam jazdil priamy vlak, jazda ním by mohla byť výrazne kratšia ako autom. Lenže mesto si teraz s touto železnicou akosi nevie dať rady. V novej koncepcii rozvoja MHD už chýba. Koncepcia ju nespomína medzi prioritnými projektmi a ani medzi tými, o ktorých sa uvažuje len výhľadovo. Nepočíta s ňou ani dopravný generel.

Predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler TRENDU v rozhovore povedal, že táto trať je stále primátorovou „srdcovkou“ a perspektívne s ňou počítajú. Prekážkou sú podľa neho vysoké investičné náklady. Tým, že je územie už zastavané, železnica môže ísť buď tunelom, alebo na estakáde.

Oživenie koľajových tratí pripravujú Železnice SR. Dali si vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá má byť hotová budúci rok.MHD je výrazne pomalšia ako jazda autom. A to aj v čase dopravných zápch

Bez vlakov

Aj južnú časť tejto spojnice, petržalskú trať, mesto oklieštilo. Plánuje tam postaviť už len električku. Pôvodným zámerom bolo vybudovať trať tram-train. Na nej by boli koľajnice s užším rozchodom pre električku, ale aj so širším pre vlaky.

Tak to je na Starom moste, ktorý je súčasťou už dokončeného úseku novej petržalskej trate. Mesto však rozhodlo, že pokračujúci úsek vlakový rozchod nedostane.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Už ste čítali?