Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami, kam patria lesť, podvod aj klamstvo, hovorí neuromarketér Miroslav Švec.

Nenakupujte, keď cítite hlad a kráčajte po predajni rýchlo, radí neuromarketér Miroslav Švec. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Nákupy v obchodoch sú občas boj so sebou samým, no ešte viac s výskumníkmi. Vedia navrhnúť a rozmiestniť produkty tak, aby o ne zvýšili záujem. Neuromarketér MIROSLAV ŠVEC skúma, ako sa pri rozhodovaní správa náš mozog a navrhuje, ktorý typ emócie či spracovanie produktu a reklamy zaberie najlepšie.

Na čom je postavený neuromarketing?

Zmyslové vnemy človeka nejako fungujú a keď poznáme ako, vieme to optimalizovať. Ak je niekto chamtivý a vyvoláme v ňom chamtivosť, kúpi si štyri stoličky za cenu dvoch, hoci doma ich má už dvanásť, tak to nerozhodol neuromarketing, ale jeho chamtivosť. Podnet len zaktivoval démona, ktorého si v sebe nesie. A či to zaktivuje neuromarketing alebo jeho suseda, je v podstate jedno. Áno, neuromarketing je hraničná disciplína, ale stále to nie je zlé, lebo nedokáže zmanipulovať konkrétneho človeka. Vieme tú pravdepodobnosť nastaviť tak, že sa zvýši počet kupujúcich a že komunikácia nebude mať efekt napríklad päť percent, ale sedem percent.

Do akej miery je táto práca etická a kedy ňou už prestáva byť?

Akýkoľvek podnet, ktorý vám zvonku príde do mysle, je určitým spôsobom manipulácia. Keď blízko nás vybuchne sopka, zoberieme nohy na plecia a budeme utekať, lebo naša myseľ bude zaplavená myšlienkou: zachráň sa, kto môžeš. Takisto keď sa s niekým rozprávam, tak už tým, čo hovorím, na človeka vplývam. Aj to je manipulácia, lebo mením jeho myslenie.

To áno, ale sopka nevybuchla preto, lebo nás chcela zmanipulovať. Vaša analýza je robená s cieľom zvýšiť predaj.

Nie. Keď nás učiteľ učil vybrané slová, alebo nám rodičia hovorili, čo je správne a čo nie, tiež nás nejakým spôsobom formovali. Vo svojej podstate je to ovplyvňovanie mysle. A kedy je ovplyvňovanie mysle etické a kedy už nie, je veľká dilema. Musia to riešiť iní ľudia ako ja. Vnímam to tak, že čokoľvek sa mi postaví do cesty, zmení moju myseľ.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Máte hranice, za ktoré nejdete?

Áno. Hranicou sú moje pohľady na svet. Napríklad sa nám ozvala politická strana a povedal som si, že toto už nie. Alebo prišla celosvetovo známa značka, ktorá ponúkala niečo nezdravé, tak som sa zamyslel, či chcem, aby ľudia konzumovali produkt, ktorý podporuje vznik obezity. Nechcem. Takto som si mohol dovoliť rozmýšľať, až keď som prestal mať finančné tlaky. Vtedy sa mi rozšíril priestor na rozhodovanie. Dovtedy som prenajímal svoju kapacitu a moje limity boli také, že ak išlo o výskum na alkohol, nerobili sme ho pod osemnásť rokov. Na trhu v podstate platí: zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá. Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami. Patria tam lesť, podvod aj klamstvo.

Je niečo z vašej doterajšej práce, pri čom si hovoríte, že ste to nemali robiť?

Najbizarnejšia otázka, akú som dostal, bola, či by sme vedeli urobiť prieskum na zbraň.

Miroslav Švec

Možno sme niekde urobili chyby pri interpretácii. Ale keď som niečo nevedel identifikovať, nazval som to slepými ulicami. Najbizarnejšia otázka, akú som dostal, bola, či by sme vedeli urobiť prieskum na zbraň na výstave v arabských krajinách. Na poldňa mi to vyrazilo dych, no nakoniec sa ukázalo, že aj zbraň je len produkt, ktorý má nejaké funkcionality, benefity a cieľovú skupinu. A má aj svoj trh.

Aký je dopyt po neuromarketingu na Slovensku?

Na Slovensku dosť malý, lebo ľudia majú pomerne skreslené predstavy o tom, čo je v moci neuromarketingu. Najskôr si myslia, že budú zarábať veľké peniaze, potom zas hovoria, fuj, to je ale svinstvo, takto zneužívať ľudí. Nie je celkom príjemné, keď vám niekto ukazuje reálny stav a dáva spätnú väzbu. Sú dva typy klientov. Jeden sú potvrdzovači, ktorí majú svoju predstavu o trhu a potrebujú si ju overiť. Druhá skupina sú hľadači.

Sú aj hádači? Takí, čo tvrdia, že vaše odporúčania nie sú správne, urazia sa a hádajú sa s vami?

Áno, spomínam si na šéfredaktora istého týždenníka. Z jednej analýzy prieskumu sme zaznamenali trend, že im rastie konkurencia - iný týždenník. Upozornili sme ho, že je to riziko. Postavil sa, očervenel a povedal, že na takéto hlúposti nemá čas.

Nechcel to počuť. Momentálne patrí ten druhý týždenník medzi najčítanejšie, ich projekt sa na trhu neudržal.

Tvrdíte, že Maslowova pyramída potrieb dnes už veľmi nefunguje, že sa viac rozhodujeme cez pudy alebo emócie ako sú strach, pýcha či chamtivosť. Prečo sme sa vzdialili od pôvodných potrieb?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Mozog


Článok je zaradený aj do ďalších tém Práca, SME Plus, Víkend, Rozhovory z denníka SME

Už ste čítali?