Ste blázni, hovorili pilotom, ktorí sa prví rozhodli pre nočný let

Bolo to nebezpečné, šialené, no veľmi odvážne. Nemali svetelnú signalizáciu ani modernú techniku. Chvíľa, keď sa piloti rozhodli zariskovať, zmenila dejiny letectva.

Prví poštoví letci museli vymyslieť, ako bezpečne vzlietnuť aj pristáť. Preto sa začalo s osádzaním vysokých majákov, ktoré im svietili na cestu. (Zdroj: Fotolia)

Svet zhora osvetlený len mesačným svitom je magický. Zem je posiata tisíckami drobných bodových svetiel, ktoré vyzerajú, akoby sa hviezdy presunuli z oblohy medzi ľudí.

Keď sa pred vyše sto rokmi piloti a letci rozrozprávali o svojich dovtedy nevídaných zážitkoch, ľudia ich príbehy hltavo počúvali. Letieť v noci? To si vôbec nedokázali predstaviť. Veď aj prelet cez husté oblaky bol spočiatku problém, hoci za ideálneho počasia.

A čo potom, ak sa strhne búrka? Ako nestratiť orientáciu a kontrolu nad strojom a ako prekonať nevýslovné riziká, ktoré so sebou lietanie za tmy nieslo?

Článok pokračuje pod video reklamou

To, čo je dnes pre nás samozrejmosťou, považovali vtedy za technický zázrak.

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Prví odvážlivci

Odpoveď na otázku, kto bol úplne „prvým”, ktorý sa o dobrodružné nočné lety pokúsil, ostáva dodnes predmetom debát, no najčastejšie sa spomína francúzsky pilot Emile Auburn.

Bol marec v roku 1910, keď mal preletieť vyše dvanásť míľ nočnou argentínskou oblohou v motorovom jednoplošníku z dielne francúzskeho priekopníka letectva Louisa Blériota. Sám Blériot s týmto lietadlom prekonal niekoľko leteckých rekordov a ako prvý na svete preletel aj ponad Lamanšský prieplav, preto nabádal aj svojho žiaka Auburna k podobným bláznovstvám.

Krídla jeho lietadla boli zhora aj zdola vystužené lankami, chvost nebol nič iné len holá kovová konštrukcia a kolesá namontované na podvozku pochádzali z obyčajného bicykla.

Mráz bol nepriateľ

Auburn zrejme využil priaznivé poveternostné podmienky – bezvetrie a bezoblačnú jasnú oblohu presvetlenú mesačným svitom.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4R9E na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4R9E na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Lietadlá


Článok je zaradený aj do ďalších tém SME Plus, Víkend

Už ste čítali?