AKO SA BUDEME UČIŤ?

Stredoškoláci sa na ňu sťažujú. Viete, čo je vzdelávacia bulímia?

Škola prežije, ale dnešné metódy vyučovania nie, tvrdí Tomáš Feřtek, ktorý v Česku s kolegami výrazne rozprúdil verejnú debatu o vzdelávaní.

V inovatívnej škole pracujú deti rôzneho veku v jednej skupine, učiteľ je v nej radca a pozorovateľ.(Zdroj: SCIOŠKOLA)

Školy s unudenými deťmi, s pevným rozvrhom a učiteľmi, ktorí učia starými postupmi, u susedov za riekou Moravou začínajú striedať inovatívne.  Zato stredné školy trpia ešte vzdelávacou bulímiou. Hovorí o tom Tomáš Feřtek, ktorý v Česku s kolegami výrazne rozprúdil verejnú debatu o vzdelávaní .

Traduje sa váš známy výrok, že škola je prežitok. To znamená, že by ste školy zrušili?

„Odsudzovať školu ako nepotrebný ústav, na to nie je správna chvíľa. Ja nehovorím úplne, že škola je prežitok. Tvrdím však, že niektoré metódy vyučovania nimi sú.“

Práve zmeny metód vyučovania spôsobili, že pre české deti škola prestáva byť utrpením.

„Netrúfam si komentovať rozdiel medzi slovenským a českým školstvom, lebo to slovenské poznám málo, vychádzam len z toho, že tie systémy sa kedysi podobali. To, čo zaznamenávam v Česku, či už vo verejnej debate, alebo reálne v školách, to je veľká zmena v spôsobe práce. Bežné verejné školy sa od seba čoraz viac odlišujú v spôsobe vyučovania.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Preč so známkami v škole. Deťom do života nič nedajú

Čo je v súčasnosti charakteristické pre český vzdelávací systém?

„Veľké rozdiely medzi školami. Popri dobrých verejných školách existujú školy, kde sa za dvadsať rokov nezmenilo takmer nič.“

Dávate vzdelávaniu v novej podobe veľkú šancu?

„O tom nepochybujem. Liberálna spoločnosť už nemá veľa možností, ako priamo ovplyvniť úroveň a kvalitu vzťahov medzi občanmi a spoločenskými vrstvami. Škola je jednou z posledných spoločenských inštitúcií, kde sa môžu stretnúť všetci bez rozdielu spoločenského postavenia. V tom je do budúcnosti jej zásadná úloha, je to spájadlo spoločnosti. Preto treba klásť taký veľký dôraz na inkluzívnu, teda spoločnú školu.“

Spomínali ste, že ešte pred niekoľkými rokmi ste osobne poznali všetky inovatívne školy, dnes sú ich stovky. Pristúpili učitelia na nové prístupy?

„Veľká časť učiteľov inovatívne prístupy a výrazné zmeny pochopila  ako osobný cieľ, preto ich pribúda. Dnes už nestíham zmapovať všetky tieto školy.“

Ako sa v tých školách učí?

„Projektovým spôsobom. To je budúci smer. V niektorých školách je vyučovanie organizované podľa tém, nie predmetov. Iné školy rôzne predmety integrujú do jedného väčšieho celku.“

Ako vyzerá integrácia predmetov v praxi?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Už ste čítali?