Oligarchovia ovládli svet vlakov, možno si dohadzujú kšefty

České a slovenské firmy si zrejme kryjú chrbát. Do súťaží dávajú ponuky, ktorých cieľom môže byť vyvolanie ilúzie súťaže.

Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Autor: Ján Kováč / Trend

V roku 2013 Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nakúpila motorové vlaky cez poctivú verejnú súťaž. Žiadne divadlo, žiadne krycie ponuky. Do tendra sa zapojila poľská PESA Bydgoszcz.
Síce prehrala, ale prinútila ŽOS Vrútky výrazne znížiť cenu.

Jeden vlak vyšiel na 3,9 milióna eur, o jedenásť percent menej ako rovnaký vlak v predchádzajúcom tendri. Vtedajšieho železničiarskeho šéfa Pavla Gábora za to treba pochváliť. Ak by chcel kopať za ŽOS Vrútky, mohol Poliakov vylúčiť alebo tender zrušiť.

Zachovali sa ako dobrý hospodár. Škoda len, že pre ostatné súťaže to neplatí. 

Kontrolóri dali podnet

Do tendrov ZSSK sa prihlasujú takmer výlučne české a slovenské firmy, ktoré sa pritom správajú podozrivo.

Všimli si to aj audítori ministerstva financií, ktorí kontrolujú eurofondové projekty. Audítori skúmali a porovnávali cenové ponuky trnavskej ŽOS-ky a jej konkurenta, ktorý sa v súťaži umiestnil na druhom mieste.

Našli medzi nimi paralely, ktoré naznačovali, že firmy prípravu ponúk koordinovali – že boli dohodnuté. Podľa dokumentov, ktoré má Trend k dispozícii, dalo ministerstvo financií podnet na políciu aj Protimonopolný úrad SR. 

Jednotlivé položky v cenových ponukách boli rozdielne o rovnaký koeficient. Ide o jednu z kľúčových indícií cenovej dohody, ktorá prezradila aj doteraz najväčší potvrdený kartel pri výstavbe diaľnice D1 pod Tatrami. Polícia potvrdila, že podnet preverovala, vyšetrovanie však odmietla.

„Podnet podaný zo strany ministerstva financií bol všetkými orgánmi posúdený ako neopodstatnený,“ reagoval na otázky Trendu Vladimír Poór, spolumajiteľ ŽOS Trnava. 

ŽOS Trnava takto v rokoch 2014 a 2015 súťažila s opravárenskou firmou Pars Nova, ktorá patrí do skupiny Škoda Transportation. Šlo o dva tendre ZSSK na modernizáciu vozňov. Oba vyhrala ŽOS.

Bola to naozajstná súťaž? 

Pozrime sa na súvislosti, ktoré by mohli byť indíciami. Od roku 2014 bola Škoda Transportation hlavným sponzorom Poórovho futbalového klubu Spartak Trnava.

Jeho ŽOS-kám posúvala nemalú časť eurofondových zákaziek, ktoré získala od ZSSK.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Už ste čítali?