SME

Šéf trabantej výpravy: Tichomorie bol masaker, išlo nám o život

Trabant je hrozné auto, hovorí DAN PŘIBÁŇ, ktorý na ňom prešiel štyri kontinenty. V kinách je jeho posledný film o expedícii z Austrálie do Thajska

Človek a auto. (Zdroj: transtrabant.cz/Vojtech Duchoslav, Marek Duransky, Radoslaw Jona, Zdenek Kratky)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Po Strednej Ázii, Afrike a Južnej Amerike je toto vaša štvrtá trabantová cesta. V čom bola iná ako tie predchádzajúce?

Myslel som si, že to bude jednoduché, v porovnaní s Južnou Amerikou to mal byť úplný veget. A bol to hrozný masaker. Dialo sa všetko, všetky problémy, ktoré sme mali na prechádzajúcich cestách, ale desaťkrát horšie. Problémy s úradníkmi, s technikou, s cestami. Mali sme ťažkosti so zdravím aj s časovým sklzom, keďže sme cestu plánovali na štyri mesiace a išli sme pol roka.

Bolo to iné, pretože to bolo opäť ťažšie. Naše cesty majú vzostupnú tendenciu – a ja sa desím toho, čo urobí tá ďalšia, pretože teraz to už zachádzalo do extrémov. Takmer som autom prešiel svoju priateľku Dominiku, už išlo o život, a to sa nám dovtedy nestávalo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mávali ste zavretí v autách štyri mesiace ponorkovú chorobu?

Hovoríme tomu žltá ponorka. Bez toho to nejde. Začnú vám prekážať drobnosti a ľudia vás iritujú. Náš kameraman Zdeněk napríklad dával potichu rádio a mňa to rozčuľovalo. Najlepšie to vystihol šéf českej expedície, ktorá išla v roku 1987 na Tatre okolo sveta: Tí ľudia vám neprekážajú, ale keď miešajú čaj v hliníkovom hrnčeku, zabili by ste ich. Bolo zaujímavé, že po štyroch mesiacoch si ľudia nejako zvykli, že cestujú s bandou idiotov a poľavilo to. Naučili sme sa spolu žiť, prekonávať problémy. Psychická záťaž je na cestách najväčšia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pribrali ste niekoľkých nových členov. Aj dvoch vozičkárov Kiku a Kuba. Ako vám to zmenilo plán?

Som veľmi rád, že išli, aj keď som ich bral v naivnej predstave, že to bude ľahké. Do Južnej Ameriky by som ich nikdy nevzal, pretože to bolo veľmi náročné. Keď to spätne porovnám, v Južnej Amerike by nemali nikde problém, nemali sme technické problémy a aj terén bol v podstate jednoduchý. Tu sme sa pohybovali v blate aj v piesku, čo je pre vozíček problematické. V Indonézii bolo zase veľa ľudí a vozičkári boli pre nich exotickí. Bolo to ťažké, no aj tak to zvládli.

Prečítajte si viac o expedícii v blogoch Mareka Slobodníka na auto.sme.sk

To isté moja priateľka Dominika, ktorá došla sama na motorke do Kirgizska. Je veľmi malá, má meter a pol a tie motorky sú pre ňu ťažké. Bola to veľká motoristická výzva zvládnuť to, navyše nikdy nešla na takej starej motorke, akou je ČZ-ta. A to nie je veľmi priateľský stroj. Je dvakrát ťažší ako ona, dvakrát taký starý. Musela sa prekonávať. Som pyšný, že to nevzdala. Noví členovia dostali zabrať a zvládli to, čo si vážim.

Nastala aj situácia, keď ste si povedali, že to zabalíte?

Takéto stavy nemávam, aj keď z toho bývam uťahaný. Verím, že niektorí z tímu to tak brali, ale ja so svojou tvrdohlavou povahou by som to nevzdal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Prešli ste Južnú Ameriku, Afriku, Áziu aj Austráliu. V čom sa ľudia počas týchto ciest líšili?

Moja skúsenosť je, že na všetkých kontinentoch sú veľmi ochotní ľudia a všade narazíte na hlupáka. No aj na Slovensku aj v Česku, aj v Guyane sú dobrí ľudia. Väčšina je dobrá. Sú tam veľké rozdiely – Austrálčania sú ako kovboji, ochotní, ale naša rasa má skôr odstup. No stále sú viac ústretovejší ako my Česi a Slováci, aj keď si myslím, že Slováci sú na tom ešte lepšie. Čím ďalej sme šli od Prahy, tým viac ľudí nám mávalo. Aj keď sme sa vracali, na Slovensku nám ešte niekto mával, no v Česku nikto (smiech).

V čom bola Austrália taká komplikovaná?

Najskôr nás tri týždne zdržali, potom sa po dvesto kilometroch zadrela Jawa. Vtedy sme ešte mali veľa elánu a všetko sme rýchlo opravili. Prešli sme aj známy austrálsky Holland Track. Prvý moment bol, keď spadla Dominika a vyzeralo to, že sa zabije. Nikdy predtým sa nám to nestalo, aby niekto takto spadol. Potom sa zadrel kľukový hriadeľ. Nemali sme nový, museli sme to upraviť. Potom začalo pršať, spadol Marek, odpadlo nám zadné koleso, dievčatá ochoreli, rozsypala sa Jawa. Na severnom pobreží začali praskať závesy kolies.

Niektoré scény sú ako z filmu - idete po prírodnej ceste s mnohými vlnkami. Viete, že keď idete rýchlo, vibrácie sú menšie, pretože auto po muldách skáče. Lenže ak vám rupne záves kolies, zatiahne to ručnú brzdu a je veľká šanca, že sa prevrátite. No ak pôjdete pomaly, tak sa to bude viac triasť a skôr to odpadne. Bol to hrozný masaker, v Timore sme si vydýchli a v Indonézii zase nasledovala jedna porucha za druhou aj prepchaté cesty. Ledva sme to stihli do konca našich víz.

Načítavam video...

Čo vás príjemne prekvapilo?

Poviem teraz trochu spoiler filmu. Na konci to vyzeralo, že nedôjdeme, keďže nám stroskotala dohodnutá doprava z Indonézie do Malajzie. Miestny človek si vypýtal štvrť milióna českých korún. Za takú sumu sme tie autá mohli poslať do Európy a späť. Všetci sme boli unavení, uťahaní, na ceste päť mesiacov. A tak sme sa rozhodli, že to vzdáme. No moja tvrdohlavosť mi nedala a rozhodol som sa, že pôjdem ďalej. A najkrajší okamih bol, keď sa tím, ktorý mal úplné právo sa na to vykašlať a nejsť za mojimi hlúpymi nápadmi, rozhodol pokračovať ďalej.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C47F6 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

V zamestnaní dostane výpoveď.


Predseda Najvyššieho súdu Ján Šikuta.

Predseda verí, že aj vláda vníma urgentnú potrebu zabezpečiť pre občanov dôstojný výkon súdnictva.


TASR
Ilustračné foto

V prvej etape opravia zvodidlá pri križovatke s Prievozskou, v smere na Mlynské Nivy.


SITA
Branislav Gröhling.

Argumenty pre skrátené legislatívne konanie označil Gröhling za absurdné.


SITA

Sportnet

Servác Petrovský.

Záujem oňho pretrváva.


Aleksandar Čavrič.

Správa o jeho neúčasti vyšla v nedeľu, v deň zrazu národného tímu v Senci.


TASR
Konstantin Koľcov.

Bol dlhoročným bieloruským reprezentantom.


TASR a 1 ďalší
Alexander Ovečkin.

Ruský útočník má v NHL na konte už 843 gólov.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu