Šéf trabantej výpravy: Tichomorie bol masaker, išlo nám o život

Trabant je hrozné auto, hovorí DAN PŘIBÁŇ, ktorý na ňom prešiel štyri kontinenty. V kinách je jeho posledný film o expedícii z Austrálie do Thajska

Človek a auto. (Zdroj: transtrabant.cz/Vojtech Duchoslav, Marek Duransky, Radoslaw Jona, Zdenek Kratky)

Po Strednej Ázii, Afrike a Južnej Amerike je toto vaša štvrtá trabantová cesta. V čom bola iná ako tie predchádzajúce?

Myslel som si, že to bude jednoduché, v porovnaní s Južnou Amerikou to mal byť úplný veget. A bol to hrozný masaker. Dialo sa všetko, všetky problémy, ktoré sme mali na prechádzajúcich cestách, ale desaťkrát horšie. Problémy s úradníkmi, s technikou, s cestami. Mali sme ťažkosti so zdravím aj s časovým sklzom, keďže sme cestu plánovali na štyri mesiace a išli sme pol roka.

Bolo to iné, pretože to bolo opäť ťažšie. Naše cesty majú vzostupnú tendenciu – a ja sa desím toho, čo urobí tá ďalšia, pretože teraz to už zachádzalo do extrémov. Takmer som autom prešiel svoju priateľku Dominiku, už išlo o život, a to sa nám dovtedy nestávalo.

Mávali ste zavretí v autách štyri mesiace ponorkovú chorobu?

Hovoríme tomu žltá ponorka. Bez toho to nejde. Začnú vám prekážať drobnosti a ľudia vás iritujú. Náš kameraman Zdeněk napríklad dával potichu rádio a mňa to rozčuľovalo. Najlepšie to vystihol šéf českej expedície, ktorá išla v roku 1987 na Tatre okolo sveta: Tí ľudia vám neprekážajú, ale keď miešajú čaj v hliníkovom hrnčeku, zabili by ste ich. Bolo zaujímavé, že po štyroch mesiacoch si ľudia nejako zvykli, že cestujú s bandou idiotov a poľavilo to. Naučili sme sa spolu žiť, prekonávať problémy. Psychická záťaž je na cestách najväčšia.

Pribrali ste niekoľkých nových členov. Aj dvoch vozičkárov Kiku a Kuba. Ako vám to zmenilo plán?

Som veľmi rád, že išli, aj keď som ich bral v naivnej predstave, že to bude ľahké. Do Južnej Ameriky by som ich nikdy nevzal, pretože to bolo veľmi náročné. Keď to spätne porovnám, v Južnej Amerike by nemali nikde problém, nemali sme technické problémy a aj terén bol v podstate jednoduchý. Tu sme sa pohybovali v blate aj v piesku, čo je pre vozíček problematické. V Indonézii bolo zase veľa ľudí a vozičkári boli pre nich exotickí. Bolo to ťažké, no aj tak to zvládli.

Prečítajte si viac o expedícii v blogoch Mareka Slobodníka na auto.sme.sk

To isté moja priateľka Dominika, ktorá došla sama na motorke do Kirgizska. Je veľmi malá, má meter a pol a tie motorky sú pre ňu ťažké. Bola to veľká motoristická výzva zvládnuť to, navyše nikdy nešla na takej starej motorke, akou je ČZ-ta. A to nie je veľmi priateľský stroj. Je dvakrát ťažší ako ona, dvakrát taký starý. Musela sa prekonávať. Som pyšný, že to nevzdala. Noví členovia dostali zabrať a zvládli to, čo si vážim.

Nastala aj situácia, keď ste si povedali, že to zabalíte?

Takéto stavy nemávam, aj keď z toho bývam uťahaný. Verím, že niektorí z tímu to tak brali, ale ja so svojou tvrdohlavou povahou by som to nevzdal.

Prešli ste Južnú Ameriku, Afriku, Áziu aj Austráliu. V čom sa ľudia počas týchto ciest líšili?

Moja skúsenosť je, že na všetkých kontinentoch sú veľmi ochotní ľudia a všade narazíte na hlupáka. No aj na Slovensku aj v Česku, aj v Guyane sú dobrí ľudia. Väčšina je dobrá. Sú tam veľké rozdiely – Austrálčania sú ako kovboji, ochotní, ale naša rasa má skôr odstup. No stále sú viac ústretovejší ako my Česi a Slováci, aj keď si myslím, že Slováci sú na tom ešte lepšie. Čím ďalej sme šli od Prahy, tým viac ľudí nám mávalo. Aj keď sme sa vracali, na Slovensku nám ešte niekto mával, no v Česku nikto (smiech).

V čom bola Austrália taká komplikovaná?

Najskôr nás tri týždne zdržali, potom sa po dvesto kilometroch zadrela Jawa. Vtedy sme ešte mali veľa elánu a všetko sme rýchlo opravili. Prešli sme aj známy austrálsky Holland Track. Prvý moment bol, keď spadla Dominika a vyzeralo to, že sa zabije. Nikdy predtým sa nám to nestalo, aby niekto takto spadol. Potom sa zadrel kľukový hriadeľ. Nemali sme nový, museli sme to upraviť. Potom začalo pršať, spadol Marek, odpadlo nám zadné koleso, dievčatá ochoreli, rozsypala sa Jawa. Na severnom pobreží začali praskať závesy kolies.

Niektoré scény sú ako z filmu - idete po prírodnej ceste s mnohými vlnkami. Viete, že keď idete rýchlo, vibrácie sú menšie, pretože auto po muldách skáče. Lenže ak vám rupne záves kolies, zatiahne to ručnú brzdu a je veľká šanca, že sa prevrátite. No ak pôjdete pomaly, tak sa to bude viac triasť a skôr to odpadne. Bol to hrozný masaker, v Timore sme si vydýchli a v Indonézii zase nasledovala jedna porucha za druhou aj prepchaté cesty. Ledva sme to stihli do konca našich víz.

Čo vás príjemne prekvapilo?

Poviem teraz trochu spoiler filmu. Na konci to vyzeralo, že nedôjdeme, keďže nám stroskotala dohodnutá doprava z Indonézie do Malajzie. Miestny človek si vypýtal štvrť milióna českých korún. Za takú sumu sme tie autá mohli poslať do Európy a späť. Všetci sme boli unavení, uťahaní, na ceste päť mesiacov. A tak sme sa rozhodli, že to vzdáme. No moja tvrdohlavosť mi nedala a rozhodol som sa, že pôjdem ďalej. A najkrajší okamih bol, keď sa tím, ktorý mal úplné právo sa na to vykašlať a nejsť za mojimi hlúpymi nápadmi, rozhodol pokračovať ďalej.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Film



Už ste čítali?