SME

Architekt z New Yorku: Metro Bratislave nepomôže, Eurovea je katastrofa

Bratislava by sa dala zmeniť tak ako New York či San Francisco. Treba však opustiť predstavu, že nábrežie je obchodná promenáda

Doprave by pomohlo, keby sa autobusy a električky prepojili a keby mesto pochopilo, že aj staré budovy majú zmysel, hovorí newyorský architekt Martin Barry. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Páči sa vám Bratislava?

Áno. Ale veľa o Bratislave neviem. Som tu tretíkrát a všetky moje návštevy sú o rieke Dunaj. Dunaj je veľká príležitosť pre toto mesto. Od svojich známych viem, že Bratislava má veľmi veľa mestskej energie. Napríklad v okolí Starej tržnice je komunitné centrum, aktivisti robia veci, ktoré toto mesto zlepšujú. Je tu veľmi veľa občianskych aktivít, ale bolo by treba viac líderstva.

Nedá sa prehliadnuť veľa socialistickej architektúry, mnoho tovární či budov zo starého režimu. Je to problém?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Môžem hovoriť len ako návštevník. Domnievam sa, že mnoho ľudí nerozumie urbanizmu. Keď máte staré budovy, môžete ich napríklad premaľovať. Keď však máte zlý priestor, je omnoho ťažšie prestavať ho. Socialistická architektúra v meste je proste fakt. Líši sa to však prípad od prípadu. Všeobecne majú takéto budovy v postkomunistických krajinách svoje miesto, ale je nutné zakaždým sa pýtať: má budova aj sociálnu a ekonomickú hodnotu či význam pre prostredie?

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

A ak nemá hodnotu?

Potom sa môže zbúrať. Najväčším problémom však nie sú budovy. Žiadna budova mesto definitívne nepochová či urobí výrazne lepším. Oveľa väčším problémom je socialistická infraštruktúra, ktorá často znemožňuje budúci rast. Diaľnice, mestá uspôsobené na autá a zle vedené infraštruktúry - to všetko je oveľa ťažšie napraviť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čo je lepšie, prestavať staré budovy alebo ich zbúrať?

Prestavať. Osobne milujem mestskú krajinu, kde sú aj staré továrne. Je to priemyselné dedičstvo tak ako zámky či kostoly a na to by sme mali pamätať. Je to veľmi dôležité.

Na druhej strane pre investora je ľahšie a lacnejšie tú budovu zbúrať. Ak sa tak rozhodne, môže to urobiť.

A čo je lepšie – prebudovať tie miesta na obchodné centrá, byty či komunitné centrá?

Vo všeobecnosti sa tieto centrá používajú pre umelcov alebo kreatívne odvetvia či startupy. Všetko je však otázkou konkrétneho riešenia priestoru. V niektorých prípadoch sa totiž tento priestor môže využiť napríklad na sociálne bývanie.

A čo so socialistickými budovami?

Je to ťažšie, keďže nemáme skúsenosti s využitím týchto budov. Problém je v dizajne.

Ale čo s nimi?

Takáto architektúra je súčasťou histórie krajín východného bloku a má historický význam. Ale to nie je len o tom, ako vyzerá. To, či ju zbúrať, alebo rekonštruovať, závisí od každej konkrétnej budovy. Od toho, na čo sa využíva  a kde je postavená. Každý architekt, ktorý takéto stavby navrhoval, chcel, aby prežili a našli využitie aj v budúcnosti. Vytvoril dizajn a dúfal, že aj on pomôže pri vytváraní nového štýlu. Má to cenu. To platí v každom meste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na nábreží Dunaja stojí obchodné centrum Eurovea. Pozdáva sa vám?

Obchodné domy by v centre mesta nemali byť. Zároveň by mali existovať prísne regulácie a obmedzenia pre konštrukcie obchodných centier na predmestiach. Zástupcovia mesta a investori by sa mali sústrediť na znovuoživenie nákupných a viacúčelových plôch na peších zónach priamo v centrách miest. Toto je nový trend.

Veľké obchodné strediská do centra nepatria. Sú súčasťou prežitého a úplne chybného modelu územného plánovania, ktorý tlmí život, vitalitu a ekonomiku miest. Podobne ako Bratislava je na tom aj veľa miest východnej Európy a najnovšie aj Ruska. Aj Praha má niekoľko takýchto obchodných centier, ktoré z mesta podľa mňa vyháňajú život. Odvádzajú ľudí preč z ulíc. Rušný život v uliciach robí z Amsterdamu alebo Viedne živé a finančne zdravé miesta.

Čiže tento priestor nie je dobre využitý?

Nie. Priestor je využitý monofunkčne. Každý obchodný priestor je monofukčný. Všetko je podriadené nakupovaniu. A keď sú obchody zatvorené, všetko naokolo je v podstate mŕtve, pretože nič ďalšie naokolo nie je. Je to zmena, ktorá prichádza s 21. storočím, ale to neznamená, že je nevyhnutná.

Ako by ste zmenili tento priestor, keby ste mohli?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C46G7 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Montreal Canadiens - Philadelphia Flyers: ONLINE prenos zo zápasu základnej časti NHL. Hrá aj Juraj Slafkovský.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo zápasu zámorskej NHL: Montreal Canadiens - Philadelphia Flyers.


Tomáš Záborský a František Gajdoš v zápase štvrťfinále play off hokejovej Tipos extraligy medzi HK Poprad - HK Nitra.

Pozrite si prehľad športových udalostí v piatok 29. marca. Aký je program dňa?


Viliam Čacho.

Vypočujte si piatkovú časť denného športového podcastu portálu Sportnet.sk, v ktorom si zhrnieme to najdôležitejšie, čo sa udialo v športovom svete.


Slovenský stredopoliar Stanislav Lobotka v zápase proti Nórsku.

Futbalisti odohrali prvé zápasy v príprave na EURO.


SkryťZatvoriť reklamu