Zastav! kričal na šoféra Heydrich. Zasiahla ho bomba

Najznámejším slovenským atentátnikom je Jozef Gabčík, jeho lebku vzali nacisti.

Miesto činu v pražskej štvrti Libeň. (Zdroj: REPROFOTO SME - JÁN KROŠLÁK)

Atentát na Reinharda Heydricha obklopuje aj takmer 74 rokov od uskutočnenia  množstvo nejasností. Darí sa ich vysvetľovať krok za krokom. Niekedy aj vďaka náhode.

Iba minulý rok sa podarilo historikom v Archíve bezpečnostných zložiek nájsť prvý písomný dôkaz o zaseknutom náboji v hlavni samopalu Sten Gun, ktorý 27. mája 1942 použil Jozef Gabčík.

Koncept správy protektorátnej polície určenej gestapu hovorí o vzpriečenom náboji v hlavni. Na túto „detskú chorobu“ novej zbrane spomínali iní parašutisti a naučili sa ju odstrániť naplnením zásobníka 25 nábojmi namiesto 30. Jej jednoznačné potvrdenie v súvislosti s atentátom však desaťročia chýbalo.

Atentát ovplyvnili električky

Vykonávatelia atentátu, členovia výsadku Anthropoid Čech Jan Kubiš a Slovák Jozef Gabčík si vyhliadli ostrú zákrutu v pražskej štvrti Libeň, kde musel automobil obergruppenführera SS a generála polície smerujúci na Pražský hrad spomaliť.

Podľa plánu, ktorý objavil historik Eduard Stehlík vo Veľkej Británii, mal vozidlo Kubiš zastaviť hodenou bombou a potom Gabčík zlikvidovať samopalom jeho posádku. Rekonštrukcia atentátu však v roku 2012 ukázala, že do akcie neočakávane zasiahla električková doprava.

V zákrute sa v osudnej chvíli objavili až tri električky. Čierny mercedes s otvorenou strechou zmizol na niekoľko sekúnd atentátnikom z očí a znovu sa objavil tesne pred nimi. Heydrichov šofér Johannes Klein bol práve v tomto okamihu prinútený zareagovať na električku prichádzajúcu zdola a spomalil.  

„Tým vznikol priestor pre oboch parašutistov, aby zasiahli. Mám dojem, ako sa teraz ukazuje, a hovoríme približne o dvoch sekundách, nebol čas nič riešiť. Obaja parašutisti sa pokúsili urobiť to, čo mali nacvičené. Obaja pravdepodobne útočili na automobil súčasne,“ cituje Stehlíka internetový portál ceskatelevize.cz.

Riaditeľ odboru pre vojnových veteránov Ministerstva obrany Českej republiky predpokladá, že ďalšie svetlo by do prípadu mohli vniesť vypočúvacie protokoly Heydricha a vodiča Kleina. Príčinou toho, že tento kamienok do mozaiky stále chýba, je možno snaha o zahladenie fatálnych chýb posádky.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C45XV na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C45XV na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Už ste čítali?