SME

Expert na politický marketing: V správach sa odohráva skutočný boj

Poradcovia sú profesionálnejší, politici počúvajú a hovoria zrozumiteľnejšie, tvrdí expert v politickom marketingu Adam Znášik.

Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Čo znamená politický marketing v slovenskom priestore?

To, čo znamená politický marketing v slovenskom priestore, sa dynamicky mení. Dlho to fungovalo vo forme akejsi nadstavby, vulgárne sa tomu hovorilo PR, pretože veľa rokov sa to vnímalo ako niečo negatívne. V poslednom čase sa to mení. Cela scéna sa profesionalizuje a zároveň sa začína diať to, že politické a komunikačné rozhodnutia sa robia v jednom tíme. 

Toto je veľmi dôležité a myslím si, že pri stranách, ktoré chcú niečo znamenať dlhodobo, sa to bude diať čoraz viac. Už sa nebude oddeľovať marketing a komunikačné vecí od tých politických. Pretože ak fungujú od seba, spôsobuje to len problémy. Môžeme to vidieť už dnes na najväčších hráčoch ako Smer-SD, ktorého minister je zároveň aj šéfom kampane.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

V ostatných stranách to funguje ako?

Neviem hovoriť za všetky strany. Len viem povedať, že postupne sa tieto dve časti zbližujú a ľudia z marketingu už nie sú len trpení, ale sú súčasťou volebného štábu.

Počúvajú slovenskí politici?

Počúvať počúvajú, rozhodujú sa, samozrejme, autonómne. Ale dobré je, že sú minimálne ochotní aspoň počúvať.

Dokáže politický marketing vyhrať voľby?

Dokáže k tomu prispieť. Pri každých voľbách je to špecifické. Závisí od politického subjektu, ale aj od typu volieb. Pri parlamentných voľbách sú voličské rozhodnutia relatívne pevné. Súťaží sa o potenciál, pretože každá strana má nejakú hranicu, ktorú môže dosiahnuť, a cieľom je priblížiť sa k nemu čo najviac. Komunikácia prispieva k tomu, aby sa ten potenciál naplnil alebo nenaplnil. Napriek tomu pri parlamentných voľbách sú dôležitejšie činy politikov. Tie majú väčšiu váhu ako marketing.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

To znamená, že môžete mať úžasnú kampaň, ale keď politik urobí chybu, práve to zaváži u voliča.

Áno, môžeme to vidieť práve na tých veciach, ktoré sa nepodaria. Napríklad v minulých parlamentných voľbách bola strana (strana 99 %, pozn. redakcie), ktorá mala veľa peňazí, kampaň bola formálne zvládnutá dobre, ale chýbalo tomu to politikum. Bez toho sa to nedá urobiť na zelenej lúke.

Čiže neplatí, že keď mám peniaze, dokážem vyhrať voľby?

Nie, neplatí.

V prípade, že sa vyhrajú voľby, tak sa zrejme úspech pripisuje aj politickým marketérom. Ale ak nejde o víťazstvo vo voľbách, ale napríklad „len“ o udržanie si svojich voličov, vyhodnocuje sa kampaň spätne?

Vyhodnocuje sa úspešnosť celej kampane a potom sa vyhodnocujú čiastkové ciele, ktoré v kampani sú. Poviem to na príklade odvodového kolieska, ktoré dala do obehu svojho času SaS. Ak ľudia porozumeli odvodovému koliesku, znamená to, že čiastkový cieľ kampane bol úspešný.

Keď niekto rozpráva o zdravotníctvu a školstve a stane sa to témou volieb, znamená to, že kampaň je úspešná. Nedá sa úplne priamo zmerať, či vďaka kampani mal politický subjekt 12 alebo 14 percent, ale skôr či sa podarilo nastoliť témy, ako bolo plánované.

Ako vyzerá mesiac pred voľbami za kulisami kampane, toho, čo bežný volič má šancu vidieť?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C45FJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu