Čo musíte urobiť, ak chcete (nielen) na Slovensku vyhrať voľby

O necelý mesiac budú na Slovensku parlamentné voľby. Ako predvolebná kampaň vyzerá, a čo hovorí porovnanie s USA?

ILustračné foto. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

T restným činom zaváňajúci útok Roberta Fica na Igora Matoviča minulý týždeň. Video Richarda Sulíka, kde pomáhajúc si rozprávkou Macko Uško, reaguje na tlačovú konferenciu strany Skok.

Radoslav Procházka rozprávajúci do kamery televízie Markíza, že ľudia si zaslúžia vládu Smeru a Siete.

Podpora Mosta-Híd pri zmene ústavného zákona z dielne Smeru, ktorým sa predlžuje lehota na držanie podozrivého z terorizmu vo väzbe.

Vyhlásenia Pavla Freša, podľa ktorých Robert Fico vládne posledný mesiac a jeho strana s preferenciami nižšími ako dve percentá ponúka alternatívu. A dalo by sa menovať ďalej.

Pri pohľade na prebiehajúcu predvolebnú kampaň sa občan volič musí cítiť ako ten, ktorý už ničomu nerozumie. Politici mesiac predvoľbami pôsobia často neisto, komunikujú nezrozumiteľne a hlavne nedá sa predvídať, ako ďaleko až môžu zájsť. Úspešný výsledok vo voľbách si pritom vyžaduje úplne opačný prístup.

„Krízovka“ nebola v pláne

Cieľom každej kampane je mobilizovať čo najväčší počet vlastných voličov a ak sa dá, osloviť nerozhodnutých či tých, ktorí pôvodne chceli zostať doma.

Kampaň zvyčajne prebieha niekoľko mesiacov, v niektorých prípadoch už rok (ojedinele permanentne) pred samotným termínom volieb. Na príklade Smeru-SD sa dá jednoducho opísať, ako kampaň prebieha. 

Strana vykročila razantnými krokmi už koncom leta a pokračovala na jeseň, keď využila tému utečeneckej krízy. O utečencoch akohrozbe hovoril premiér Robert Fico už na augustovom výročí SNP, neskôr sa postavil proti Bruselu kvôli kvótam, za ktoré napokon na Brusel podal aj žalobu. Vo všetkých prieskumoch verejnej mienky preferencie Smeru od leta rástli.

Dobre rozbehnutá kampaň, ktorá odštartovala na bilbordoch jednoduchým sloganom „Robíme pre ľudí“, aby v reakcii na utečeneckú krízu ho náhle vymenili za „Chránime Slovensko“, však akoby prestala účinkovať. Od januára preferencie Smeru kontinuálne klesajú.

Smer robí dlhodobo a permanentne vysoko profesionálny politický marketing v rámci slovenského priestoru. Jeho stratégia je neuspať voliča a dať mu pocit, že konkrétne pre jeho peňaženku robí maximum. Fico už rok odškrtáva na tabuli jedno opatrenie za druhým v rámci sociálnych balíčkov.

Do schránok distribuuje vlastné noviny, ktorými oznamuje voličovi, ako sa darí ekonomike, ako klesá počet nezamestnaných či aké knihy číta špička strany.

Popritom stále udržuje horúcu tému o utečencoch podporenú vlastnými dátami z prieskumov. 

Smer mobilizuje vlastných. Jeho horná hranica je približne 40 percent, v nominálnom vyjadrení okolo jedného milióna hlasov. Tvrdé jadro je však podstatne menšie – okolo 28 percent. O zvyšok súperí s ostatnými stranami, ktoré sa voči Smeru zásadne nevymedzujú.

Ak v súčasnosti stráca, dôvodom je, že stratégia postavená na utečencoch na istú časť voličov prestáva fungovať.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Už ste čítali?