Najrýchlejšie svetové horské dráhy vznikajú na Slovensku

Veľká časť atrakcií pre zábavné parky ide z piešťanskej firmy do Číny a USA.

Ilustračné foto. (Zdroj: Jeremy Thompson/Flickr/CC)

K onateľ spoločnosti Stakotra Manufacturing Švajčiar Rolf Giger nemá na rozdiel od svojich zamestnancov ani vlastnú vizitku. Vraj ju nepotrebuje, pretože zákazníci si ho vyhľadávajú sami.

Meno jeho firmy sa pritom skloňuje takmer na všetkých kontinentoch, aj medzi takými zvučnými spoločnosťami, akými sú Disney či Universal Studios.

Nenápadný strojársky podnik totiž patrí medzi globálnych lídrov vo výrobe atrakcií zábavného priemyslu a na konte má množstvo svetových rekordov. Na okraji Piešťan pôsobí už štvrťstoročie.

Skladačka pre náročných 

Ak by ste na výrobných linkách Stakotry hľadali hydraulické labute alebo narážacie autíčka, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou typického slovenského jarmoku, zrejme by ste jej šéfov urazili.

Spoločnosť nevyrába prenosné atrakcie, ale špecializuje sa na veľké projekty - pevné konštrukcie kolotočov a atrakcie veľkých zábavných parkov, ako sú horské a vodné dráhy, ruské kolesá, vyhliadkové, padacie či vystreľovacie veže.

Takmer všetky atrakcie sa projektujú na zákazku. "Nestalo sa nám, že by sme vyrobili dve identické horské dráhy," konštatuje Giger. Konštrukcia atrakcií sa musí prispôsobovať rôznym prekážkam - napríklad budovám alebo stromom v zábavných parkoch.

Spoločnosť, logicky, nedodáva zariadenia vcelku, ale po častiach, ktoré si klient v parku poskladá. Poskladaná atrakcia meria aj niekoľko kilometrov, je preto náročné pripraviť jednotlivé dielce tak, aby do seba bezchybne zapadli. S výnimkou hydrauliky a elektrických častí produkuje firma celú atrakciu sama.

"Dráhy vyrobíme, opieskujeme, nalakujeme a predmontujeme. Vo finálnom stave dodávame vláčiky, ktoré po nich jazdia," približuje Giger. 

Keď už je reč o vláčikoch, Stakotra nevyrába iba tie, ktoré sa preháňajú po zábavných parkoch. Piešťanci konštruujú aj tak zvané monoraily - nadzemné metro, ktoré vyvážajú do afrických štátov, Mexika či Venezuely. Slovenský monorail premáva dokonca aj medzi kasínami v Las Vegas. 

Bezpečnosť na prvom mieste 

Dodržiavanie bezpečnostných noriem je alfou a omegou celej výroby. 

"Požiadavky na bezpečnosť sú extrémne vysoké," podotýka konateľ. Projekt si najskôr preklepnú vo výrobe a neskôr náhodne na stavbe špecializované preberateľské organizácie. Prezerajú dokumentácie, certifikáty, vo výrobe robia vizuálne, magnetické či ultrazvukové skúšky.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Už ste čítali?