SME

Druhý život folklóru: ako naše tradície prišli do miest

Folkór. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)
Druhý život folklóru: ako naše tradície prišli do miest

Folklór musel stratiť dedinu, aby v meste nadobudol novú energiu a do prirodzeného prostredia sa opäť vrátil

V ynárajú sa mi spomienky z detstva. Kráčam po zasneženej dedinskej ulici v Párnici na Orave oblečený v kostýme malého čerta, okolo mňa skupina mužov v krojoch. Chodíme od domu k domu, muži spievajú pesničky. Kde tu im nalejú, dajú klobásku alebo kus slaniny. Fašiangy.

Je jar o niekoľko rokov neskôr, dakedy tesne po páde socializmu. S otcom stúpame hore zeleným kopcom, ktorý je oproti našej zázrivskej chate. Pred nami sa vynára salaš, na ktorom bača v oravskom klobúku, no v modrých džínsach, vyrába tradičné oštiepky. „Ja som bača veľmi starý, nedožijem sa do jari.“ Ten salaš už dnes neexistuje.

V lete v tom istom roku spolu so skupinou detí a žien hrabeme seno na stráni v Zázrivej. Vtom zaznie pieseň, spievaná vysokými ženskými hlasmi. Aj táto spomienka ma vracia do detstva.

Posledná spomienka už nie je z detstva, ale spred niekoľkých rokov. Idem v noci s troma kamarátkami popod devínske bralo, keď vtom zaznie pieseň. Podobne vysokým hlasom, aký som počul pred rokmi v úplne inom prostredí. Rovnako živelne. Ľudová pieseň vzbudzuje zimomriavky.

Ľudová bohatosť

Slovenská ľudová tradícia je veľmi bohatá. Na Slovensku máme približne dvadsiatku hudobno-tanečných regiónov, každá rázovitejšia obec má svoje vlastné tance, hudbu, remeslá, kroj a špecifiká. Poznáme ich pod názvom folklór.

Jeden z bačov mi raz povedal, že by sme nemali salaše skúmať, mali by sme salaše radšej zakladať

 Eva Ryšavá z Centra pre tradičnú kultúru pri SĽUK-u

Tradičná kultúra sa však zo svojho pôvodného prostredia postupne stráca, ako sa mení spôsob života. A cyklicky znovu ožíva prostredníctvom skupín nadšencov, vyštudovaných odborníkov alebo živých muzikantov. A nadobúda nové podoby v mestskom prostredí, ale aj na dedinách. Folklór žije svoj druhý život.

 „Folklór zmizne, keď stratí svoje ukotvenie v tradičnom sociálnom prostredí,“ hovorí päťdesiatnik Dodo. Na hlave má goralský klobúk s typickými mušličkami a perom. Naši predkovia si za každé splavenie Dunajca až k jeho ústiu prišili na klobúk ďalšiu mušličku.

Do Pohorelej, jednej z tradičných dedín horehronského regiónu, prišiel na tanečnú zábavu, ktorú zorganizovali miestni nadšenci ako protest proti návrhu Slovenského ochranného zväzu autorského poskytovať zoznamy piesní hraných na ľudových zábavách.

Aj z Pohorelej pochádzajú nahrávky z 50. rokov, ktoré v súčasnosti slúžia ako podkladový materiál pre ľudí, ktorí sa snažia vrátiť tradičnému ľudovému umeniu novú energiu a život. Práve detskému súboru v Pohorelej vyrubila SOZA poplatok za vystúpenia na Deň matiek a Mikuláša. Folkloristi medzičasom svoj súboj so SOZA vyhrali. Spev či hranie ľudových piesní nebude mať svoju byrokratickú administratívnu podobu. Dodova myšlienka je napriek tomu aktuálna.

Strata dediny

„Folklór  už nie je súčasťou každodenného života,“ hovorí Ján Blaho, pedagóg z Vysokej školy múzických umení v Bratislave, ktorý sa už desaťročia venuje výučbe ľudového tanca. Vývoj posledných siedmich dekád mu ako keby dáva za pravdu.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C44E7 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C44E7 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Zázračný návod na úspech bol podvod

Chcete zvýšiť šance pred pohovorom? Tvárte sa ako silák, radili ľuďom vedkyne. Ich návod sa stal hitom. Až kým ich teórie neoverili iní odborníci.

Pohovor

Babiš: Nie som darebák, pozrite sa na Berlusconiho či Chiraca

Čapí hnízdo je pomsta, hovorí o kauze možný budúci český premiér Andrej Babiš.

Andrej Babiš

V župe sa dá robiť veľký biznis za málo hlasov Plus

Župní kandidáti sú najlacnejšou investíciou a ľudia sú sprostí a zábudliví.

Kampaň pred voľbami do VÚC zaplavila bratislavské ulice.

​​​​​​​Kotlebova dymová clona

Kým sa sústredíme na kreslo Mariana Kotlebu a okrajovo Milana Uhríka v Nitre, ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč všetkými župami.

Nepostihnuteľný muž. Prečo Mečiar nikdy nepykal za svoje kauzy

Opustili ho aj najbližší spolupracovníci, zostal na politickom okraji. To je jeho trest, hovorí bývalý minister vnútra Vladimír Palko.

Vladimír Mečiar.

Antropológ: Od opíc nás odlíšil ženský sexuálny štrajk

Britský profesor antropológie hovorí, že za prvým ľudským slovom treba hľadať ženy.

Britský profesor Chris Knight (1942) skúma prehistorické okolnosti vzniku sociálneho života, jazyka a kultúry. Vyučuje antropológiu na University College London a je zakladateľom Evolang a The Radical Anthropology Group. Medzi jeho najvýznamnejšie publikácie patrí Blood Relations: Menstruation and the origins of culture a Decoding Chomsky: Science and revolutionary politics. Na Slovensko prišiel na pozvanie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave a Sokratovho inštitútu.