Ráno desať kilometrov, prvé jedlo o dvanástej. Ako trénuje olympijský víťaz v chôdzi

Strávili sme deň s Matejom Tóthom, majstrom sveta v chôdzi na 50 km a zlatým z olympiády v Riu. Čo mu pomohlo vyhrať?

Matej Tóth počas tréningu s fyzioterapeutom Denisom Freudenfeldom. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Text: Alena Štifilová

Dvere regeneračného centra otvára takmer nahý, len v krátkych nohaviciach podobných spodnej bielizni. V miestnosti sú štyri masérske stoly, fitlopta a veľké zrkadlo.

Matej Tóth leží na stole, občas nadvihne niektorú časť tela, viac ako cvičenie to pripomína jogínsku meditáciu. „Nevystrkuj zadok,“ potichu ho koriguje fyzioterapeut Denis Freudenfeld a presunie ruky na iné miesto tela. „Vytiahni krk, hlava natiahnutá, držíme, výborne.“

„Hoci to tak nevyzerá, ide o namáhavé cviky. Maťo sa musí maximálne sústrediť,“ vysvetľuje svoju počiatočnú nevrlosť fyzioterapeut.

Po tom, čo sa Matej v auguste vrátil z Pekingu so zlatou medailou, nastal okolo jeho osoby mediálny ošiaľ. Mať majstra sveta v chôdzi na päťdesiatkilometrovej trati je pre slovenskú atletiku historická udalosť.

Posledným veľkým, ešte československým úspechom bola zlatá medaila Jozefa Pribilinca na olympiáde v Soule v roku 1988.

Ráno sa hýbe ako batoľa

Deň s ním sa začína naším meškaním. Pred budovu Dukly vedľa futbalového štadióna v Banskej Bystrici prichádzame štyri minúty po ôsmej. Ešte netušíme, že deň Mateja Tótha je rozpočítaný na minútu presne a práve sa nám podarilo narušiť mu tréning začínajúci sa metódou DSN, čiže dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou.

Vychádza z pohybových a polohových vývojových štádií dieťaťa v prvom roku a laicky povedané snaží sa napodobniť spôsob, akým sa pohybujú batoľatá.

Tie napríklad pri otáčaní z chrbátika na bruško používajú rovnaké svaly ako dospelí, ale robia to cez ramenný kĺb a bedrový kĺb. Z tohto poznatku vychádzajú športoví fyzioterapeuti, spevnenie kĺbu nie je nikdy viazané na svaly príslušného kĺbu, ale je vždy spojené s globálnou svalovou súhrou.

Je to prirodzený a efektívny spôsob pohybu. Stačí sa ho naučiť a správne predýchať. To je oporný pilier DNS – rozdýchavanie bránice, ktorá hrá hlavnú stabilizačnú funkciu a zväčšuje kapacitu pľúc. Všimnite si, aké vypučené brušká majú malé deti, dýchajú do bránice, vedia, čo je pre ne najlepšie.

„Je to mravčia práca, DNS cvičím už niekoľko rokov a stále sa mám v čom zlepšovať,“ hovorí Matej. „Vlani sme na tom začali pracovať intenzívnejšie, aj to môže byť jednou z príčin, prečo som sa tak zlepšil. Prináša to úspech. Cítim sa lepšie, tréning mi ide ľahšie.“

Von! Bez ohľadu na počasie

Tridsať minút dnes stačí, vonku čaká tréner Matej Spišiak. Je krásny slnečný deň, radosť prechádzať sa medzi popadaným lístím. Chodci trénujú na štadióne a v jeho okolí, niekedy sa vyvezú na novú cyklotrasu medzi Sliačom a Zvolenom. Má pekný rovný asfalt, ktorý je podmienkou, na lesnú cestičku vybehnúť nemôžu.

„Sme na úplnom začiatku prípravy,“ hovorí Matej Spišiak, „preto sú tréningy jednoduché. Chodíme všeobecnú vytrvalosť, trénujeme na jednu fázu, denne asi hodinku.“

Počas nej prejde trojica profesionálnych chodcov Matej Tóth, Anton Kučmín a Dušan Majdán desať kilometrov, tréner ich sprevádza na bicykli, podáva iontové nápoje, vizuálne kontroluje techniku chôdze.

O dva týždne už bude mať so sebou kameru a všetko nakrúcať, tréning dostane iný rytmus, striedať sa budú dlhšie a krátke trasy, rýchlosť chôdze sa prispôsobí tempu pretekov.

Chodci trénujú po celý rok vonku, každý deň od pondelka do nedele, bez ohľadu na počasie. V zime im viac ako mráz prekáža ľad a sneh, je príčinou svalových zranení, nepomáhajú ani tenisky s hrubšou podrážkou a zimným dezénom.

„Chôdza je o technike. Čím efektívnejšia, tým lepší výkon. S diagnostikou techniky veľmi pomáha fyzioterapeut,“ vysvetľuje tréner.

Úplne prirodzený pohyb

Atletická chôdza, mimochodom jedna z najstarších olympijských disciplín, má dve základné pravidlá.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Šport



Už ste čítali?