SME

Milióny eur za kompu cez Dunaj idú blízko Smeru

Premiér Robert Fico a minister obrany Martin Glváč (obaja Smer-SD). (Zdroj: Archív SME/Tomáš Benedikovič)
Milióny eur za kompu cez Dunaj idú blízko Smeru

V pozadí biznisu za desiatky miliónov eur stojí firma z garáže, cez ktorú išli peniaze za emisie. Čudný biznis majú skontrolovať ľudia z ministerstva životného prostredia.

Štátny podnik Vodohospodárska výstavba je ochotný zaplatiť desiatky miliónov za prevádzku kompy cez Dunaj firme Ponton City.

V jej pozadí vystupuje aj rovnaká garáž ako v emisnej kauze Interblue, ale aj advokátka, ktorá podniká s ministrom obrany.

Vodohospodárska výstavba zmluvu s Ponton City podpísala ešte 26. júna.

Jej cieľom je spojiť kompou cez Dunaj obce Vojka a Kyselica na juhozápade Slovenska. O cestné spojenie prišli pre výstavbu Vodného diela Gabčíkovo.

Článok pokračuje pod video reklamou

Chceli novú kompu

Nákladnú loď, ktorá po 520-metrovej trase prepravuje najmä autá, doteraz prevádzkoval Slovenský vodohospodársky podnik. Vodohospodárska výstavba mu za to platila.

Tento rok sa rozhodla zveriť prevádzku externej firme, ktorá mala dodať aj novú prepravnú loď.

„Nová kompa nahradila starú, technicky zastaranú a neustále sa kaziacu, ktorej výmeny sa občania neúspešne domáhali deväť rokov,“ cituje denník Nový Čas stanovisko štátneho podniku.

Viaceré informácie, ktoré zverejnili poslanec za stranu Most-Híd Arpád Érsek a bratislavská staromestská poslankyňa Veronika Remišová (nezávislá, kandidovala za stredopravú koalíciu), spochybňujú priebeh obstarávania.

Skladačku dopĺňajú aj informácie obsiahleho anonymu, ktorý prišiel do redakcie SME v piatok 6. novembra.

Niekto musel dopredu vedieť, že verejné obstarávanie vyhrá a oplatí sa mu loď vyrobiť.

Veronika Remišová, komunálna poslankyňa

Tender ušitý na mieru?

Štátny podnik vyhlásil tender na prevádzku kompy 23. februára 2015, hodnotu zákazky stanovil na 25 miliónov eur za 15 rokov prevádzky.

V podmienkach podnik určil aj technické požiadavky na loď ako nosnosť,  rýchlosť alebo prepravnú kapacitu.

Spoločnosť Ponton City takúto loď dodala. Podľa technického listu na webe kompy bola dokončená už vo februári 2015, teda päť mesiacov predtým, než firma súťaž vyhrala.

„Je to zjavné. Niekto musel dopredu vedieť, že verejné obstarávanie vyhrá a oplatí sa mu loď vyrobiť,“ komentuje poslankyňa Remišová.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C44CA na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C44CA na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Kedy vyberieme Nagyiku z truhly? Nevieme hovoriť o smrti

Na príchod dieťaťa sa systematicky pripravujeme, ale umieranie ukrývame ako nejaké zlyhanie.

Nie kto, ale ako vládnuť (Maďarič reaguje na Fica)

V každom okamihu, nielen v tom volebnom, sami určujeme, aký charakter bude mať naša demokracia.

Miliardový biznis, ktorý ste si nevšimli Plus

E-športy sleduje toľko mladých ako hokej

Podľa fanúšikov majú e-športové turnaje lepšiu atmosféru ako koncerty.

Ako diskutovať s populistom

Šesťdesiate roky ponúkajú niekoľko dobrých príkladov diskusie s radikálmi.

Verejná konforontácia medzi Ralfom Dahrendorfom a Rudim Dutschkem.