SME

Milióny eur za kompu cez Dunaj idú blízko Smeru

Premiér Robert Fico a minister obrany Martin Glváč (obaja Smer-SD). (Zdroj: Archív SME/Tomáš Benedikovič)
Milióny eur za kompu cez Dunaj idú blízko Smeru

V pozadí biznisu za desiatky miliónov eur stojí firma z garáže, cez ktorú išli peniaze za emisie. Čudný biznis majú skontrolovať ľudia z ministerstva životného prostredia.

Štátny podnik Vodohospodárska výstavba je ochotný zaplatiť desiatky miliónov za prevádzku kompy cez Dunaj firme Ponton City.

V jej pozadí vystupuje aj rovnaká garáž ako v emisnej kauze Interblue, ale aj advokátka, ktorá podniká s ministrom obrany.

Vodohospodárska výstavba zmluvu s Ponton City podpísala ešte 26. júna.

Jej cieľom je spojiť kompou cez Dunaj obce Vojka a Kyselica na juhozápade Slovenska. O cestné spojenie prišli pre výstavbu Vodného diela Gabčíkovo.

Chceli novú kompu

Nákladnú loď, ktorá po 520-metrovej trase prepravuje najmä autá, doteraz prevádzkoval Slovenský vodohospodársky podnik. Vodohospodárska výstavba mu za to platila.

Tento rok sa rozhodla zveriť prevádzku externej firme, ktorá mala dodať aj novú prepravnú loď.

„Nová kompa nahradila starú, technicky zastaranú a neustále sa kaziacu, ktorej výmeny sa občania neúspešne domáhali deväť rokov,“ cituje denník Nový Čas stanovisko štátneho podniku.

Viaceré informácie, ktoré zverejnili poslanec za stranu Most-Híd Arpád Érsek a bratislavská staromestská poslankyňa Veronika Remišová (nezávislá, kandidovala za stredopravú koalíciu), spochybňujú priebeh obstarávania.

Skladačku dopĺňajú aj informácie obsiahleho anonymu, ktorý prišiel do redakcie SME v piatok 6. novembra.

Niekto musel dopredu vedieť, že verejné obstarávanie vyhrá a oplatí sa mu loď vyrobiť.

Veronika Remišová, komunálna poslankyňa

Tender ušitý na mieru?

Štátny podnik vyhlásil tender na prevádzku kompy 23. februára 2015, hodnotu zákazky stanovil na 25 miliónov eur za 15 rokov prevádzky.

V podmienkach podnik určil aj technické požiadavky na loď ako nosnosť,  rýchlosť alebo prepravnú kapacitu.

Spoločnosť Ponton City takúto loď dodala. Podľa technického listu na webe kompy bola dokončená už vo februári 2015, teda päť mesiacov predtým, než firma súťaž vyhrala.

„Je to zjavné. Niekto musel dopredu vedieť, že verejné obstarávanie vyhrá a oplatí sa mu loď vyrobiť,“ komentuje poslankyňa Remišová.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Matica je ministerstvom vlastenectva, ministerstvom spájania Plus

O význame slova protislovenský, slovakštáte, Kotlebovi aj Slovenských brancoch na Devíne. O porozumení, ako mu rozumejú v Matici slovenskej.

 Jozef Bača je riaditeľ Domu Matice slovenskej v Bratislave a zriaďovateľom Súkromnej základnej školy s vyučovacím jazykom slovenským a ruským.

RTVS nie je vaša televízia Plus

Krajinu neurobíte prosperujúcejšou tak, že budete určovať, kto a kde s vami môže diskutovať.

RTVS ako objekt záujmu.

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

Milan Kňažko

Vedci sa naňho hnevajú, jeden zvláštny trik, ktorým opravil klímu

Zdá sa vám svet zlý? Skutočnú hĺbku cynizmu doby oceníte, až keď pochopíte, ako funguje veda.

Ak v uliciach vidíce pochodovať vedcov, spoločnosť má vážny problém.

Architekt: Škrtajme parkoviská v centre a saďme namiesto nich stromy

Centrum Bratislavy sa stalo staveniskom pre drahšiu klientelu, hovorí Peter Žalman.

Architekt Peter Žalman si myslí, že Bratislave by najviac pomohol dopravný projekt - vybudovanie severnej tangenty a dobudovanie základného mestského okruhu.

Boli sme v meste, ktoré Le Penovej Národný front už ovládol

Ak by Francúzsku vládla Le Penová podobne ako kandidát jej strany v Cogoline, rasizmus by sa skrýval najskôr za praktickými krokmi.

Vo francúzskom Cogoline vládne Národný front, hlasy sa tu snažia získať všetci kandidáti.