SME

Milióny eur za kompu cez Dunaj idú blízko Smeru

Premiér Robert Fico a minister obrany Martin Glváč (obaja Smer-SD). (Zdroj: Archív SME/Tomáš Benedikovič)
Milióny eur za kompu cez Dunaj idú blízko Smeru

V pozadí biznisu za desiatky miliónov eur stojí firma z garáže, cez ktorú išli peniaze za emisie. Čudný biznis majú skontrolovať ľudia z ministerstva životného prostredia.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Štátny podnik Vodohospodárska výstavba je ochotný zaplatiť desiatky miliónov za prevádzku kompy cez Dunaj firme Ponton City.

V jej pozadí vystupuje aj rovnaká garáž ako v emisnej kauze Interblue, ale aj advokátka, ktorá podniká s ministrom obrany.

Vodohospodárska výstavba zmluvu s Ponton City podpísala ešte 26. júna.

Jej cieľom je spojiť kompou cez Dunaj obce Vojka a Kyselica na juhozápade Slovenska. O cestné spojenie prišli pre výstavbu Vodného diela Gabčíkovo.

Chceli novú kompu

Nákladnú loď, ktorá po 520-metrovej trase prepravuje najmä autá, doteraz prevádzkoval Slovenský vodohospodársky podnik. Vodohospodárska výstavba mu za to platila.

Tento rok sa rozhodla zveriť prevádzku externej firme, ktorá mala dodať aj novú prepravnú loď.

„Nová kompa nahradila starú, technicky zastaranú a neustále sa kaziacu, ktorej výmeny sa občania neúspešne domáhali deväť rokov,“ cituje denník Nový Čas stanovisko štátneho podniku.

Viaceré informácie, ktoré zverejnili poslanec za stranu Most-Híd Arpád Érsek a bratislavská staromestská poslankyňa Veronika Remišová (nezávislá, kandidovala za stredopravú koalíciu), spochybňujú priebeh obstarávania.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Skladačku dopĺňajú aj informácie obsiahleho anonymu, ktorý prišiel do redakcie SME v piatok 6. novembra.

Niekto musel dopredu vedieť, že verejné obstarávanie vyhrá a oplatí sa mu loď vyrobiť.

Veronika Remišová, komunálna poslankyňa

Tender ušitý na mieru?

Štátny podnik vyhlásil tender na prevádzku kompy 23. februára 2015, hodnotu zákazky stanovil na 25 miliónov eur za 15 rokov prevádzky.

V podmienkach podnik určil aj technické požiadavky na loď ako nosnosť,  rýchlosť alebo prepravnú kapacitu.

Spoločnosť Ponton City takúto loď dodala. Podľa technického listu na webe kompy bola dokončená už vo februári 2015, teda päť mesiacov predtým, než firma súťaž vyhrala.

„Je to zjavné. Niekto musel dopredu vedieť, že verejné obstarávanie vyhrá a oplatí sa mu loď vyrobiť,“ komentuje poslankyňa Remišová.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C44CA na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M44CA na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Čítajte ďalej

Dezinformácie pri epidémii tu už boli. Na konci tiekla krv

Odhaliť sprisahanie dokázal aj opitý zo psej búdy.

Ľudia sa prirodzene báli cholery, ktorá vyčíňala v 19. storočí. Nechápali zmysel hygienických opatrení, ľahko uverili fámam, že za všetkým je sprisahanie pánov, úradníkov, lekárov a lekárnikov - aj krčmárov.

Po celej republike ich rozdali stovky. Za titul chceli pár tisíc

Podvodníci s titulmi tu boli už za prvej republiky.

Pražského podvodníka s titulmi dolapili až v Argentíne v naháňačke ako z filmovej grotesky. Na fotografii je simulovaný zákrok argentínskej polície z tých čias.

Jazdenie na nákladných vlakoch nie je romantika

Amin Palma skáče na vlaky v Mexiku aj v Čadci.

Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.