SME

Milióny eur za kompu cez Dunaj idú blízko Smeru

Premiér Robert Fico a minister obrany Martin Glváč (obaja Smer-SD). (Zdroj: Archív SME/Tomáš Benedikovič)
Milióny eur za kompu cez Dunaj idú blízko Smeru

V pozadí biznisu za desiatky miliónov eur stojí firma z garáže, cez ktorú išli peniaze za emisie. Čudný biznis majú skontrolovať ľudia z ministerstva životného prostredia.

Štátny podnik Vodohospodárska výstavba je ochotný zaplatiť desiatky miliónov za prevádzku kompy cez Dunaj firme Ponton City.

V jej pozadí vystupuje aj rovnaká garáž ako v emisnej kauze Interblue, ale aj advokátka, ktorá podniká s ministrom obrany.

Vodohospodárska výstavba zmluvu s Ponton City podpísala ešte 26. júna.

Jej cieľom je spojiť kompou cez Dunaj obce Vojka a Kyselica na juhozápade Slovenska. O cestné spojenie prišli pre výstavbu Vodného diela Gabčíkovo.

Chceli novú kompu

Nákladnú loď, ktorá po 520-metrovej trase prepravuje najmä autá, doteraz prevádzkoval Slovenský vodohospodársky podnik. Vodohospodárska výstavba mu za to platila.

Tento rok sa rozhodla zveriť prevádzku externej firme, ktorá mala dodať aj novú prepravnú loď.

„Nová kompa nahradila starú, technicky zastaranú a neustále sa kaziacu, ktorej výmeny sa občania neúspešne domáhali deväť rokov,“ cituje denník Nový Čas stanovisko štátneho podniku.

Viaceré informácie, ktoré zverejnili poslanec za stranu Most-Híd Arpád Érsek a bratislavská staromestská poslankyňa Veronika Remišová (nezávislá, kandidovala za stredopravú koalíciu), spochybňujú priebeh obstarávania.

Skladačku dopĺňajú aj informácie obsiahleho anonymu, ktorý prišiel do redakcie SME v piatok 6. novembra.

Niekto musel dopredu vedieť, že verejné obstarávanie vyhrá a oplatí sa mu loď vyrobiť.

Veronika Remišová, komunálna poslankyňa

Tender ušitý na mieru?

Štátny podnik vyhlásil tender na prevádzku kompy 23. februára 2015, hodnotu zákazky stanovil na 25 miliónov eur za 15 rokov prevádzky.

V podmienkach podnik určil aj technické požiadavky na loď ako nosnosť,  rýchlosť alebo prepravnú kapacitu.

Spoločnosť Ponton City takúto loď dodala. Podľa technického listu na webe kompy bola dokončená už vo februári 2015, teda päť mesiacov predtým, než firma súťaž vyhrala.

„Je to zjavné. Niekto musel dopredu vedieť, že verejné obstarávanie vyhrá a oplatí sa mu loď vyrobiť,“ komentuje poslankyňa Remišová.

Čítajte ďalej

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

Milan Kňažko

Vedci sa naňho hnevajú, jeden zvláštny trik, ktorým opravil klímu

Zdá sa vám svet zlý? Skutočnú hĺbku cynizmu doby oceníte, až keď pochopíte, ako funguje veda.

Ak v uliciach vidíce pochodovať vedcov, spoločnosť má vážny problém.

Architekt: Škrtajme parkoviská v centre a saďme namiesto nich stromy

Centrum Bratislavy sa stalo staveniskom pre drahšiu klientelu, hovorí Peter Žalman.

Architekt Peter Žalman si myslí, že Bratislave by najviac pomohol dopravný projekt - vybudovanie severnej tangenty a dobudovanie základného mestského okruhu.

Boli sme v meste, ktoré Le Penovej Národný front už ovládol

Ak by Francúzsku vládla Le Penová podobne ako kandidát jej strany v Cogoline, rasizmus by sa skrýval najskôr za praktickými krokmi.

Vo francúzskom Cogoline vládne Národný front, hlasy sa tu snažia získať všetci kandidáti.

Je to veľa vecí, odôvodňujú Francúzi podporu Le Penovej. Boli sme na jej mítingu

Vyrieši všetky problémy Francúzska, dúfa Stefan, ktorý bude za francúzsku prezidentku voliť krajnú pravičiarku.

Marine Le Penová dokázala na mítingu v Marseille strhnúť davy.

Ako zatkli, odsúdili a popravili Jozefa Tisa

Pred 70 rokmi obesili muža obvineného z najťažších zločinov v dejinách tejto krajiny.

Jozef Tiso - slovenský kňaz a politik v putách.