Čím viac sa Slovensko stáva závislejším od automobilového priemyslu – s otvorením novej automobilky Jaguar Land Rover v Nitre - tým viac by sme mali zvážiť problém orientácie na jeden typ priemyslu.
Automobilový priemysel, pôvodne z Detroitu, má dlhý zoznam spôsobov ako automobilové spoločnosti, odbory, lobisti a politici presadzujúci svoje záujmy v nikdy sa nekončiacej kampani, ktorá môže zničiť dané miesto. Niektoré tieto spoločnosti, samostatne, majú dobrý zámer, ale prispievajú k jedovatej zmesi, kde dobre organizované, ale limitované súkromné záujmy predbehnú oveľa dôležitejšie verejné blaho.
Príklad ponúka aj poľský štátny uhoľný priemysel. Samozrejme, situácia na Slovensku je odlišná – automobilový priemysel je v súkromných rukách – avšak tak ako poľské uhlie aj slovenské automobilky budú raz diktovať smer slovenskej politiky.
Poľská premiérka Ewa Kopacz predstavila odvážny plán reformy najväčšieho štátneho uhoľného podniku Kompania Weglowa (KW) so 47-tisíc zamestnancami. Vydržal iba pár dní pod tlakom protestov baníckych únií a nadchádzajúcich volieb.