BRATISLAVA. V sobotu sa voda počas intenzívneho dažďa liala bratislavskými ulicami, cestami, zaplavovala námestia, pivnice aj garáže.
Odrezaná bola mestská hromadná doprava, ľudia zachraňovali svoje autá z obrovských kaluží na cestách.
Najhoršia situácia bola pri PKO, pod mostom Lafranconi uviazlo vo vode niekoľko áut.
„Išiel som po ceste, po ktorej bežne chodievam, bola tam taká mláčka. Až keď som do nej vošiel, tak som zistil, že je v nej polmetrová voda,“ hovorí hudobník Igor Baar. Prekvapilo ho, že ho na situáciu nikto neupozornil.
Potom sa objavili mestskí policajti, ktorí navrhli privolať hasičov. „Nevedeli mi však povedať, či to bude platená, alebo neplatená služba. Radšej som ich zrušil,“ hovorí Baar.
V prípade živelnej pohromy a ochrany majetku by podľa veliteľa Hasičského a záchranného útvaru Mariána Bugára úhradu nákladov nežiadali.
Hasiči museli zasahovať v sobotu 26-krát, iba dvakrát vyťahovali uviaznuté auto z vody.
Baar po hodine s pomocou okoloidúcich dostal auto z vody aj bez hasičov. Krátko nato podľa neho vo vode uviazli ďalšie tri autá.
„Myslím si, že mestská polícia mala zavolať dopravnú políciu, ktorá mala situáciu riešiť hneď od začiatku,“ hovorí. „Spôsobilo mi to totálku, motor je úplne nefunkčný.“
Dážď bol mimoriadny
O mimoriadne vysokom dennom úhrne zrážok hovorí Pavol Faška zo Slovenského hydrometeorologického ústavu. V Mlynskej doline napršalo 64 milimetrov, čo je dvakrát viac ako pri búrke pred tromi týždňami.
Väčší úhrn zrážok na tomto mieste bol iba raz, v roku 2007. „Pred rokom bol podobne vysoký úhrn zrážok, ale viac na východe Bratislavy,“ hovorí Faška. Na letisku vtedy namerali 76,7 milimetra.
Voda podliala aj dva metre koľajového zvršku električkovej trate pri PKO, kde vytvorila vyše polmetrovú dieru. Poruchu v pondelok podľa slov Zuzany Vachovej z dopravného podniku opravovali.
Zatopilo aj suterén Zichyho paláca či materskej školy na Šulekovej ulici. Zaplavené bolo aj nákupné centrum Aupark. Eurovea ani Central tentoraz problémy nemali.
Vpusty sa zapchajú
Kanálové vpusty vlastní a spravuje magistrát hlavného mesta. Ľubomír Andrassy z kancelácie primátora hovorí, že situácia sa môže zopakovať.
Mesto na taký silný dážď podľa neho nie je dimenzované. „Po posledných záplavách vyčistili kanálové vpusty na kritických miestach,“ hovorí. „Pri silnom daždi tok vody so sebou berie zeminu a odpadky, čo môže vpusty upchať.“
Zuzana Hudeková z útvaru hlavnej architektky o záplavách hovorí, že dôležité je zachovať zeleň v meste, ale aj priepustnosť terénu.
Lepšie odvádzať vodu môžu pomôcť priepustný asfalt, betón, vegetačné tvárnice či priepustná dlažba.