MORAVSKÝ SVÄTÝ JÁN. Na diaľnici D2 medzi Bratislavou a Kútmi by mal vyrásť nový most. Nie cestný, ale pre zvieratá. Takzvaný ekodukt. Mal by vyrásť v blízkosti obce Moravský Svätý Ján.
„Je to mostný objekt, ktorý vhodnými technickými parametrami a vegetačnými úpravami predstavuje pre zver prirodzené prostredie a prispieva tým k plynulému prechodu živočíchov ponad diaľnicu,“ vysvetľuje význam ekoduktu hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Dodáva, že primárnou funkciu je práve ochrana zveri a jej prirodzenej migrácie. „Sekundárny význam ekoduktu je zníženie rizika dopravných nehôd pri stretoch so zverou,“ dodáva hovorca.
Množstvo dopravných nehôd
Podľa projektového zámeru od roku 2002 do roku 2006 zaznamenali na tomto úseku diaľnice celkovo 205 nehôd, pri ktorých bola hlavnou príčinou zver. Až v 79 prípadoch išlo o zrážku motorového vozidla so srnou a v 74 prípadoch s diviakom.
Na celej diaľnici D2 je najkritickejší úsek práve medzi obcami Moravský Svätý Ján a Závod, kde zaznamenali 32 nehôd. „Priemer na 5 kilometrov diaľnice D2 je 16,4 nehody. Úsek s najvyšším počtom nehôd medzi obcami Moravský svätý Ján a Závod má dvojnásobok nehôd ako priemer,“ píše sa v projektovom zámere.
O pozitíve v oblasti dopravy hovorí aj dopravný analytik Jozef Drahovský. „Čo sa týka mostov alebo podchodov pre zver, tak je to prínos k bezpečnosti, lebo zver migruje aj mimo vozovky diaľnice, kde stret so zvieraťom často končieva smrteľnou dopravnou nehodou,“ vysvetľuje.
Na Slovensku iba jeden
Aj napriek tomu, že na Slovensku je niekoľko stoviek kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, máme postavený iba jeden ekodukt. „Na Slovensku je doposiaľ jeden ekodukt, a to na úseku diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce, ktorý bol uvedený do prevádzky v roku 2008,“ objasňuje Jánošík.
Viac takýchto mostov pre zver by privítal poľovník Jaroslav Kríž. Podľa neho ide o veľký prínos. „Aj keď je diaľnica mnohokrát oplotená, zver toto pletivo dokáže pretrhnúť alebo ho podhrabať aby sa dostala za potravou,“ hovorí poľovník. Tento jav sa vyskytuje aj v období párenia. Podľa Kríža diaľnica D2 zamedzila prirodzenú migráciu. „Zver v určitom období migruje do Rakúska, pretože tam má lepšie podmienky. Dokonca je schopná kvôli lepšej potrave preplávať aj rieku,“ dodáva poľovník.
Zákaz lovu
Predpokladaný termín začiatku výstavbu ekoduktu je rok 2012. Dokončiť by ho mali o rok neskôr. V projekte sa počíta s dvoma variantmi zeleného mosta. Jeden variant hovorí o vybudovaní mosta z násypu, druhý vychádza z terajšieho prirodzeného terénu. Suma za výstavbu ekoduktu sa podľa projektového zámeru pri oboch variantoch pohybuje okolo čiastky 8 miliónov eur. Stavba mosta by sa mala uskutočniť za plnej prevádzky diaľnice. „Počas výstavby navrhovanej činnosti dôjde k dočasnému obmedzeniu cestnej premávky na diaľnici D2. V zámere sa taktiež počíta aj s tým, že v okolí mosta bude zákaz poľovať. A to do vzdialenosti jedného kilometra.