SME

7 vecí, ktoré sme za rok zistili o Facebooku

Minulý týždeň uplynul rok, odkedy začala najväčšia internetová sociálna sieť Facebook fungovať aj v slovenčine. Tu je sedem najdôležitejších vecí, ktoré sme sa o ňom za ten rok naučili.

1. Na všetko existuje skupina
V deväťdesiatych rokoch sa hovorilo, že čokoľvek si viete predstaviť, niekto už z toho urobil na internete pornografiu. Dnes platí, že akýkoľvek máte názor, niekto už k nemu urobil na Facebooku skupinu. Ste za rušenie financovania slovenských cirkví štátom? (11 984 členov) Smejete sa v nevhodných situáciách? (10 125 členov) Máte radi vyprážaný syr? (26 202) Máte radi, keď na seba autobusári kývajú? (39 055) Bol ešte Pluto planéta, keď ste sa narodili? (1 834 175) Ste proti testovaniu drog na Marcelovi Merčiakovi? (405) Pridajte sa!

2. ...a antiskupina
Veľkú pravdu spoznáte podľa toho, že aj jej opak je pravdou, všimol si fyzik Niels Bohr. Podstatou každej facebookovskej skupiny je, že aj jej opak je facebookovská skupina.

Drukujete Slovanu a neznášate Spartak? (14 259) Alebo naopak? (9970) Páči sa vám reklama T-Mobilu s Kikuš (686), chcete byť s Kikuš vo vani (36), alebo vám lezie na nervy (313), chcete pri nej rozbiť televízor bejzbalkou (219), alebo ho vydrbať z okna (12 691)?

Vďaka tomuto fenoménu sa hneď stal Facebook na Slovensku obľúbeným nástrojom, ktorým môžu médiá podložiť existenciu akéhokoľvek spoločenského javu: stačí povedať, že „už aj na Facebooku vznikla skupina, ktorá je za/proti..."

V jednom prípade sa už dokonca nič netušiacim redaktorom významného média podarilo v hlavných správach preukázať odpor proti novému nápadu vlády existenciou facebookovskej skupiny, ktorú len pár hodín predtým založili redaktori iného významného média.

3. Nie je priateľ ako priateľ

Čo treba vedieť o Facebooku
  • Facebook vznikol v roku 2004 ako sieť na kontakty amerických vysokoškolákov, od roku 2006 je už otvorený každému nad 13 rokov. Používa ho už viac než 400 miliónov ľudí.
  • Počet Slovákov na Facebooku sa odhaduje na 1,2 milióna. Polovica z nich má medzi 15 a 25 rokov.
  • Ak je niekto „fanúšik" čohokoľvek na Facebooku, nemusí to znamenať, že firme, produktu či hnutiu skutočne drukuje - možno sa pridal jednoducho len preto, že ho zaujímajú novinky z tejto
    oblasti. To isté platí o kamarátstvach - ak sú dvaja ľudia
    „priatelia" na Facebooku, môže to znamenať čokoľvek - od
    partnerského vzťahu až po
    úplnú ľahostajnosť.
  • Facebook je hrozbou pre vaše súkromie len ak ho neviete používať: umožňuje totiž podrobne nastaviť, čo z vášho súkromia môžu jednotliví priatelia vidieť. Ak ho používate, venujte čas preskúmaniu nastavení
    súkromia.

Načo by nám vôbec bola nejaká nová technológia, keby sme ju nemohli obviniť, že kazí morálku a vzťahy medzi ľuďmi? Ešte pred rokom sa viac než 200 - 300 priateľov na Facebooku považovalo za promiskuitu a podnecovalo filozofovanie o devalvácii hodnoty priateľstva.

Dnes je to znak toho, že Facebook už nie je len intímne, ale pre mnohých aj masové komunikačné médium, ktoré často nahrádza napríklad blogy (Daniel Hevier - 1019 priateľov, Shooty - 1271, Michal Hvorecký - 2545). Český novinár Miloš Čermák (1425) hovorí, že na Facebooku už číta jeho články viac ľudí, ako na jeho blogu.

Možno už len nemožnosť odmerať presne čítanosť jednotlivých článkov v novinách chráni niektorých slovenských novinárov od poznania, že aj ich statusy na Facebooku číta viac ľudí ako články na papieri.

4. Najlepšie miesto pre staré lásky
Ale čo skutočné priateľstvá? Aj v časoch Facebooku máme stále nanajvýš päť až desať skutočne blízkych priateľov. Otázna však začína byť platnosť poučky Robina Dunbara z Oxfordskej univerzity, ktorý v deväťdesiatych rokoch vypočítal, že ľudský mozog má kapacitu na maximálne 150 priateľstiev. Facebook totiž zjavne zlepšuje naše vzťahy v špecifickej časti kontaktov - vzťahy s ľuďmi, ktorí nie sú našimi najlepšími priateľmi, ani ich nevidíme denne, ale stretli sme ich raz v minulosti, chodili sme na rovnakú školu, prehodili pár slov na konferencii.

E-mail kedysi spôsobil prvú revolúciu, keď nám umožnil pohodlne týchto ľudí kedykoľvek kontaktovať. Facebook je zodpovedný za rovnako dôležitý ďalší posun: informácie o takýchto známych získavame po jednom kliknutí myšou bez námahy a prekonávania rôznych úrovní trápnosti. Spolužiačke zo základnej školy by ste po 20 rokoch náhle nezavolali, či už je konečne rozvedená, alebo či vám môže poslať fotky svojich detí. Na Facebooku informácie získate okamžite a spoločensky akceptovateľným spôsobom a môžete postupne zvyšovať intenzitu kontaktu tak, ako vám to bude príjemné.

Takmer každý na Facebooku po čase zistí, že má zrazu priateľov, o ktorých pôvodne nevedel takmer nič, ale keď pol roka sledoval, akú hudbu počúvajú a komentoval ich vtipné zážitky s deťmi, cíti sa s nimi zrazu duchovne spriaznený.

5. Práca a súkromie sú jedno
Facebook definitívne pochoval lákavý, ale vždy trochu fiktívny koncept oddeľovania práce a súkromia. Kamaráti vašich zamestnancov z konkurenčných firiem dávajú na Facebook informácie o tom, na čom práve pracujú a odkazy na zaujímavé články z odboru - naozaj chcete zamestnancom zakázať, aby si ich v práci pozerali?

Jednému novinárovi na Facebooku hovorkyňa vládnej strany komentuje fotky detí, ďalší s hovorcom finančnej skupiny preberá, kto z ich kamarátov viac pije - naozaj ešte dokážu ďalej predstierať, že sú dokonale robotickí profesionáli, neovplyvňovaní svojím súkromným životom?

6. Radšej nechcite vedieť, kto si prezerá váš profil
Naučili ste sa konečne po rokoch na internete, že nemáte otvárať neznáme prílohy e-mailu ani klikať na správu, v ktorej vás vaša banka náhle žiada o vaše heslo? Fajn, pretože pravidlá elementárnej bezpečnosti na Facebooku sú ešte oveľa zložitejšie a menej intuitívne. Klikli ste na odkaz sľubujúci prezradiť, kto si prezerá váš profil, alebo umožňujúci zmeniť jeho farbu? Alebo ste chceli vidieť, ako by vyzeral Mr. Bean v Avatarovi? Naleteli ste podvodníkom. Nehrozí vám však žiadna katastrofa, tieto skupiny sa zneužívajú väčšinou na podsúvanie reklamy, občas na získanie vašich osobných údajov.

Vtipnou podkategóriou sú petície proti neexistujúcim problémom, napríklad len slovenská skupina „Nebudem platiť 3,31 € mesačne za používanie Facebooku od 9. júla 2010" má 213-­tisíc členov, hoci sa nepodarilo nájsť žiadne vysvetlenie, prečo by sa za Facebook malo platiť a prečo práve od júla.

(Samozrejme, existuje už aj skupina „Rád zaplatím 3,31 € mesačne za používanie Facebooku!" (18) a „Je mi jedno, kto si prezerá môj profil" (33 777).

7. Facebook na webe konkuruje každému
Facebook je sieť, kde zistíte, čo majú vaši známi nové. Čoraz častejšie je to však už aj náhrada e-mailu: aj na Slovensku už bežne chodí cez Facebook aj pracovná korešpondencia, lebo stránka je niekedy jednoducho viac poruke ako Outlook. Bolo by zvláštne, keby z Facebooku nebol v budúcnosti aj platobný nástroj.

Na Facebooku môžete čítať to najdôležitejšie zo SME alebo hoci z obľúbeného obskúrneho mexického umeleckého časopisu bez toho, aby ste vôbec museli aspoň raz navštíviť priamo ich stránky.

Najmä pre tínedžerov je to už platforma, ktorá absolútne naplní všetky ich potreby a správy o svete už nepotrebujú získavať nikde inde.

Strašidelné? Konečne Facebooku rozumiete.

facebooktb.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu