Od honosného otvorenia sú parkoviská preplnené aj v bežných dňoch. Šoféri striehnu na odchádzajúcich, aby vzápätí zabrali ich miesto a mohli sa zaradiť k množstvu ľudí, ktorí sa prechádzajú, obzerajú, nakupujú či posedávajú v priestoroch centra.
„Pripadám si ako v mravenisku. Takto veľa ľudí tu obvykle bývalo len cez víkendy. Teraz akoby všetkých zachvátil ošiaľ zvedavosti. Musia si prísť obzrieť novinky. Tiež k nim patrím,“ hovorí jedna z návštevníčok novootvorených obchodov Alena Miháliková.
Reakcie na ponuku sú rôzne
Ľudia si prichádzajú nakúpiť alebo len preskúmať, čo obchody ponúkajú. Nával je najmä v cenovo dostupnejších obchodoch H&M a C&A, ktoré ponúkajú oblečenie pre celú rodinu. Najbližšie obchody týchto značiek boli prednedávnom vo Viedni. Slováci tam pravidelne nakupovali, hlavne v časoch výpredajov. Mnohí návštevníci preto bratislavské obchody porovnávajú s tými, ktoré poznajú zo zahraničia. Reakcie sú rôzne.
„Som sklamaná,“ hovorí Miháliková. „Urobili z toho presne to, čo zo všetkých obchodov na Slovensku – niečo ako noblesnejší secondhand. Videla som nohavice, ktoré som si na jeseň chcela kúpiť vo Viedni, ale už ich nemali. Patrili do letnej kolekcie, ktorú odložili. U nás je asi kalendár o rok pozadu.“ Dodáva, že v obchode sú aj veci z novej kolekcie. „Naštudovala som si to na internete. Zdá sa mi však, že sú tu len niektoré. Som zvedavá, koľko toho príde z kolekcie, ktorú navrhovala Madonna.“
Staré vedľa nového
Ľudia kupujú jednu-dve veci, mnohí však odchádzajú s plným náručím šiat. Aj oni poukazovali na to, že oblečenie nie je kvalitné a obchody ponúkajú veľa starších modelov.
„Pomer nového a starého je asi pol na pol, keď to porovnám s tým, čo je vo Viedni. Skôr mi vadí, že niektoré veci sú špinavé, trčia z nich nite,“ hodnotí obchody 25-ročná Marta.
„Staršie kúsky sa dajú rozoznať aj podľa toho, že z nich majú len príliš malé alebo naopak, veľké čísla. Myslím, že mali dať viac zliav.“ Vraj obchody potešili len puberťákov. Vecí, ktoré by nosila dospelá žena, je tu dosť málo.
Iní si ponuku pochvaľujú. „Toto je nekonečný obchod,“ nadšene volá otec, ktorý s malou dcérou práve zablúdil do detského oddelenia. „Nepotrebujeme síce nič, ale predsa len nakúpime. Majú veľmi pekné oblečenie a naozaj nie až také drahé. Určite sa to oplatí.“ V inom obchode tejto značky nebol, ale tu je vraj spokojný.
Podobný názor má 19-ročná Zuzana. „Trochu ma stiesňuje to množstvo ľudí, ale obchod sám osebe je veľmi pekný. Cítim sa ako v Rakúsku alebo Nemecku, konečne sa tie značky dostali aj k nám.“ Zuzana povedala, že od otvorenia prišla už druhýkrát. „Bola som tu minulý piatok, ale rady pri pokladniach stáli až vonku. Ako to vyzeralo pri skúšobných kabínach, sa radšej ani nepýtajte.“
Dlhý rad odrádza od nákupu
Malý počet kabín niektorých ľudí od nákupov odradil. „To snáď nemyslíš vážne, nebudem tu čakať,“ rozhorčoval sa starší muž, keď sa jeho žena postavila na koniec dlhého radu. „A čo tu mám všetko nechať?“ odpovedala. Nakoniec odišli, keď im ostatní čakajúci povedali, že v rade stoja už viac ako pol hodiny a ku kabínam sa stále nepriblížili ani na dohľad.
V ďalšom obchode nakupujúcim oznámili, že veci si môžu kúpiť aj bez skúšania. Ak ich vrátia s etiketou, peniaze dostanú naspäť.
Predavači tiež potvrdili, že ľudí neubúda. „Sú tu celý deň, trochu menej ich začína byť až neskôr večer. O hodinu by som mala končiť a ešte mi ostala robota aspoň na ďalšie štyri hodiny,“ hovorí jedna z predavačiek.
Predavačov takmer nevidno
Počas pompézneho otvorenia predavači pobiehali po obchode a svoje služby takmer vnucovali. Ich úsmevom neotriasol ani virvar rôznej hudby a súťaží.
„Najviac mi vadilo, že boli až príliš úslužní. Len čo som niečo zobral do ruky, chceli mi to odniesť do kabíny,“ opisuje piatkové nákupy 30-ročný Miroslav.
V stredu poobede už boli predavači len pri pokladniach a pred skúšobnými kabínami.
Miroslava ponuka presvedčila o tom, že nakupovať bude ďalej vo Viedni. „Tieto nové obchody majú väčšinou samé handry. Pekné veci sú zase nadmerne predražené,“ zhodnotil. „Nepristúpil som ani na hru so zľavami. Nenechám sa nútiť, aby som si niečo kúpil hneď, lebo potom už zľava nebude. Radšej pôjdem ako vždy na Mariahilferstrasse. Strávim tam pol dňa a určite si vyberiem.“
Sťažujú sa, ale nakupujú
Ľudia sa sťažujú, ale napriek tomu nakupujú. Obchody zaplnili hlavne dievčatá a ženy, ktoré väčšinou sprevádza partner či manžel s nešťastným výrazom na tvári. „Baby si tu zrejme vyberú a dobre sa zabavia, ale pre mňa je to utrpenie. Nákupy neznášam,“ povedal muž, ktorý čakal v rade pred kabínami, kým si jeho priateľka narýchlo vyberala ďalšie veci. Tí šťastnejší posedávali na lavičkách pred obchodmi alebo si krátili čas v kaviarňach.
Ceny nie sú oveľa vyššie
Ceny v lacnejších obchodoch vyšli len o niečo drahšie ako napríklad v Rakúsku v eurách. V jednom z drahších bolo bavlnené tričko zlacnené z vyše tisícky na sedemsto korún. Ale pravdepodobne ani približne rovnaké ceny nepresvedčia všetkých, aby nakupovali len v Bratislave a naďalej budú za nákupmi cestovať do Viedne či Brna.