SME

Bron alebo broen. Škandinávsky klenot preslávila vražda

Öresundský most zblížil dve mestá, dve krajiny a celý kontinent. Škandinávsky polostrov a Európa sú prvýkrát od ľadovej doby opäť spojené.

Öresundský most spája Kodaň a Malmö. (Zdroj: FOTOLIA)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na moste, ktorý spája dánsku metropolu Kodaň so švédskym prístavným mestom Malmö, sa v jednu noc objavia rozpolené telá dvoch žien. Jedna polovica patrí švédskej političke, druhá dánskej prostitútke. Ležia presne na čiare označujúcej hranice oboch krajín – nohy v Dánsku a hlava s trupom vo Švédsku.

Prípad vraždy spojí dvoch charakterovo úplne odlišných vyšetrovateľov – bodrého Dána Martina Rhodeho a chladnú a patologicky racionálnu Švédku Sagu Norenovú.

Seriál Most (Bron vo švédčine a Broen v dánčine) sa stal medzinárodným hitom, ktorý odvysielali vo viac ako 150 krajinách sveta (dvojka RTVS ponúka v súčasnosti tretiu sériu). Milióny divákov vďaka tomu objavili impozantnú stavbu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Öresundský most má minimálne dva prívlastky naj. Ide o najdlhší most na svete, ktorý spojuje dva štáty, a najdlhší most, po ktorom sa dá prejsť autom i vlakom. Spojnica medzi Kodaňou a Malmö má dve poschodia – železnica vedie pod diaľnicou.

Chýbal ostrov. Vybudovali ho

Švédi a Dáni sa na seba pri peknom počasí pozerali odjakživa, ale premostiť prieliv medzi Baltským a Severným morom sa podarilo až na prelome druhého a tretieho tisícročia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Prvé plány na vybudovanie mosta medzi Dánskom a Švédskom sú staré už viac než 110 rokov. Už v 30. a 50. rokoch 20. storočia sa zvažovali rôzne možnosti spojenia cez ostrov Saltholm a prvú dohodu medzi oboma štátmi podpísali v roku 1973. Z tej však zišlo. Problémom bolo kodanské letisko Kastrup situované na pobreží. Dáni ho odmietli presťahovať. Most s vysokými pylónmi by predstavoval pre lietadlá riziko, nízky most by zasa komplikoval dánsku lodnú dopravu.

Prečítajte si tiež: Stavali Brooklynský most Slováci? V americkom románe áno Čítajte 

Dopyt po moste však narastal. V Kodani chýbali lacnejšie byty, Malmö zasa potrebovalo viac pracovných miest. Keby sa obe mestá spojili, bol by to impulz pre ekonomiku. K rokovaciemu stolu sa vrátili severania na začiatku 90. rokov.

Výsledkom bol jeden z najodvážnejších stavebných projektov 20. storočia.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4YE7 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu