SME

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami, kam patria lesť, podvod aj klamstvo, hovorí neuromarketér Miroslav Švec.

Nenakupujte, keď cítite hlad a kráčajte po predajni rýchlo, radí neuromarketér Miroslav Švec. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Nákupy v obchodoch sú občas boj so sebou samým, no ešte viac s výskumníkmi. Vedia navrhnúť a rozmiestniť produkty tak, aby o ne zvýšili záujem. Neuromarketér MIROSLAV ŠVEC skúma, ako sa pri rozhodovaní správa náš mozog a navrhuje, ktorý typ emócie či spracovanie produktu a reklamy zaberie najlepšie.

Na čom je postavený neuromarketing?

Zmyslové vnemy človeka nejako fungujú a keď poznáme ako, vieme to optimalizovať. Ak je niekto chamtivý a vyvoláme v ňom chamtivosť, kúpi si štyri stoličky za cenu dvoch, hoci doma ich má už dvanásť, tak to nerozhodol neuromarketing, ale jeho chamtivosť. Podnet len zaktivoval démona, ktorého si v sebe nesie. A či to zaktivuje neuromarketing alebo jeho suseda, je v podstate jedno. Áno, neuromarketing je hraničná disciplína, ale stále to nie je zlé, lebo nedokáže zmanipulovať konkrétneho človeka. Vieme tú pravdepodobnosť nastaviť tak, že sa zvýši počet kupujúcich a že komunikácia nebude mať efekt napríklad päť percent, ale sedem percent.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do akej miery je táto práca etická a kedy ňou už prestáva byť?

Akýkoľvek podnet, ktorý vám zvonku príde do mysle, je určitým spôsobom manipulácia. Keď blízko nás vybuchne sopka, zoberieme nohy na plecia a budeme utekať, lebo naša myseľ bude zaplavená myšlienkou: zachráň sa, kto môžeš. Takisto keď sa s niekým rozprávam, tak už tým, čo hovorím, na človeka vplývam. Aj to je manipulácia, lebo mením jeho myslenie.

To áno, ale sopka nevybuchla preto, lebo nás chcela zmanipulovať. Vaša analýza je robená s cieľom zvýšiť predaj.

Nie. Keď nás učiteľ učil vybrané slová, alebo nám rodičia hovorili, čo je správne a čo nie, tiež nás nejakým spôsobom formovali. Vo svojej podstate je to ovplyvňovanie mysle. A kedy je ovplyvňovanie mysle etické a kedy už nie, je veľká dilema. Musia to riešiť iní ľudia ako ja. Vnímam to tak, že čokoľvek sa mi postaví do cesty, zmení moju myseľ.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Máte hranice, za ktoré nejdete?

Áno. Hranicou sú moje pohľady na svet. Napríklad sa nám ozvala politická strana a povedal som si, že toto už nie. Alebo prišla celosvetovo známa značka, ktorá ponúkala niečo nezdravé, tak som sa zamyslel, či chcem, aby ľudia konzumovali produkt, ktorý podporuje vznik obezity. Nechcem. Takto som si mohol dovoliť rozmýšľať, až keď som prestal mať finančné tlaky. Vtedy sa mi rozšíril priestor na rozhodovanie. Dovtedy som prenajímal svoju kapacitu a moje limity boli také, že ak išlo o výskum na alkohol, nerobili sme ho pod osemnásť rokov. Na trhu v podstate platí: zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá. Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami. Patria tam lesť, podvod aj klamstvo.

Je niečo z vašej doterajšej práce, pri čom si hovoríte, že ste to nemali robiť?

Najbizarnejšia otázka, akú som dostal, bola, či by sme vedeli urobiť prieskum na zbraň.

Miroslav Švec

Možno sme niekde urobili chyby pri interpretácii. Ale keď som niečo nevedel identifikovať, nazval som to slepými ulicami. Najbizarnejšia otázka, akú som dostal, bola, či by sme vedeli urobiť prieskum na zbraň na výstave v arabských krajinách. Na poldňa mi to vyrazilo dych, no nakoniec sa ukázalo, že aj zbraň je len produkt, ktorý má nejaké funkcionality, benefity a cieľovú skupinu. A má aj svoj trh.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Aký je dopyt po neuromarketingu na Slovensku?

Na Slovensku dosť malý, lebo ľudia majú pomerne skreslené predstavy o tom, čo je v moci neuromarketingu. Najskôr si myslia, že budú zarábať veľké peniaze, potom zas hovoria, fuj, to je ale svinstvo, takto zneužívať ľudí. Nie je celkom príjemné, keď vám niekto ukazuje reálny stav a dáva spätnú väzbu. Sú dva typy klientov. Jeden sú potvrdzovači, ktorí majú svoju predstavu o trhu a potrebujú si ju overiť. Druhá skupina sú hľadači.

Sú aj hádači? Takí, čo tvrdia, že vaše odporúčania nie sú správne, urazia sa a hádajú sa s vami?

Áno, spomínam si na šéfredaktora istého týždenníka. Z jednej analýzy prieskumu sme zaznamenali trend, že im rastie konkurencia - iný týždenník. Upozornili sme ho, že je to riziko. Postavil sa, očervenel a povedal, že na takéto hlúposti nemá čas.

Nechcel to počuť. Momentálne patrí ten druhý týždenník medzi najčítanejšie, ich projekt sa na trhu neudržal.

Tvrdíte, že Maslowova pyramída potrieb dnes už veľmi nefunguje, že sa viac rozhodujeme cez pudy alebo emócie ako sú strach, pýcha či chamtivosť. Prečo sme sa vzdialili od pôvodných potrieb?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4SDQ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jaroslav Haščák.

Finančník prvýkrát obvinili v novembri 2022.


TASR a 1 ďalší

Útočníkov obvinili z dvoch prečinov.


Spadnutý most. Za zrútenie podpornej konštrukcie je podľa prokuratúry vinná nemecká statička.

Prokurátor sa odvolal, rozhodne krajský súd.


SITA a 1 ďalší
Ilustračné foto

Nasadené budú motorizované aj pešie hliadky.


TASR

Sportnet

Aleksandar Čavrič.

Správa o jeho neúčasti vyšla v nedeľu, v deň zrazu národného tímu v Senci.


TASR
Basketbalista Dallasu Mavericks Luka Dončič.

Prečo legendárny Srb na drafte NBA ignoroval slovinský talent.


Petr Koten
Konstantin Koľcov.

Bol dlhoročným bieloruským reprezentantom.


Oh my Hockey
Anthony Edwards pri smeči.

D'Angelo Russell vyrovnal klubový rekord Lakers v počte trojok.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu