Autor: Ján Kováč / Trend
D esaťtisíce vodičov v Bratislavskom kraji trávia čoraz viac času v dopravných zápchach.
Dochádzanie zo satelitov na východnej strane trvá bežne 40 minút. V prípade havárie ešte oveľa dlhšie.
Teraz však pod dlhom období príprav prišiel rad aj na nové cesty v Bratislave. Aj do regiónu hlavného mesta majú prísť veľké peniaze do diaľnic, vlakových staníc a iných stavieb.
Niekomu prinesú okolo roku 2020 okamžitú úľavu, ak sa, pravda, dokončia. Napríklad obce okolo Šamorína dostanú luxusnú cestu až do centra Bratislavy.
Ešte donedávna mali dobré vyhliadky aj severnejšie obce. Aktuálny vývoj okolo križovatky Triblavina ich však zhoršuje. Tento prípad ponúka odpoveď na otázku, prečo stojíme v zápchach.
Nie je to nedostatok peňazí. Hlavnou príčinou je neschopnosť zástupcov štátu a samosprávy robiť kompromisy a dodržiavať dohody.
Komu pomôže obchvat
Výstavba východnej polovice bratislavského obchvatu s rýchlostnou cestou R7 sa zdá byť už hotová vec. Zmluva je podpísaná už takmer pol roka. Konzorcium firiem pod vedením španielskej Cintry dolaďuje technické riešenie a na jar sa má naplno rozbehnúť výstavba.
V regióne už vidieť bilbordy, ktoré lákajú na nové bývanie v blízkosti novej cesty. O tom, komu to najviac pomôže, niet pochýb. Okresu Dunajská Streda a obciam smerom do Bratislavy.
Upchatú cestu nahradí veľkorysá rýchlocesta R7. Cestu zo Šamorína do Starého Mesta má skrátiť v priemere o 43 percent, v špičke ešte viac. „Cesta od Šamorína je už taká preťažená, že to vytláča dopravu z celej širšej oblasti na iné komunikácie. R7 stiahne určite dopravu od Šamorína a vzdialenejších obcí,“ hovorí analytik INEKO Ján Kovalčík.
Pomôže to aj Vrakuni. Často upchatá cesta by sa mala zbaviť 30 až 40 percent áut, očakáva starosta mestskej časti Martin Kuruc. Má na mysli tranzitujúcich vodičov z neďalekých satelitných obcí, ako je napríklad Most pri Bratislave. „Bude to závisieť od toho, či uprednostnia dlhšiu trasu po obchvate alebo kratšiu cez upchatú cestu.“
R7 podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského stiahne aj časť áut, ktoré dnes upchávajú Seneckú cestu v Ivanke pri Dunaji.
Nedostali peniaze
Pre východ Bratislavského kraja sú však efekty D4/R7 slabou náplasťou. Vajnorom, Ivanke pri Dunaji, okolitým satelitným obciam skráti cestu len mierne.
Napríklad jazdu z Ivanky pri Dunaji do bratislavského Starého Mesta skráti projekt D4/R7 v priemere o desať percent. Vyplýva to zo štúdie Výskumného ústavu dopravného (VÚD), ktorú si objednalo ministerstvo dopravy. Obce v tomto regióne potrebujú viac priamych ciest do centra Bratislavy. „Ak chceme vyriešiť dochádzanie ľudí z okolitých obcí, potrebujeme čo najviac vstupov do mesta,“ povedal J. Drahovský.
Aktuálne je horúco najmä okolo Ivanky pri Dunaji. Tam sa takmer každé ráno tvoria nekonečné kolóny pri obchodnom dome Metro. Stretáva sa tam doprava z okolitých satelitných obcí. Len 400 metrov za týmto lievikom sa títo vodiči budú môcť pripojiť na diaľničný obchvat D4. Problém je, že si ešte predtým budú musieť vystáť zápchu v Ivanke.
Túto cestu spravuje Slovenská správa ciest (SSC). Starostovia miestnych obcí od nej žiadajú, aby ju rozšírila a aby vybudovala mimoúrovňové križovatky. Cestári takýto projekt majú v šuplíku, problém však je, že jeho príprava sa zasekla na polceste.