SME

Slováci čelia ďalšej výzve: Vymyslieť auto budúcnosti

Slovensko je dnes významným hráčom v automobilovom priemysle. Všetko sa začalo pred 25 rokmi vo fabrike v Devínskej Novej Vsi.

Pohľad na výrobu vo fabrike Volkswagen Slovakia v Devínskej Novej Vsi. (Zdroj: ARCHÍV SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Krajiny veľké ako Slovensko mávajú s globálnymi štatistikami často problém. Najmä ten, že v nich často vôbec nefigurujú alebo ich podiel na celosvetovom ukazovateli zráža v rebríčkoch na pozície, ktoré sa na stránkach výkazov či publikácií ani neukážu. Môže sa taká krajina objaviť v globálnych číslach silného priemyselného odvetvia a niečo v ňom znamenať?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Zrejme áno – Slovensko podľa štatistík svetového združenia výrobcov automobilov OICA vyrobilo v minulom roku 1,14 percenta všetkých osobných áut, ktoré vyprodukovali továrne po svete. Tých 1 038 503 vozidiel je nominálne číslo, rovnako ako 91 miliónov globálnej produkcie. Ako sa môže malá krajina v strede Európy dostať do takej pozície, že ju – odôvodnene – taká vplyvná brandža vníma ako veľmoc?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nevedeli, či ich chcú

Dejiny nosného odvetvia slovenskej ekonomiky majú v modernej podobe iba štvrť storočia. Začali sa v júni 1991, nemecká automobilka Volkswagen podpísala zmluvu o vzniku tuzemskej dcérskej firmy, do ktorej patrila malá fabrika na prevodovky v bratislavskej Devínskej Novej Vsi.

Dovtedy bola známa ako Bratislavské automobilové závody alebo ešte viac pod skratkou BAZ. Po niekoľkých neúspešných pokusoch dostať do výroby aj celkom zaujímavé autá fungovala najmä ako výrobňa komponentov pre českú fabriku v Mladej Boleslavi známu ako Škoda Auto.

Volkswagen priniesol svoj projekt, hoci prísť na Slovensko ako zahraničný investor nebolo na začiatku 90. rokov práve v móde. Politici vtedy často podsúvali tunajšie firmy spriazneným podnikavcom a veľa z nich nedopadlo dobre. Hlavným nástrojom „lákania investícií“ bolo mužným hlasom vyrieknuté „Svoje si nedáme, cudzie nechceme!“. Volkswagen však našťastie počúval skôr dlhoročného topmanažéra predrevolučných Závodov ťažkého strojárstva Jozefa Uhríka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ten sa nevzdal priemyselníckeho prístupu a spustil zmenu, ktorú slovenský priemysel potreboval ako soľ. Kým do 90. rokov fungoval najmä ako dodávateľ strojárskej techniky (z veľkej časti špeciálnej, čiže vojenskej) pre štáty východného bloku, po zmene režimu o trhy prišiel.

Uhrík však nielen pochopil, ale aj presadil, že industriálna orientácia krajiny, ktorá by mohla fungovať, by mala mať kolesá. Tie mali aj viaceré výrobky špeciálnej techniky, čo prinieslo aspoň jedno pozitívum slovenskej orientácie na zbrojársky priemysel. Slovenské fabriky mohli ponúknuť síce málo technológií, ale pomerne dosť ľudí schopných vyskúšať si modernú automobilovú výrobu 90. rokov.

Ako zlepšiť fabriku

Továreň Volkswagen Slovakia v Bratislave začala výrobou prevodoviek, neskôr skladala autá z dovezených dielcov. Potom sa dostala k produkcii menších áut, ktorými vykryla potreby rastúceho koncernu. Uhrík, ktorého Volkswagen zaradil medzi členov svojho globálneho tímu šéfov fabrík, však cítil, že firma potrebuje viac – vlastný výrobný program. Presvedčiť náročných manažérov vo Wolfsburgu však nebolo ľahké. Dobré výrobné výsledky na nich platili. Úlohu zohralo aj zaujímavé žlté auto, známe pod názvom Háčik. Vo voľnom čase a z ušetreného materiálu a prostriedkov ho vyrobili inžinieri bratislavskej fabriky. Malo pohon štyroch kolies vo vyhotovení, aké mohlo vstúpiť do sériovej výroby. To Volkswagen zvažoval.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C48AH na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Juraj Slafkovský.

Slovenský útočník oslávi na Veľkonočnú sobotu 20 rokov.


SITA
Dalibor Dvorský v drese Sudbury.

Slovenský útočník strelil svoj premiérový gól v play-off OHL v kariére.


Nemeckí futbalisti v nových dresoch ešte od Adidasu.

Nemecká futbalová reprezentácia urobila odvážny krok pred domácim EURO 2024.


Luboš Brabec
ŠK Slovan Bratislava U21 - Tatran Prešov: ONLINE prenos zo zápasu 22. kola II. ligy.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo zápasu 22. kola II. ligy: ŠK Slovan Bratislava U21 - Tatran Prešov.


SkryťZatvoriť reklamu